ایران رتبه پنجم تولید سنگ‌های تزئینی را دارد

رئیس انجمن سنگ ایران گفت: ایران با ۲۰۰ میلیون دلار صادرات، جایگاه خوبی در بازار جهانی سنگ ندارد و رتبه پنجم تولید سنگ‌های تزئینی در جهان را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهرام شکوری امروز _ سه‌شنبه ۱۸ مهرماه _ در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات اظهار کرد: امسال صادرات سنگ در جهان ۴۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده و در سال ۲۰۳۰ هم صادرات ۵۵ میلیارد دلاری پیش بینی شده است.

وی افزود: در صورتی که بتوانیم سهم ۱۰ درصدی را از بازار جهانی کسب کنیم جایگاه خوبی را در اختیار خواهیم داشت.

رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه جایگاه ایران در تولید سنگ‌های تزئینی با وجود دارا بودن رتبه نخست این سنگ‌ها در دنیا، قابل پذیرش نیست تصریح کرد: ایران سالانه در بهترین شرایط ۱۵ میلیون تُن و در بدترین شرایط هشت میلیون تن سنگ‌های تزئینی تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تُن سنگ تزئینی در ایران تولید شده است افزود: رتبه پنجم تولید سنگ‌های تزئینی را ایران در دنیا دارد.

شکوری ادامه داد: ایران پس از کشورهایی مانند چین با ۵۳ و نیم میلیون تُن تولید سالانه و سهم ۳۳ درصدی بازار، هند با ۳۰ میلیون تُن، ترکیه با ۱۳ میلیون تُن و برزیل با بیش از هشت میلیون تُن، ایران رتبه پنجم را دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت معادن سنگ کشور ۳۰ میلیون تن است گفت: بیشترین میزان تولید در کشور ۱۵ میلیون تن است، بنابراین باید به سمت توسعه تولید در این حوزه حرکت کنیم و این مهم نیازمند الزاماتی است.

رئیس انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه از ۱۶۲.۵ میلیون تن بلوک استخراجی، ۷۰ درصد مربوط به قاره آسیاست افزود: این میزان سهم اندکی است، مصرف سنگ دنیا بیش از یک میلیارد مترمربع است.

وی با بیان اینکه مصرف سنگ دنیا بالای یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمربع است تاکید کرد: دو هزار و ۲۰۰ معدن در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها ۳۰ درصد فعال است.

شکوری ادامه داد: از حدود پنج هزار واحد فرآوری با ظرفیت ۴۵۰ میلیون مترمربع دارد، ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند زیرا این معادن بخش کمی از ماشین‌آلات به روز دنیا را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت متولی تولید کشور است تصریح کرد: سازمان‌هایی مانند دارایی، بانک مرکزی و بسیاری از سازمان‌های دیگر به شکل مستقیم با تولید مرتبط نیستند اما سیاست‌گذاری و نوع عملکرد آنها بر تولید تأثیر مستقیم دارند و هریک از آنها ساز خود را می‌زنند.

رئیس انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه در دنیا هم هر کدام از سازمان‌ها ساز خود را می‌زنند اما از این سازها آهنگ توسعه خارج می‌شود گفت: متأسفانه در ایران آهنگ توسعه و رشد اقتصادی وجود ندارد و افول در تولید کشور بیشتراست.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود از این سازها، آهنگ توسعه در کشور خارج شود، اضافه کرد: همه باید با تولید هماهنگ باشند تا شاهد رخدادهای خوبی در حوزه تولید باشیم.

شکوری با بیان اینکه صادرات نیاز به محصول قابل باکیفیت دارد افزود: برای تحقق این مهم باید آموزش، استفاده از نوآوری و حمایت جدی دولت مورد توجه قرار گیرد.

وی، با اشاره به ضرورت ارتقا دانش صادراتی گفت: سازمان توسعه تجارت در این راستا نقش مؤثری دارد، سال‌ها است که موضوع مشوق‌های صادراتی مطرح می‌شد اما در عمل حمایتی دیده نمی‌شود.

رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه امروز جنگ در دنیا برای فروش محصولات، کسب بازارهای جهانی، ارزآوری و توسعه کشورها است تصریح کرد: نیاز است حمایت جدی از تولیدکنندگان صورت گیرد و روز به روز گشایش‌های بیشتری در زمینه صادرات انجام شود.

وی افزود: نرخ مالیاتی کمتر، انگیزه برای تولید را بیشتر می‌کند، بنابراین در صورتی که در حوزه سنگ سرمایه‌گذاری شود، برای رسیدن به ظرفیت ۳۰ میلیون تُن که می‌تواند یک و نیم میلیارد دلار ارزی‌آوری داشته باشد، باید یک میلیارد دلار خرج ماشین‌آلات سنگین معدنی و به همین میزان برای تجهیزات فرآوری سرمایه‌گذاری شود.

شکوری با بیان اینکه انواع و اقسام ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها سر راه تولید وجود دارد که شایسته کشور نیست گفت: ورود کوپ‌های معدنی از افغانستان ممنوع شده که نیاز است وزارت صمت پیگیری لازم را داشته باشد چراکه افغانستان هیچ دسترسی به آب ندارد و می‌توان با ورود کوپ‌های معدنی این کشور بخشی را فرآوری و صادر کرد.

کد خبر 694716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.