کیدزانیا؛ شهری تحت حکمرانی کودکان

کیدزانیا یک شهر کوچک با فرودگاه، بیمارستان، آتش‌نشانی، ایستگاه پلیس، دفتر روزنامه و سیستم ارزی اختصاصی خود است که با شعار «برای دنیایی بهتر آماده شوید» برای کودکان بنا شده و تجربه‌ای منحصربه‌فرد از کار و بازی را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کیدزانیا، مینی‌شهری با ۷۵ هزار فوت مربع واقع در لندن است که تحت حاکمیت کودکان ۴ تا ۱۴ ساله قرار دارد. این شهر کوچک یک تجربه یادگیری و سرگرمی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که با فعالیت‌های نقش‌آفرینی فوق‌العاده واقع‌گرایانه طراحی شده است تا حرفه‌های دنیای واقعی را برای کودکان منعکس کند.

کیدزانیا در واقع یک پارک موضوعی کوچک است که تجربه کودکان را از بازی تغییر می‌دهد و در آن کار یعنی بازی. مساحت این فضا دوسوم مقیاس واقعی است و هدف از ساخت آن به‌صورت ترکیبی منحصربه‌فرد از آموزش و سرگرمی، تقویت اعتمادبه‌نفس، استقلال و توانمندسازی کودکان برای ایجاد تفاوت در ابتدای مسیر زندگی معرفی شده است.

کیدزانیا؛ شهری تحت حکمرانی کودکان

کودکان در این سازه با خودمختاری مطلق پتانسیل‌های کامل خود را در دنیایی از اکتشافات عملی، یادگیری و سرگرمی کشف و آشکار می‌کنند و کودکان بالای ۸ سال می‌توانند بدون همراهی بزرگسالان برای به‌دست آوردن حس آزادی و استقلال بیشتر در زندگی خود به کاوش بپردازند.

کیدزانیا، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از بازی

کیدزانیا شامل فرودگاه، بخش فوریت‌های پزشکی، ایستگاه پلیس، استادیوم ورزشی، تئاتر، فروشگاه‌های گوناگون، دانشگاه، بانک و رستوران است. این شهر دفتر روزنامه، پاسپورت و ارز اختصاصی خود را دارد. این پارک یک سفر اکتشافی و جایی است که آموزش با سرگرمی ترکیب می‌شود.

به این‌ترتیب کیدزانیا یک تغییردهنده بازی، سرگرمی و آموزش است که به جای سرگرم کردن کودکان با بازی‌های ویدئویی و شهربازی، به شبیه‌سازی مکان‌های کاری همچون کابین هواپیما، ایستگاه‌های رادیویی و بانک‌ها می‌پردازد. کودکان در مشاغل انتخابی خود مشغول می‌شوند و برای فعالیت در آن حقوق دریافت می‌کنند که البته تنها در خود این شهر کوچک قابل خرج کردن است.

کودکان در کیدزانیا بیش از ۶۰ نقش برای انتخاب دارند که بازی در هر یک حدود ۲۵ دقیقه زمان می‌برد. به این ترتیب کودک می‌تواند صبح‌ها پاکبان، ظهرها آشپز و بعدازظهرها یک پزشک جراح باشد. شعار کیدزانیا «برای دنیایی بهتر آماده شوید» است و در این پارک همه باید کار کنند و تنبلی و بیکاری قابل قبول نیست.

کیدزانیا؛ شهری تحت حکمرانی کودکان

کیدزانیا، تجربه‌ای برای آینده

کیدزانیا الهام‌بخش رشد، پرورش علایق و تفکر انتقادی کودکان است تا دنیای بهتری را شکل دهند و تغییری پایدار ایجاد کنند. این شهر کوچک نسل آینده را توانمند می‌کند تا آینده روشن‌تری را برای همه رقم بزنند.

بنابراین معماری کیدزانیا نه تنها نوعی شبیه‌سازی دنیای واقعی، بلکه یک آمادگی برای زندگی است. در این شهر کودکان می‌توانند پرواز با هواپیما را یاد بگیرند، در نقش نامه‌رسان عمل کنند، با نحوه آماده‌سازی اسموتی و پیتزا آشنا شوند و در مرکز مهندسی رنو نحوه تعویض لاستیک خودرو را فرا بگیرند. آن‌ها می‌توانند نقش مدیران، کارکنان یا خانه‌داران یک هتل را ایفا کنند، دندان‌پزشک باشند، به جراحی حیوانات عروسکی پارک بپردازند یا در بانک‌ها به متقاضیان وام دهند. کیدزانیا در واقع چشمان کودکان را به روی واقعیت‌های زندگی باز می‌کند.

جالب‌ترین شبیه‌سازی کیدزانیا شامل یک ساختمان در حال سوختن است. در این بازی امدادگران یک کودک مصدوم را از میان شعله‌های ساختگی بیرون می‌کشند، نبض او را بررسی و سپس وی را به کمک آمبولانسی به اندازه کودک به بخش فوریت‌های پزشکی بیمارستان شهر منتقل می‌کنند. در این بیمارستان پرستاران کوچک مراحل یک درمان وانمودی را آغاز می‌کنند. در همین حال بچه‌های آتش‌نشانی آتش را خاموش می‌کنند، پلیس‌های کودک حادثه را بررسی می‌کنند و خبرنگاران از ایستگاه رادیویی و روزنامه، حوادث را پوشش می‌دهند.

کیدزانیا؛ شهری تحت حکمرانی کودکان

به این ترتیب کیدزانیا یک مرکز یادگیری و آموزشی برای کودکان است تا علایق خود را کشف کنند، مهارت‌های اساسی را توسعه دهند و مسئولیت اجتماعی مانند پزشکی، آتش‌نشانی یا خبرنگاری را در فعالیت‌های فراگیر پرورش دهند که منعکس‌کننده دنیای واقعی هستند. هر تجربه واقع‌بینانه‌ای که در این پارک موضوعی ارائه می‌شود، برای به چالش کشیدن مهارت‌های تصمیم‌گیری کودکان، تقویت یادگیری عملی آن‌ها و احساس یک شرایط واقعی موفقیت طراحی شده است.

کودکان همچنین تشویق می‌شوند تا آموخته‌های خود را در خارج از کیدزانیا به کار ببرند و به شهروندان فعال جهانی تبدیل شوند که به‌طور مثبت به جوامع خود کمک می‌کنند. «به‌حق بودن، علم و آگاهی، سازندگی، اشتراک‌گذاری، مراقبت و بازی» مهارت‌هایی است که آن‌ها در این شهر آموزش می‌بینند تا در دنیای واقعی آن را اجرا کنند.

ورود به کیدزانیا

پارک‌های کیدزانیا همه فرمول مشابهی دارند. والدین هزینه پذیرش را پرداخت می‌کنند. سپس به کودکان برچسب‌های فرکانس رادیویی نصب می‌شود تا بتوان موقعیت آن‌ها را برای گذراندن یک تجربه چهارساعته در این مینی‌شهر زیر نظر داشت. سپس والدین از آن‌ها جدا می‌شوند و می‌توانند در مکانی که خانه والدین نامیده می‌شود کودک خود را تماشا کنند یا به خرید در مراکز خرید اطراف بپردازند.

کیدزانیا؛ شهری تحت حکمرانی کودکان

هدف از توسعه کیدزانیا

در دنیایی که کودکان تحت نظارت بیست‌وچهارساعته والدین و در واقع بزرگترهای خود قرار دارند، تجربه نوعی احساس آزادی عمل برای فراگیری مهارت‌های اساسی و توسعه توانایی‌های تصمیم‌گیری و عملکرد به‌موقع نقش بسزایی در پرورش بزرگسالان مفید آینده ایفا می‌کند.

رئیس آموزش و پرورش کیدزانیا با تأکید بر اهمیت و اثر یادگیری از طریق انجام دادن، تجربه بازی در کیدزانیا را یک راه‌حل مفید برای یادگیری بیشتر و تثبیت آموخته‌ها توصیف کرد. با این وجود افراد زیادی در سراسر جهان این پارک موضوعی را محکوم و اظهار کردند که کیدزانیا روشی جدید و مبتکرانه برای ایجاد نام تجاری سازندگان است که به کودکان نه به‌عنوان انسان‌های کوچک بلکه فرصت‌های پول‌سازی نگاه می‌کند و از آن‌ها مشتریان آینده مراکز تجاری خود را می‌سازد. به‌رغم انتقادات سالن‌های پذیرش کیدزانیا همواره مملو از کودکانی است که مشتاق حضور در این تجربه منحصربه‌فرد از بازی و آموزش هستند.

کیدزانیا در سراسر جهان

پارک موضوعی کیدزانیا تنها مختص بریتانیا نیست و امروزه ۲۲ شهر کوچک مثل نمونه لندن در ۱۸ کشور از جمله مکزیک (سانتافه، مونتری، کویکویلکو)، ژاپن (توکیو و کوشین)، اندونزی (جاکارتا)، پرتغال (لیسبون)، امارات متحده عربی (دبی)، کره‌جنوبی (سئول و بوسان)، مالزی (کوالالامپور)، شیلی (سانتیاگو)، تایلند (بانکوک)، هند (بمبئی)، کویت (شهر کویت)، فیلیپین (مانیل)، مصر (قاهره)، ترکیه (استانبول)، عربستان سعودی (جده)، برزیل (سائوپائولو)، اندونزی (جاکارتا) و سنگاپور فعالیت می‌کنند.

کیدزانیا؛ شهری تحت حکمرانی کودکان

کیدزانیا جاکارتا نخستین پارک موضوعی جنوب شرقی آسیا یا یک شهر برای کودکان است که عناصر آموزشی و سرگرمی را برای کودکان دو تا ۱۶ ساله با یکدیگر ترکیب می‌کند، به‌طور ویژه طراحی و ساخته شده است تا با وجود بزرگراه‌ها و امکانات شهری مانند بیمارستان‌ها، سوپرمارکت‌ها، سالن‌های تئاتر، کارخانه‌ها و موارد دیگر شبیه یک کپی برابر اصل از یک شهر واقعی اما در مقیاس کودکان باشد. در این شهر کودکان می‌توانند در حرفه‌های بزرگسالی مانند پزشک، خلبان، پلیس، آشپز، بیش از ۱۰۰ دانشمند و حرفه‌های دیگر را ایفای نقش کنند. کیدزانیا در اندونزی، فضایی به مساحت ۷۵۰۰ متر مربع با حداکثر ظرفیت بازدیدکننده ۱۸۰۰ نفر در یک شیفت کاری است.

کد خبر 694836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.