قول‌هایی که عملیاتی شد؛ وعده‌هایی که به ثمر نشست

شهردار اصفهان همراه مدیر منطقه ۱۵ شهرداری در مسیر پاسخگویی به مطالبات مردمی در قالب دور دوم ویژه‌برنامه «مردم سلام» پس از سه ماه، در همان محل قرار قبلی، یعنی مسجدالقائم منطقه ۱۵ حاضر شدند و از اقدامات انجام شده در راستای تحقق مطالبات مردم گزارش دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اوایل سال جاری بود که پس از گذشت بیشتر از یک‌سال از آغاز به کار دوره ششم مدیریت شهری طرحی از سوی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان مطابق با تأکیدات علی قاسم‌زاده، شهردار وقت مبنی بر ایجاد بسترهای متعدد گپ‌وگفت صمیمانه و بدون واسطه با مردم برنامه‌ریزی شد.

در این طرح با توجه به رویکرد مدیریت شهری، بر مبنای سیاست مسجدمحوری، مکان اجرای برنامه‌ها مساجد شهر اصفهان است که این جلسات هر دو هفته یک‌بار روزهای سه‌شنبه، بعد از نماز مغرب تشکیل شد.

تاکنون مدیریت شهری در شش منطقه شهری و در شش مسجد، سلسله جلسات گفت‌وگوی صمیمانه شهردار اصفهان با مردم برگزار شده است و اهالی مناطق پنج، یک، دو، سه، ۱۵ و ۱۴ شهرداری بدون واسطه مطالبات، خواسته‌ها و نیازهای خود را به مدیران شهری بیان کرده‌اند.

بر اساس آئین‌نامه اجرایی این ویژه‌برنامه‌ها که پیش از این توسط اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان تدوین و به مناطق پانزده‌گانه ابلاغ شده است، تمام درخواست‌های مردم در این ویژه‌برنامه، در سامانه ۱۳۷ ثبت و کد پیگیری برای همشهریان ارسال می‌شود، بعضی پیام‌ها قابلیت ثبت در سامانه ۱۳۷ را ندارد که به همراه درخواست فیزیکی جمع‌آوری و ثبت می‌شود و در روز بعد پس از بررسی و تعیین اقدامات لازم در گروه پیگیری و پاسخگویی توسط مسئول، پیگیری‌های ویژه دفتر شهردار در میز خدمت سامانه «اصفهان من» ثبت و پیامک برای درخواست‌کننده ارسال می‌شود.

قول‌هایی که عملی شد، وعده‌هایی که به ثمر نشست

بر اساس ماده ۴ این آئین‌نامه، طی یک هفته پس از برگزاری برنامه، کارگروه پیگیری و پاسخگویی با محوریت مدیر منطقه تشکیل و تمام درخواست‌ها در جلسه بررسی و مدت زمان پیگیری مشخص می‌شود.

طبق گفته متولیان این برنامه، مواردی که پاسخ آن‌ها در جلسه مشخص است، با تشخیص مدیر منطقه به‌صورت تلفنی، حضوری یا پیامکی به اطلاع درخواست‌کننده خواهد رسید، به این ترتیب هیچ درخواستی نباید بدون پاسخ و ارسال کد رهگیری باشد.

تمام موارد ثبت شده در قالب جدول تعیین شده حداکثر یک هفته پس از اجرای برنامه به‌صورت مکتوب طی نامه رسمی توسط مدیر منطقه برای اعضای سیاست‌گذاری ارسال می‌شود.

طبق ساختار تعریف شده برای سلسله برنامه‌های «مردم سلام» مدیر منطقه موظف است تا حداکثر یک ماه پس از برگزاری برنامه گزارشی از روند پیشرفت تمام درخواست‌ها به‌صورت مکتوب برای اعضای شورای سیاست‌گذاری ارسال کند و پس از اجرای برنامه و حداکثر تا سه ماه مدیر منطقه موظف است نتیجه اقدامات را در قالب فایل پاورپوینت یا تصویری در همان محل و مسجد به استحضار درخواست‌کنندگان برساند که وظیفه برگزاری آن با اداره کل ارتباطات شهرداری است.

به گزارش ایمنا، سه‌شنبه، هجدهم مهرماه، مسجدالقائم (عج) منطقه ۱۵ خوراسگان واقع در خیابان شریعتی، کوی شهید خزایی برای بار دوم میزبان علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان و هوشنگ نظری‌پور مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در مقام پاسخگویی به مطالبات مردم و اقدامات انجام شده در مسیر نهضت خدمت‌رسانی حضور یافتند و از قول‌هایی که عملیاتی شده و وعده‌هایی که به ثمر نشسته بود گزارشی ارائه کردند.

قول‌هایی که عملی شد، وعده‌هایی که به ثمر نشست

نهضت پاسخگویی شهردار اصفهان در این جلسه نیز ادامه پیدا کرد و پای شنیدن مطالبات مردم و درخواست‌های آن نشست.

مهدی رحیمی، به‌عنوان اولین شهروند از منطقه خارج حریم منطقه ۱۵: پلاک زمینی در منطقه از سال‌های گذشته خریداری کرده‌ام که اکنون بیان می‌کنند خارج از حریم منطقه است، البته ۳۵ متر آن زمین در معبر افتاده و امروز تقاضامند ساخت آن و صدور مجوز ساخت توسط شهرداری برای آن هستم، همچنان مستأجر هستم و اجازه ساخت به من داده نمی‌شود، در حالی که املاک اطراف زمین من قبلاً ساخته شده‌اند.

شهردار اصفهان: در مواقعی شهرداری اصفهان در صف اول خدمت نیست و ابتدا باید نهادهای دیگر چون جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی استعلام‌هایی را در خصوص زمین‌ها انجام دهند تا مرحله به شهرداری اصفهان برسد، اختیارات در زمینه وجود زمین‌های خارج از حریم شهری به ارگان‌های به غیر از شهرداری اصفهان واگذار شده است و کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده ۵ با حضور جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و دبیری معاون عمرانی استاندار برگزار می‌شود و تمام تصمیم‌های مربوط به آن در حدود اختیار این کمیسیون است.

محمدعلی حاج‌تقی، شهروندی از محله شهرک امام حسین (ع) - راران: حدود ۱۹ سال گذشته پروانه‌ای برای زمینم در این منطقه گرفته شده است، اما به این دلیل که تاکنون ساخته نشده، پروانه اکنون در حال باطل شدن و از دست رفتن زمین برای من است، خواستار ارائه راهکاری از سوی شهرداری هستم.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان: برای زمین‌هایی که در این محله شهرک امام حسین-راران دارای پروانه بوده و در حال باطل شدن هستند، طبق رأیی که در گذشته از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر حقوق مکتسبه انجام گرفته، امکان ساخت با همان پروانه در حال باطل شدن هست، در این مکان اعلام می‌کنم مالکان می‌توانند حتی با پروانه باطل شده طبق همان رأی دیوان عدالت اداری در این محله اقدام به ساخت کنند.

قول‌هایی که عملی شد، وعده‌هایی که به ثمر نشست

علی ستاری از محله سفلی: تقاضا داریم که پس از ۲۸ سال احداث خیابان سردار چنگانی در محله سفلی تعیین تکلیف شود و اعتبار لازم برای احداث آن در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شود.

شهردار اصفهان پس از شنیدن توضیحات کامل مدیر منطقه در رابطه با محله سفلی، همچنین مشکلات موجود از ساماندهی نشدن خیابان، دستور قرار دادن تأمین اعتبار احداث خیابان را در سبد بودجه ۱۴۰۳ منطقه داد.

امامی از محله سفلی: در این محله سرانه فضای سبز به شدت کم است و هیچ پارکی در این منطقه وجود ندارد، از قدیم گفته‌اند «تن سالم در بدن سالم»، برای نشاط روحی مردم محله تقاضای توزیع عادلانه فضای سبز را داریم.

شهردار اصفهان: توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در کل منطقه ۱۵ امری بسیار ضروری و مهم بوده و باید انجام گیرد، به شرط فراهم بودن همه امکانات چون زمین با کاربردی فضای سبز و اجازه دادن قانون در زمینه ایجاد فضای سبز در این منطقه اقدام می‌شود.

سرانه فضای سبز به صورت میانگین در شهر اصفهان ۱۴ متر مربع است، زمانی سرانه فضای سبز و ارتقای آن در سطح منطقه از اولویت انجام امور خارج می‌شود که بتوانیم به میانگین سرانه شهر اصفهان نزدیک شویم، در حال حاضر سرانه فضای سبز منطقه ۱۵ نسبت به میانگین شهر پایین است، بر این اساس جلسه‌ای با معاون شهرسازی شهرداری اصفهان و مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری طبق مطالعات طرح جامع منطقه در مورد فضای سبز محلات برگزار شود و نتیجه آن در اسرع به من گزارش شود.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان: در حال حاضر ۸.۷ متر مربع سرانه فضای سبز منطقه ۱۵ است که با توجه به درخواست‌های مکرر مردم در جلسه گذشته «مردم سلام»، موضوع ارتقای سرانه فضای سبز در اولویت منطقه قرار دارد، در نظر داریم در سال جاری ۲۰ هزار متر مربع به سرانه فضای سبز افزوده خواهد شد.

قول‌هایی که عملی شد، وعده‌هایی که به ثمر نشست

حیدری شهروند محله پزوه: حضور اتباع بیگانه در این منطقه گلایه مردم منطقه و چالش پیش‌روی منطقه ۱۵ است، درخواست رسیدگی به این موضوع را داریم.

شهردار اصفهان: اراده حاکمیت در حال حاضر بر این است که افغانستانی‌های غیرمجاز را به کشور خود بازگرداند، ما هم به‌عنوان یک مشکل اجتماعی وجود جمعیت مردم افغانستانی غیرمجاز را در منطقه ۱۵ به عنوان یک مطالبه‌گر از نهادهای ذی‌ربط همچون استانداری پیگیری می‌کنیم، اما در حالت کلی ساماندهی این موضوع در حدود اختیارات شهرداری نیست.

قول‌هایی که عملی شد، وعده‌هایی که به ثمر نشست

بهجت گلی پزوه: زمینی در انتهای خیابان طالقانی، خیابان سردار باقری خریداری کردم، در حال حاضر قصد ساخت آن را ندارم، اما به دلیل ریختن زباله‌ها توسط همسایگان، شکایت‌های مکرر برای این معضل در محله شده است، تقاضای کمک از شهرداری برای یک بلوک‌چینی دور این زمین را دارم تا مانع ریخته شدن زباله‌ها و انباشت آن‌ها در این محله شود.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان: صبح پنجشنبه ساعت ۶:۱۵ برای بازدید از آن محل با شما تماس می‌گیرم و در این راستا اقدام خواهیم کرد.

هاشمی از محله خیادان: در حال حاضر بیشتر از ۲۰ سال است که مجموعه‌ای در این محله تحت عنوان فجر بلاتکلیف بوده و قرار بر ایجاد فرهنگسرا و مجموعه فرهنگی، ورزشی در آن است؛ به‌تازگی شنیده شده که اقداماتی در این زمینه از سوی شهرداری آغاز شده، اما نگرانی آن است که گویی کاربری آن از مجموعه ورزشی فرهنگی به کتابخانه تبدیل شده است اهالی محله به شدت از این موضوع ناراضی هستند و تقاضای ایجاد مجموعه فرهنگی و ورزشی را برای استفاده بهینه از آن دارند.

شهردار اصفهان: برای مجموعه فرهنگی فجر کاربری و طراحی‌های فاخری انجام شده و تمام تلاش این بوده است که پس از ۲۰ سال از حالت بیغوله خارج شود و ساماندهی شود، در زمینه تعاریف فضاها در این مجموعه نگران نباشید، این موضوع در اختیار شهرداری است و نیازها و مطالبات اهالی محله در این زمینه اعمال خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان: در منطقه ۱۵ فرهنگ‌سراهای زیاد است و ۱۸ سال پیش فرهنگ‌سرا فجر به مرحله سفت‌کاری رسید و امسال ساخت جدید این مجموعه فرهنگی آغاز شده است، از این‌رو نگران نباشید و تا زمان اتمام پروژه گلایه‌ای نداشته باشید، به‌طور حتم در راستای نیازهای اهالی اقدام می‌شود.

قول‌هایی که عملی شد، وعده‌هایی که به ثمر نشست

رحیمی از محله راران شهرک کوثر، کو ره‌های گچ: از سال ۷۳ زمینی به وسعت ۱۱۴ هزار متر مربع در این محله تخریب و با هدف ساماندهی اقداماتی انجام شد، در حال حاضر بیش از ۵۰۰ خانواده در این زمین مالک هستند، اما همچنان مشکلات این زمین‌ها حل نشده است و به رغم آن که بسیاری از خانواده‌ها دارای ملک در این زمین‌ها هستند، اما مستأجر هستند و وضعیت آن‌ها بلاتکلیف است، تقاضای پیگیری از شهرداری و چشاندن شیرینی اتمام این پروژه را داریم.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری ضمن تشریح فرایند رسیدگی به این موضوع و آخرین جلساتی که با نهادهای ذی‌ربط چون اداره ثبت و املاک و راه و شهرسازی در این زمینه برگزار شده است، قول رسیدگی و حل موضوع را داد.

حکمت ساسانی، نماینده محله خیابان اباذر: در سال‌های اخیر به خیابان اباذر بی‌توجهی شده و تقاضای ما ارتقای نگاه مدیریت شهری است، همچنین قطعه زمینی ۳۰۰ متری کنار مسجد سلمان وجود دارد که تقاضامندیم شهرداری منطقه در راستای قرار دادن و اختصاص ردیف بودجه برای ایجاد مجموعه فرهنگی در آن در بودجه ۱۴۰۳ اقدام کند و کتابخانه شهید بهشتی در این خیابان نیازمند مساعدت شهرداری برای هویت‌بخشی و ساماندهی است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان: در خیابان اباذر کتابخانه‌ای وجود دارد و قرار است برای ساکنان این خیابان مجموعه‌های فرهنگی در این کتابخانه راه‌اندازی شود، پیش از این به واحد عمرانی منطقه دستور داده شده است که بازدیدی میدانی از طراحی مجموعه و اقدامات لازم برای کتابخانه داشته باشند.

صدیقه مولایی محله جی شرقی: نزدیک به ۲۰ سال است در منطقه جی شرقی کوچه ۳۸ چندین پلاک زمین بلاتکلیف رها شده است که وضعیت نامطلوب داشته و به نقاط نامطلوب شهری، همچنین تجمع خلاف‌کاران و انباشت زباله‌ها تبدیل شده، خواستار رسیدگی به آن را داریم.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان: خیابان جی شرقی در قانون بودجه امسال مکلف شده است، از این رو شهرداری برای زمین‌های دارای پروانه ساخت و خالی از اقدام، جریمه‌های در نظر گرفته شده است که در حال حاضر چندین بار به صاحبان این زمین‌ها تذکر داده‌ایم و در صورت توجه نکردن، این موضوع از مسیرهای دیگر سامان خواهد یافت.

محمد سازش از محله صحرای بوزان: زمین‌هایی که در صحرای بوزان وجود داشته در سال‌های گذشته همه قولنامه‌ای معامله شده و از پدران به ما ارث رسیده است، اما امروزه جهت هرگونه اقدام ساخت و ساز در آن از ما مطالبه سند می‌شود، زمین‌ها سند مادر دارد و مالکان آن که اغلب از متمولان هستند با هزینه‌های گزاف سندها را به فروش می‌رسانند که در حد توانایی مالی ما نیست، برای ساماندهی زمین‌های قولنامه خود چه باید کرد؟ همچنین خیابان الله‌اکبر سال‌های متمادی است که مسدود است و انتهای آن، مرکز تجمع افراد خلافکار و بزهکار شده است، تدبیری از سوی شهرداری باید انجام گیرد.

شهردار اصفهان: این موضوع زمین‌های قولنامه‌ای صحرای بوزان در حدود اختیارات شهرداری نیست و مربوط به اداره ثبت املاک است، در کل شهرداری اصفهان در زمینه زمین‌هایی که قولنامه‌ای بوده و سند مادر داشته است، هیچ دخالتی نمی‌تواند طبق قانون کند.

رفع مشکل سندهای زمین‌های قولنامه‌ای با شهرداری نیست و طبق قانون، شهرداری نمی‌تواند به زمین‌های بدون سند پروانه ساخت ارائه دهد.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان: تمام نقاط صحرای بوزان دارای سند شش‌دانگ است و تنها راهکار صدور پروانه از سوی ما، ارائه سند است، هیچ راهکاری جز ارائه سند نیست.

قول‌هایی که عملی شد، وعده‌هایی که به ثمر نشست

علی محمدی شهروند محله ارغوانیه: حد فاصل دانشگاه آزاد اسلامی تا شهرک الهیه ۶۰۰ جریب زمین وجود دارد که در سال‌های گذشته ۲۰۰ جریب آن بر اساس تلاش شهرداری دوران گذشته به شهرک الهیه تبدیل شد، اما در اقدامی ناباورانه ۴۰۰ جریب از این زمین‌ها خارج از حریم شناخته شد و در نهایت با پیگیری‌های مالکان آن و بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، ۴۰۰ جریب زمین‌ها دوباره به منطقه ۱۵ الحاق شد، اما همچنان ۴۰۰ جریب زمین باقی‌مانده بلاتکلیف است و پاسخ مناسب برای هرگونه اقدام و ساخت‌وساز و صدور سند از سوی مسکن و شهرسازی داده نمی‌شود.

مدیر منطقه ۱۵ شهردای اصفهان: به‌تازگی اداره کل راه و شهرسازی طی مکاتبه‌ای از ما در رابطه با ارغوانیه حدفاصل دانشگاه آزاد برای ۷۰ هکتار زمینی که سال ۱۳۹۴ از محدود خارج شد، تعدادی از مستندات و پاسخ خواسته‌اند که مقرر شده است تا شنبه هفته آتی مستندات تهیه شود و دوشنبه جواب قطعی را به مالکان اعلام کنیم.

نهضت پاسخگویی و خدمت ادامه دارد...

گزارش از: سیدامیرحسین ابطحی

کد خبر 694828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.