تاثیر زلزله افغانستان بر پهنه ایران / هشدار به مناطق خراسان

زلزله‌شناس و معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با بیان اینکه تمام نگرانی‌ها از این جهت است که اگر زلزله بزرگ حدود هفت ریشتری در پهنه هرات رخ دهد، گفت: بدون شک شهرهای همجوار در ایران تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند.

فریبرز ناطق‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تأثیر زلزله افغانستان بر ایران به‌ویژه استان خراسان رضوی اظهار کرد: منطقه زلزله‌زده در افغانستان، شهر یا روستای کوچکی بوده است که بین ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر با هرات فاصله دارد.

وی با بیان اینکه گسل هرات گسل شناخته شده و معروفی است، افزود: به دلایل مختلف مطالعات زیادی روی این منطقه صورت نگرفته است؛ در حال حاضر مطالعات انجام شده نشان‌دهنده این است که منطقه‌ای که در آن زلزله رخ داده به صورت محدود و تکان بسیار شدید حدود ۶.۳ ریشتر و چندین زلزله متفاوت بوده که یکی از این زیرشاخه‌ها، گسل معروف هرات است.

این زلزله‌شناس و معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله تصریح کرد: گسل هرات پیش‌تر شناسایی نشده بوده و روی نقشه‌ها نیست، اما در حال حاضر اطلاعات به دست آمده و جمع‌آوری‌شده، نشانگر این است که زیرشاخه، گسل اصلی هرات بوده و نزدیک مرز ایران است، از این‌رو برای منطقه هرات و کشور ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: افراد بسیاری در منطقه هرات زندگی می‌کنند که اگر زلزله بزرگی رخ دهد برای آن منطقه خطرناک است و شهرهای همجوار مانند شهرهایی که در استان خراسان رضوی و جنوبی و حتی شمالی را می‌تواند درگیر کند؛ از این‌رو مطالعات دقیق روی این زلزله صورت می‌گیرد.

ناطق‌اللهی با بیان اینکه تمام نگرانی‌ها از این جهت است که امکان اینکه زلزله بزرگ حدود هفت ریشتری در این پهنه رخ دهد، بدون شک شهرهای همجوار در ایران تحت‌الشعاع قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته هشدارهای لازم را مطرح کردم؛ افغانستان هوشیار باشد و تا حدود دو هفته آینده که پس‌لرزه‌های بزرگ می‌تواند رخ دهد، آگاه باشد. در کشور ما نیز به هلال‌احمر، استانداری و فرمانداری‌ها هشدار داده شده است و باید به صورت نیمه‌آماده‌باش باشند زیرا اگر زلزله بزرگی رخ دهد، بدون شک کشور ما را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

این زلزله‌شناس و معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که در منطقه‌ای از افغانستان چندین زلزله بزرگ رخ داد، به‌طور معمول زمانی که زلزله بزرگ رخ می‌دهد، پس‌لرزه‌ها کوچک‌تر می‌شوند، اما در زلزله افغانستان زلزله‌ها و پس‌لرزه‌ها به‌طور معمول بیش از پنج ریشتر بود و این موضوع نشانگر این است که آن منطقه اکنون شرایط فعال دارد و قابل توجه است و باید نکات ایمنی برای مدت کوتاه حدود دو هفته لحاظ شود و شرایط به حالت آرامش بازگردد و مطالعات جدیدتر در این زمینه صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی پس‌لرزه‌ها ادامه دارد؟ اضافه کرد: پس‌لرزه‌ها می‌تواند تا شش ماه و حتی یک سال ادامه داشته باشد، اما به صورت عمومی بستگی به خاک، منطقه و شرایط لرزه‌خیزی منطقه به لحاظ تکان و شدت و مدت و طول زمان زلزله کاهش پیدا می‌کند، اما زلزله‌های متعدد افغانستان که به‌طور معمول بیش از پنج ریشتر بوده است، نشان‌دهنده فعالیت گسل است و اگر نکات ایمنی رعایت شود و شرایط اضطراری در این منطقه، خراسان‌ها و هرات در افغانستان محافظه‌کارانه‌تر و آماده‌تر باشد، اقدام شایسته‌ای است.

کد خبر 694831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.