تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از سرماخوردگی با رژیم غذایی صحیح

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به آغاز فصل سرد سال گفت: تغذیه صحیح سبب افزایش قوای عمومی بدن می‌شود و این امر می‌تواند از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کند.

نسرین علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آغاز فصل سرد سال و افزایش سرماخوردگی در جامعه اظهار کرد: تغذیه صحیح سبب افزایش قوای عمومی بدن می‌شود و این امر می‌تواند از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کند.

وی با اشاره به نقش ویتامین C در پیشگیری از سرماخوردگی، افزود: انواع میوه‌ها و سبزی‌ها مانند لیمو، انواع مرکبات، انواع توت، کیوی، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی و سبزی‌های برگ سبز از قبیل انواع کلم به دلیل داشتن ویتامین c می‌توانند در درمان سرماخوردگی‌ها مؤثر باشند.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوبی برای ویتامین‌های گروه B هستند که مصرف این مواد در بدن از بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی پیشگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: مصرف سیر که دارای آهن و روی است، موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود و مواد غذایی دارای ویتامین A مانند جگر، کره و تخم‌مرغ، هویج، انبه، سیب‌زمینی، زردآلو، کدو حلوایی نیز در تقویت ایمنی بدن مؤثر است.

علیزاده با اشاره به اینکه هنگام سرماخوردگی، خوردن شلغم و خانواده آن مانند تربچه و انواع ترب سفید و سیاه می‌تواند مؤثر باشد، گفت: این مواد به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی، ضدمیکروب و ضدویروس بوده و در درمان سرماخوردگی مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع توصیه می‌شود، از تمام مواد غذایی به خصوص میوه‌ها و سبزی‌های تازه، گوشت کم‌چرب، ماهی، غلات، مغزها و دانه‌ها در روزهای سرد سال بیشتر استفاده شود و مواد غذایی سالم و خانگی بیشتر در برنامه غذایی قرار گیرد و کمتر از غذاهای آماده، بسته‌بندی شده و کنسروها که از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی فقیر است، استفاده شود.

کد خبر 694274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.