لزوم ایجاد مرکز فراقوه‌ای زن و خانواده / خانواده نباید تحت تاثیر احزاب سیاسی قرار گیرد

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به لزوم ایجاد مرکز فراقوه‌ای زن و خانواده گفت: خانواده، موضوعی بسیار مهم و فراقوه‌ای است و به اندازه‌ای اهمیت دارد که نباید تحت تاثیر نگاه احزاب سیاسی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مینا بیابانی عصر امروز _سه‌شنبه، هجدهم مهرماه_ در جلسه هم‌اندیشی فعالان حوزه زنان در استان اصفهان، اظهار کرد: مسرور هستم از حضور در استانی که از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز و در طول تاریخ، پیش‌قراول در حوزه‌هایی از جمله علم، فرهنگ، هنر و دیانت و قهرمان‌پرور بوده و مفاخر و زنان و مردان افتخارآفرین بسیار زیادی را تقدیم ایران اسلامی کرده است.

وی افزود: در جلسه امروز به نکات مهم و اساسی در حوزه مباحث زن، خانواده و تربیتی اشاره شد که جزو مباحث اصلی کشور به شمار می‌روند و توجه به این موضوعات می‌تواند راه‌گشای حرکت‌هایی باشد که تا حد امکان در حوزه زن و خانواده اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد: اساسی‌ترین مبحث، مبحث هویتی است؛ موضوع هویت، موضوعی بسیار مهم در هر جامعه‌ای است که می‌توان آن را برای مردان و زنان حائز اهمیت بسیاری بر شمرد.

وی ادامه داد: از باب اینکه زن در تربیت و حضور اجتماعی خود می‌تواند هویت را دخیل کند و در این خصوص تأثیرگذار باشد و از این باب که به عنوان همسر و مادر می‌تواند نقش‌آفرینی به سزایی داشته باشد، مبحث هویتی در ارتباط با بانوان، موضوعی بسیار مهم است؛ چراکه بخش هویتی مردان در جامعه، وابسته به مادری متشخص و باهویت است.

بیابانی با بیان اینکه هویت می‌تواند به عنوان مبحثی معنایی در نظر گرفته شود و از جایگاهی خاص برخوردار است، گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به صورت صریح و غیرصریح به موضوع هویت در باب زنان اشاره داشتند و سال‌ها پیش ایشان موضوع بحران زن را در جهان مطرح کردند که شاید بسیاری از فعالان حوزه زن و خانواده به موضوع مذکور توجه جدی نداشتند.

لزوم نهادینه ساختن موضوع هویت در میان زنان و دختران ایران

وی اضافه کرد: مادامی که نتوانیم موضوع هویت را بین زنان و دختران جامعه نهادینه و حل کنیم، مباحث جمعیتی، حجاب و عفاف، تربیت نسل، نقش‌آفرینی اجتماعی در تمام زمینه‌ها محکوم به شکست است و کماکان در هر برهه از زمان، عقب‌ماندگی و به انجام نرسیدن رسالت در حوزه حضور اجتماعی زن دیده خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور اظهار کرد: به صراحت می‌بینیم که در سال گذشته دختران جوان، دانش‌آموزان، دختران نوجوان و زنان جامعه راه را به اشتباه طی و تصور کردند بیان آنچه که دشمن می‌گوید، منجر به احقاق حق خواهد شد؛ در صورتی که اینگونه نیست و مسیر نیازمند تبیین است که انجام نشده است.

وی افزود: اساس شخصیت، هویت است و در این زمینه فعالیت‌های جدی صورت نگرفته است، شاید بیش از ۱۵ سال است که بسیج جامعه زنان در حوزه هویت در حال فعالیت و با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده است و طی دو تا سه سال اخیر، هویت زنان به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

بیابانی تصریح کرد: محتوای جدی و قابل اعتنا در حوزه جمعیت تولید نشده است و این موضوع نقصی بزرگ به شمار می‌رود که در حوزه زن و خانواده وجود دارد و نتوانسته‌ایم کانون مرکزی و اصلی حوزه زن و خانواده را به جد مورد توجه قرار دهیم و برای حل آن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: امری که به عنوان نقص جدی در فعالیت‌ها به طور کامل مشهود است، موضوع نبود حکمرانی در حوزه زن و خانواده است؛ هنوز نتوانسته‌ایم بخش‌های سیاست‌گذار و سایر بخش‌های مربوطه را در کنار یکدیگر قرار دهیم و برای یک اقدام و عمل مناسب و هم‌افزا در حوزه زن و خانواده آن‌ها را کنار یکدیگر بیاوریم.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: در حال حاضر به واسطه فعالیت نیروهای انقلابی، همکاری و هم‌افزایی خوبی در حوزه زن و خانواده اتفاق افتاده است، اما این اتفاق باید از منشأ صورت گیرد و تا پایین‌ترین رده و بخش از اجراییات حوزه زن و خانواده مباحث مورد توجه را محقق کند و در میدان خروجی و نتیجه مطلوب را از خود نشان دهد.

وی اضافه کرد: تمام مباحثی که در این جلسه اشاره شد، ناظر بر مبحث مذکور است، مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳، فرمایشاتی در راستای ایجاد مرکز فراقوه‌ای زن و خانواده داشتند و اعتقاد ایشان بر این بود که فعالیت‌های این حوزه در بخش‌های اندیشه و اقدام و عمل باید به دست بانوان سپرده شود، اما در عمل شاهد چنین موضوعی نیستیم و این موضوع نقص عمده‌ای است که در حوزه زن و خانواده داریم.

بیابانی اظهار کرد: نمی‌توان گفت در صورتی که این اتفاق بیفتد تمام نقص‌های حوزه زن و خانواده حل خواهد شد، اما می‌توان گفت که بسیاری از مباحث در کنار راه‌اندازی مرکز فراقوه‌ای که اگر بنا بر مطالبات مقام معظم رهبری ایجاد شود، حل خواهد شد، نظرات متفاوتی در حوزه عالی مباحث زن و خانواده وجود دارد و برخی اعتقاد دارند وزارتخانه‌ای تحت عنوان وزارتخانه خانواده باید ایجاد شود تا این اتفاق در آن رقم بخورد.

خانواده موضوعی فراقوه‌ای است

وی افزود: بنا بر آنچه که مقام معظم رهبری در آن صراحت داشتند، ناظر بر این است که مرکز فراقوه‌ای مذکور فارغ از نفوذ قوای دیگر داشته باشیم، چراکه خانواده، موضوعی بسیار مهم و فراقوه‌ای است و به اندازه‌ای اهمیت دارد که نباید تحت تأثیر نگاه احزاب سیاسی باشد.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه در پی تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی کشور، به وضوح تغییر نگاه‌ها به حوزه مسائل زن و خانواده دیده می‌شود، تصریح کرد: حوزه زن و خانواده باید بر مداری منطقی و با نگاهی صحیح و تثبیت شده حرکت کند.‌

وی با بیان اینکه مبنا و اساس تمام موضوعات می‌تواند هویت اسلامی زن باشد، ادامه داد: در صورتی که بتوان تصویری درست و دقیق بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری و منظومه فکری ایشان از زن و خانواده داشته باشیم، می‌توان به نهایت اهداف طراحی شده رسید.

بیابانی گفت: به طور معمول بخش‌های تصمیم‌گیری نهایی متشکل از مردان است و در زمان مطالبه‌گری و تدوین سیاست‌ها دچار خلأ بزرگی می‌شویم و حتی ممکن است سیاست‌های مد نظر مصوب شود، اما در زمان اعمال، دچار مشکل شویم.

وی اضافه کرد: امیدواریم فرمایشات مقام معظم رهبری را آنگونه که شایسته است در حوزه زن و خانواده محقق و تمام مباحثی که با آن‌ها مواجه هستیم را بر مدار منظومه مد نظر ایشان تنظیم کنیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور خاطرنشان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی، تنها و اولین تجربه یک حاکمیت اسلامی است و در شرایطی قرار داریم که تکنولوژی به طور دائم در حال تغییر و تحول است و نظام‌های سیاسی دنیا در مقابل با نظام اسلامی ساکت نیستند و انواع حیله‌ها را در دستور کار دارند تا این نظام به مقصد نرسد؛ از همین رو، تدوین شکلی اجرایی که بر مبنای احکام اسلام باشد، اقدامی بسیار سخت و نیازمندهای تجربیات است.

وی افزود: وجود مسائل و مشکلاتی در این مسیر طبیعی به شمار می‌رود و فعالان این حوزه به عنوان عاملان فرهنگی حوزه زن و خانواده، از صبر و تلاش لازم برخوردار هستند تا اهداف نظام جمهوری اسلامی محقق شود.

کد خبر 694776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.