موضوع نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ چه بود؟

کلودیا گولدین، اقتصاددان زن آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد به دلیل مطالعات خود در زمینه نقش زنان در بازار کار برنده نوبل اقتصاد شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمیته نوبل کلودیا گولدین، اقتصاددان زن آمریکایی را برنده نوبل ۲۰۲۳ اعلام کرد. گولدین استاد دانشگاه هاروارد به دلیل مطالعات خود در زمینه نقش زنان در بازار کار برنده نوبل اقتصاد شناخته شده است.

انتخاب اقتصاددان‌های آمریکایی تقریباً به یک سنت در اعطای جوایز نوبل تبدیل شده است. سال گذشته نیز سه اقتصاددان آمریکایی برنده نوبل اقتصاد شده بودند.

مردانه بودن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های نوبل اقتصاد است به طوری که از سال ۱۹۶۸ تاکنون تنها ۳ زن توانسته‌اند نوبل اقتصاد را دریافت کنند این در حالی است که تعداد برندگان مرد ۹۰ نفر بوده است.

در بیانیه کمیته نوبل آمده است: «کلودیا گولدین نخستین تحلیل جامع از درآمد زنان و مشارکت آن‌ها در بازار کار طی قرون را ارائه داده است. گلدین با جست‌وجو در آرشیوها و گردآوری و تصحیح داده‌های تاریخی، توانسته است حقایق جدید و اغلب شگفت‌انگیزی را ارائه دهد. این واقعیت که انتخاب‌های زنان اغلب محدود به ازدواج و مسئولیت خانه و خانواده بوده است، در مرکز تحلیل‌ها و مدل‌های توضیحی او قرار دارد.

نقطه دید او فراتر از مرزهای ایالات متحده قرار داشته و الگوهای مشابهی در بسیاری از کشورهای دیگر مشاهده شده است. تحقیقات او به ما درک بهتری از بازارهای کار دیروز، امروز و فردا می‌دهد.»

جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۸ توسط بانک مرکزی سوئیس راه‌اندازی شده است. مبلغ این جایزه بسیار قابل توجه و در حدود یک میلیون دلار است و شاید مهم‌ترین دلیل اهمیت این جایزه در سطح افکار عمومی و رسانه‌ای همین رقم بالای جایزه آن است.

بر اساس بیانیه صفحه رسمی نوبل در توئیتر آمده است: «زنان در بازار کار جهانی به‌شدت کمتر حضور دارند و زمانی که کار می‌کنند، درآمد کمتری نسبت به مردان دارند. کلودیا گلدین، با جست‌وجوی آرشیوها و جمع‌آوری بیش از ۲۰۰ سال داده نشان داد که چگونه و چرا تفاوت‌های جنسیتی در درآمد و نرخ اشتغال تغییر کرده است.

کلودیا گلدین، برنده جایزه علوم اقتصادی ۲۰۲۳، اولین گزارش جامع از درآمد و مشارکت زنان در بازار کار در طول قرن‌ها را ارائه کرد. تحقیقات او علل تغییر و منابع اصلی شکاف جنسیتی باقی‌مانده را نشان می‌دهد.

کلودیا گلدین، برنده جایزه علوم اقتصادی امسال، نشان داد که مشارکت زنان در بازار کار طی یک دوره ۲۰۰ ساله روند صعودی نداشته است، اما در عوض منحنی U شکل را تشکیل می‌دهد.

مشارکت زنان متأهل با گذار از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی در اوایل قرن نوزدهم کاهش یافت، اما سپس با رشد بخش خدمات در اوایل قرن بیستم شروع به افزایش کرد. گلدین این الگو را نتیجه تغییر ساختاری و هنجارهای اجتماعی در حال تحول در رابطه با مسئولیت‌های زنان در قبال خانه و خانواده توضیح داد.

از نظر تاریخی، بسیاری از شکاف جنسیتی در درآمد را می‌توان با تفاوت در تحصیلات و انتخاب‌های شغلی توضیح داد. با این حال، کلودیا گلدین، برنده جایزه علوم اقتصادی امسال، نشان داده است که عمده این تفاوت درآمد اکنون بین مردان و زنان در یک شغل است و تا حد زیادی با تولد اولین فرزند به وجود می‌آید.

کلودیا گلدین، برنده جایزه علوم اقتصادی امسال، با جست و جو در آرشیوها و گردآوری و تصحیح داده‌های تاریخی، توانسته است حقایق جدید و اغلب شگفت انگیزی را ارائه دهد. او همچنین درک عمیق‌تری از عواملی که بر فرصت‌های زنان در بازار کار تأثیر می‌گذارد و میزان تقاضای کار آنها به ما داده است.

این واقعیت که انتخاب‌های زنان اغلب محدود به ازدواج و مسئولیت خانه و خانواده بوده و باقی می‌ماند، در مرکز تحلیل‌ها و مدل‌های توضیحی او قرار دارد. مطالعات گلدین همچنین به ما آموخته است که تغییر زمان می‌برد، زیرا انتخاب‌هایی که بر کل مشاغل تأثیر می‌گذارند بر اساس انتظاراتی هستند که ممکن است در آینده نادرست باشند.

بینش او بسیار خارج از مرزهای ایالات متحده است و الگوهای مشابهی در بسیاری از کشورهای دیگر مشاهده شده است. تحقیقات او درک بهتری از بازارهای کار دیروز، امروز و فردا به ما می‌دهد.

در طول قرن بیستم، سطح تحصیلات زنان به طور مداوم افزایش می‌یابد و در اکثر کشورهای با درآمد بالا، اکنون به طور قابل‌توجهی بالاتر از مردان است. کلودیا گلدین، برنده جایزه علوم اقتصادی ۲۰۲۳، نشان داد که دسترسی به قرص‌های ضدبارداری با ارائه فرصت‌های جدید برای برنامه‌ریزی شغلی نقش مهمی در تسریع این تغییر انقلابی ایفا کرده است.

با وجود مدرنیزه شدن، رشد اقتصادی و افزایش نسبت زنان شاغل در قرن بیستم، برای مدت طولانی شکاف درآمدی بین زنان و مردان به سختی از بین رفت.

به گفته کلودیا گلدین، برنده جایزه علوم اقتصادی در سال ۲۰۲۳، بخشی از توضیح این است که تصمیمات آموزشی، که بر یک عمر فرصت‌های شغلی تأثیر می‌گذارد، در سنین نسبتاً جوانی گرفته می‌شود. اگر انتظارات زنان جوان با تجارب نسل‌های قبلی شکل بگیرد _به عنوان مثال، مادرانشان که تا زمانی که بچه‌ها بزرگ نشده‌اند به سر کار بازنگشته‌اند_ رشد کند خواهد بود.»

کد خبر 694404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    ی خبر درجه یک خداقوت