ساماندهی فاضلاب ۵۴ روستای کردستان در سال جاری

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان گفت: سال گذشته ساماندهی فاضلاب ۵۲ روستای استان کردستان انجام شد و امسال نیز تاکنون ساماندهی فاضلاب ۵۴ روستا که بیشتر در پایاب سدهای استان قرار دارند، انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیروان بهرامی، امروز _سه‌شنبه هیجدهم مهرماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ اعتبارات دهیاری‌های استان رشد ۱۸۸ درصدی داشت و در شش ماهه نخست امسال نیز رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

وی افزود: اتفاق مبارکی که در حوزه ایجاد منابع درآمدی پایدار و ثابت برای دهیاری‌های استان صورت گرفته است، تصویب ۱۱ طرح برای روستاهای استان بوده که در مجموع تسهیلات این طرح‌ها به ارزش ۱۵ میلیارد تومان، صرف خرید ماشین‌آلات، احداث بوم‌گردی و راه‌اندازی کارگاه‌های زودبازده و کوچک خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان ادامه داد: سال گذشته اقدام به خرید ۱۰ هزار ۶۸۱ متر لوله برای ساماندهی فاضلاب ۵۲ روستای استان کردیم و امسال نیز تاکنون ساماندهی فاضلاب ۵۴ روستا که عمدتاً در پایاب سدهای استان قرار دارند انجام شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه پروانه‌های ساختمانی روستایی نیز سال گذشته رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال ماقبل آن و در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز شاهد رشد هشت درصدی بودیم.

بهرامی اضافه کرد: برای اولین بار در سطح کشور در حوزه سیما و منظر روستایی، استان کردستان به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح در کشور انتخاب شده است و به دهیاری‌ها اعلام کرده‌ایم که سیما و منظر روستایی حفظ شود.

تخصیص ۴۲ میلیارد تومان برای پروژه‌های روستایی در کردستان

وی گفت: امسال تاکنون ۴۲ میلیارد تومان برای بحث راه‌ها، نوسازی مدارس، بازسازی قنوات و ایجاد اماکن ورزشی روستایی در استان تخصیص و جذب شده است که با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه برای اجرای این پروژه‌ها صرف خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان افزود: سال گذشته شش دستگاه نیسان کمپرسی به صورت رایگان از سوی وزارت کشور برای استان کردستان تخصیص یافت که در بین روستاهای استان توزیع شد.

ساماندهی فاضلاب ۵۴ روستای کردستان در سال جاری

وی اضافه کرد: در هفته دولت امسال قریب به ۴۵۰ پروژه در روستاهای استان افتتاح شد که خود دهیاری‌ها متولی امر بودند و در آینده نزدیک نیز با حضور رئیس‌جمهور در استان چندین پروژه شاخص روستایی دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید.

بهرامی، درجه‌بندی دهیاری‌های استان و بازنگری در آن تا پایان امسال، برگزاری دوره‌های آموزشی و مسابقات ورزشی و جشنواره‌های فرهنگی و هنری را از دیگر اقداماتی برشمرد که در روستاهای استان صورت گرفته است.

شاخص راه روستایی کردستان، پایین‌تر از میانگین کشوری

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در مورد وضعیت راه‌های روستایی و آن تن‌دهی موبایل در روستاهای استان کردستان اظهار کرد: شاخص راه روستایی استان کردستان پایین‌تر از میانگین کشوری است و علیرغم اقدامات صورت گرفته توسط اداره راهداری، اما عزم راسخی برای بهبود راه‌های روستایی استان نیاز هست. از محل اعتبارات مناطق محروم سال گذشته حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیارد تومان و امسال نیز تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهبود راه‌های استان تخصیص یافته است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان گفت: سال گذشته آسفالت و اهدای قیر به ۹۰ روستای استان با همکاری بنیاد مسکن انجام شده و امسال نیز تاکنون در ۱۱۲ روستا آسفالت صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت آن تن‌دهی روستاها نیز یکی از مطالبات مهم روستاییان استان است که در جلسات متعدد با شرکت مخابرات و اداره ارتباطات و فناوری استان، رایزنی‌های لازم برای بهبود وضعیت آن تن‌دهی و پوشش اینترنت صورت گرفته که کاری زمان‌بر است اما تقویت دکل‌ها و بهبود وضعیت آن تن‌دهی و اینترنت در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، یک هزار و ۶۷۸ روستا با یک هزار و ۳۱۴ دهیاری در سطح استان کردستان وجود دارد و ۳۶۴ روستای استان نیز زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

کد خبر 694703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.