بهترین سبدگردان بورس
سبدگردان بورس نه تنها باید دانش عمیقی در زمینه بازار سهام و سرمایه‌گذاری داشته باشد، بلکه همچنین باید توانایی تحلیل دقیق بازار، مدیریت ریسک، و ساخت یک پرتفوی متنوع را داشته باشد.

در دنیای پر از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام، انتخاب بهترین سبدگردان بورس می‌تواند تأثیر معناداری بر عملکرد سرمایه‌گذاری شما داشته باشد. این مقاله به شما راهنمایی می‌کند که چگونه بهترین مدیر سرمایه را انتخاب کنید و به تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه در مورد پرتفوی خود بپردازید.

به گزارش شهر بورس، بورس، یکی از بازارهای پرپتانسیل برای کسب سود است. افراد بسیاری توانسته‌اند در کنار کسب و کار خود، با سرمایه مازادی که در اختیار دارند در این بازار سود زیادی کسب کنند. برخی نیز با سرمایه‌گذاری در بورس به دنبال حفظ ارزش دارایی خود در مقابل تورم هستند. اما همه افراد تخصص یا زمان لازم برای تحلیل بازار بورس و فعالیت در آن را ندارند. استفاده از سبدگردان‌ها انتخاب بسیاری از این افراد است. آن‌ها می‌توانند با استفاده از سبدگردانی بخشی از دارایی خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند. اما آنچه در این روش اهمیت دارد، انتخاب بهترین سبدگردان بورس است. بنابراین برای آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب سبدگردان مناسب تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سبدگردانی چیست؟

سبدگردانی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است. در حقیقت افرادی که زمان یا تخصص لازم برای فعالیت در بورس را ندارند، این امکان را دارند که از طریق سبدگردانی در بازار سرمایه سود کنند. در این روش سرمایه‌گذار طی یک قرارداد رسمی، سرمایه خود را در اختیار شرکت سبدگردان قرار می‌دهد. سبدگردان نیز به‌عنوان یک شخص حقوقی، با هدف کسب سود به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در بازار سرمایه می‌پردازد. در حقیقت وظیفه مدیریت دارایی سرمایه‌گذار در این روش بر عهده سبدگردان است.

شرکت‌ها برای سبدگردانی باید مجوزهای لازم را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت کنند، بنابراین سبدگردانی یکی از روش‌های مطمئن سرمایه‌گذاری در بورس است. اما همانطور که گفته شد موضوع مهم در حفظ سرمایه و کسب سود، انتخاب بهترین سبدگردان بورس است.

چگونه بهترین سبدگردان بورس را بشناسیم؟

سبدگردان‌های زیادی در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند که برای انتخاب بهترین سبدگردان، لازم است برخی موارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است، مورد بررسی قرار گیرد.

  1. مجوز سبدگردان

همانطور که گفته شد شرکت‌ها برای سبدگردانی، از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دریافت می‌کنند. اما برخی افراد نیز بدون مجوز به سبدگردانی می‌پردازند. سازمان بورس در صدور و تمدید مجوز سبدگردانی موارد زیادی از قبیل بازدهی مناسب، عدم خطای قانونی سبدگردان و… را بررسی می‌کند. بنابراین بهتر است افراد سرمایه خود را به سبدگردان‌هایی که دارای مجوز هستند، بسپارند.

  1. بازدهی سبدگردان

واضح است که سرمایه‌گذاران عمدتاً با هدف کسب سود سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین بازدهی سبدگردان یکی از مهم‌ترین موارد در انتخاب سبدگردان مناسب است. برای بررسی میزان سوددهی سبدگردان‌ها بهتر است عملکرد آن را از ابتدا تاکنون بررسی کرد. همچنین می‌توان بازدهی هر یک را در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مشاهده و پربازده‌ترین سبدگردان متناسب با دیدگاه خود را انتخاب کرد.

  1. استفاده از تیم متخصص و حرفه‌ای

باتوجه به اینکه در سبدگردانی سرمایه‌گذار سرمایه خود را در اختیار دیگری قرار می‌دهد، این روش می‌تواند دارای ریسک زیادی باشد. بنابراین بسیار مهم است که شخص سرمایه خود را در اختیار تیمی مجرب و حرفه‌ای قرار دهد.

بهترین سبدگردان بورس باید قابل اعتماد باشد و توانایی ایجاد ارتباط موثر با مشتریان را داشته باشد تا بتواند نیازها و اهداف سرمایه‌گذاران را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد.

  1. گزارش‌دهی

لازمه دسترسی به اطلاعات فوق جهت بررسی سبدگردان‌ها، میزان شفافیت آن‌ها است. بنابراین بدیهی است که در وحله اول گزارش‌دهی یک سبدگردان منجر به امکان بررسی آن خواهد شد.

سبدگردان‌ها می‌توانند گزارش‌هایی از قبیل بازده روزانه، هفتگی، ماهانه و…، گزارش پرتفوی و گزارش بازار و شرایط اقتصادی را منتشر کنند. در این صورت سرمایه‌گذاران می‌توانند، دائماً بر عملکرد آن سبدگردان، شرایط بازار و نحوه مدیریت سرمایه خود در هر موقعیت اشراف داشته باشند.

عموماً سبدگردان‌ها پرتفوی خود (در صورت انتشار) با یک هفته تاخیر منتشر می‌کنند. همچنین گزارش بازدهی خود به‌صورت میانگین بازدهی تمامی سبدهایی که در اختیار داشته‌اند، هر ۳ ماه یک بار به سازمان بورس ارائه می‌دهند.

حداقل سرمایه برای سبدگردانی

هر سبدگردان برای سبدگردانی قوانین مختص به خود را دارد. یکی از این قوانین مهم، حداقل سرمایه برای سبدگردانی است. عموماً حداقل سرمایه لازم برای سبدگردان‌هایی با بازدهی خوب، رقم بالایی (حدود ۱ میلیارد) است. بنابراین بسیاری از افراد امکان استفاده از بهترین سبدگردان بورس را نخواهند داشت. از سوی دیگر کارمزد بالایی که سبدگردان‌ها دریافت می‌کنند، برای مبالغ کم توجیه اقتصادی نخواهد داشت. در بخش بعد میزان کارمزد سبدگردانی با مثالی ساده توضیح داده شده است.

کارمزد سبدگردانی

سبدگردان‌ها باتوجه به قرارداد منعقد شده از سرمایه‌گذار کارمزد دریافت می‌کنند. کارمزد دریافتی به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم می‌شود. بخش ثابت عموماً شامل ۲ درصد از کل سرمایه است. کارمزد ثابت، مستقل از بازدهی شخص سرمایه‌گذار است و در هر شرایطی دریافت می‌شود، حتی در صورتی که سرمایه‌گذار ضرر کند. برای مثال از شخصی با ۱ میلیارد تومان سرمایه، ۲۰ میلیون تومان کارمزد ثابت دریافت می‌شود.

انیگما، از پربازده ترین سبدگردان های بورس است.

بخش متغیر در صورتی دریافت می‌شود که بازدهی سبد سرمایه‌گذار مثبت باشد. اصولاً سبدگردان‌ها سود سرمایه را به میزان نرخ سود سپرده بانکی تضمین کرده و از مازاد سود کسب شده حدود ۲۵ درصد کارمزد متغیر دریافت می‌کنند. (درصد کارمزد متغیر در هر سبدگردان متفاوت است و در قرارداد ذکر می‌شود.) بنابراین اگر آن شخص با ۱ میلیارد تومان سرمایه، پس از یک سال ۵۰۰ میلیون تومان سود کسب کند، در این مثال تا ۲۰۰ میلیون تومان (معادل سود بانکی) تضمین شده است؛ سپس از ۳۰۰ میلیون تومان سود مازاد کسب شده نسبت به سود بانکی، معادل ۷۵ میلیون تومان متعلق به شرکت سبدگردان است. بنابراین شرکت سبدگردان ۹۵ میلیون تومان از ۵۰۰ میلیون تومان سود محقق شده را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند.

انتخاب بهترین سبدگردان بورس با پرداخت کمترین هزینه

طبق مطالب فوق حتی در صورتی که سبدگردان‌ها مدیریت سرمایه‌های کم را بپذیرند، باتوجه به کارمزد بالایی که دریافت می‌کنند استفاده از آن‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد. همین امر باعث می‌شود افراد با سرمایه کم، تمایل کمتری به استفاده از سبدگردانی داشته باشند. گاهی این افراد باتوجه به نداشتن تخصص و زمان لازم از طریق دریافت سیگنال‌های بورسی از مراجع غیرمعتبر یا بر اساس شنیده‌ها به‌صورت ناآگاهانه به خرید و فروش سهام اقدام می‌کنند که عموماً در این شرایط ضرر زیادی را متحمل می‌شوند.

در چنین شرایطی به افراد پیشنهاد می‌شود از سایر مراجع معتبر مشابه سبدگردان‌ها استفاده کنند. برای مثال شرکت انیگما، به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در بازار بورس، سبد پیشنهادی از بهترین سهام را به‌صورت هفتگی ارائه می‌دهد. افراد می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای به مراتب کمتر از کارمزد سبدگردانی برای خرید اشتراک این سبد، به مدت یک سال از خدمات مشابه سبدگردانی بهره‌مند شوند. این شرکت دارای تیم بزرگی از فعالین و تحلیلگران بازار سرمایه است و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای مدیریت پرتفوی خود در این یک سال به‌صورت تمام وقت از کارشناسان مجموعه به‌صورت رایگان مشاوره دریافت کنند. آنچه این مجموعه را از سایر سبدگردان‌ها و کانال‌های غیرمعتبر متمایز می‌کند، ارائه گزارش‌های روزانه است. بازدهی این سبد پیشنهادی به‌صورت لحظه‌ای در سایت انیگما قابل مشاهده است و افراد می‌توانند عملکرد آن را از ابتدا تاکنون با شاخص کل و بازدهی بهترین سبدگردان بورس مقایسه کنند.

کد خبر 694567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.