روزنه امید برای خانه‌دار شدن مردم

طرح فروش متری مسکن در بورس در حالی قرار است هفته آینده به تصویب هیئت‌مدیره بورس برسد که کارشناسان معتقدند می‌تواند امیدها برای خانه‌دار شدن مردم را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار سرمایه یکی از ابزارهایی است که می‌توان به کمک آن به جذب سرمایه‌های سرگردان به بخش تولید کمک کرد، در بخش مسکن نیز راهکارهایی برای مشارکت مردم از طریق این بازار وجود دارد که از جمله آن می‌توان به انتشار اوراق سلف مسکن اشاره کرد که از این طریق افراد با هر میزان سرمایه می‌توانند بخشی از یک مسکن را خریداری و در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، این کار منجر می‌شود که علاوه بر حفظ ارزش، سرمایه‌های خرد نیز به کمک تأمین مالی پروژه‌های مسکن بیاید.

در روش خرید اوراق سلف، امکان صاحب خانه شدن افراد نیز وجود دارد، برای این کار در زمان تحویل فیزیکی واحدهای مسکونی باید فرد به اندازه ارزش آن واحد اوراق در اختیار داشته باشد، در غیر این صورت، واحدهای مسکونی به فروش می‌رسد و با دارندگان اوراق نیز تسویه‌حساب می‌شود.

علاوه بر خرید اوراق سلف، راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان نیز یکی از راهکارهایی است که به واسطه بازار سرمایه به تأمین مالی بخش مسکن کمک می‌کند، این صندوق‌ها هزینه مورد نیاز پیمانکاران را با سرمایه سهامداران خود تأمین کرده است و در نهایت از سود حاصل از پروژه‌ها به سهامداران خود سوددهی می‌کنند.

از جمله مزایای اوراق سلف استاندارد مسکن می‌توان به فراهم شدن امکان تأمین مالی برای پروژه‌های بزرگ و سازندگان معتبر اشاره کرد که در این روش با توجه به اخذ تضامین مورد نیاز از سازنده پروژه، اطمینان لازم برای خریداران نیز ایجاد می‌شود.

روزنه امید برای خانه‌دار شدن مردم

دستورالعمل سلف مسکن هفته آینده تصویب خواهد شد

آن‌طور که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در نشست خبری خود اعلام کرده است، صندوق املاک و مستغلات راه‌اندازی شد و در سه ماه گذشته پیش فروش متری و دستورالعمل سلف مسکن آماده شد و تا یک هفته روی سایت است و تا هفته آینده پس از جمع‌بندی نهایی در اولین جلسه هیئت‌مدیره تصویب خواهد شد که یکی از ابزارهای خوب برای بخش عرضه مسکن است.

کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که این ابزار می‌تواند نقدینگی لازم برای پروژه‌های ساخت‌وساز را فراهم کند، اما الزاماتی دارد که از جمله آن می‌توان به فراهم سازی امکان ورود انبوه‌سازان به بورس اشاره کرد. همچنین مردم با سرمایه‌گذاری در این اوراق می‌توانند ارزش پول خود را حفظ کنند و با توجه به شرایط تورمی، سرمایه‌گذاری مطمئنی با سرمایه‌های خرد خود در بخش مسکن داشته باشند.

البته انبوه‌سازان نیز معتقدند این طرح نمی‌تواند بر تولید مسکن تأثیر چندانی داشته باشد و در واقع فقط سرمایه‌های کوچک به بخش مسکن وارد می‌شود. اینکه می‌توان با اجرای این طرح به خانه‌دار شدن مردم امید داشت، از جمله مسائلی است که کارشناسان درباره آن توافق نظر ندارند.

اما آن‌طور که مسئولان بورس کالا اعلام کرده‌اند، مردم با خرید اوراق در پیش‌خرید واحدهای مسکونی که سازندگان برای تأمین مالی آن به بورس وارد شده‌اند، اقدام می‌کنند و می‌توانند تا زمان سررسید و تحویل ملک، اوراق را نزد خود نگه دارند یا در بازار ثانویه اقدام به فروش این اوراق با قیمت روز کنند.

ساده‌ترین شکل سرمایه‌گذاری در این اوراق خرید یک ملک ۵۰ متری در دو سال است که اگر خریدار تا زمان سررسید تعداد اوراق خود را به ۵۰ ورقه یک متری برساند، می‌تواند صاحب آن واحد مسکونی شود، البته با توجه به اختلاف قیمت واحدها در طبقات مختلف میزان اوراق مورد نیاز برای خانه‌دار شدن متفاوت است.

روزنه امید برای خانه‌دار شدن مردم

موضوع فروش متری مسکن منتفی است

فرهاد بیضایی، کارشناس اقتصاد مسکن در این زمینه با بیان اینکه طرح فروش متری مسکن در بورس در واقع به شکلی که مطرح می‌شود نیست و فقط به نام مسکن متری از آن یاد می‌شود، می‌گوید: بر اساس برنامه‌ای که شهرداری ارائه داده است، قرار است اوراق سلف مسکن در بورس عرضه شود، اما با توجه به اینکه از ابتدا موضوع فروش متری مسکن مطرح شده بود، نام مسکن متری را بر طرح عرضه اوراق مسکن در بورس گذاشتند.

وی ادامه می‌دهد: اکنون این طرح در بورس در حال بررسی است تا مجوز آن صادر شود، باید توجه داشت این طرح، عرضه مسکن به صورت اوراق بوده و موضوع فروش متری مسکن منتفی است.

لزوم فراهم‌سازی امکان ورود سازندگان به بورس

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره مزایای اوراق مسکن می‌گوید: فروش اوراق مسکن و نمونه‌های مشابه آن همچون صندوق‌های زمین و مسکن، پیش از این هم در بورس وجود داشته است اما میزان موفقیت آنها و جذب سرمایه چشمگیر نبوده است زیرا صرفاً وجود چنین ابزاری در بورس کافی نیست و نیازمند ظرفیت‌هایی هستیم که سازندگان مسکن بتوانند از آن بهره ببرند.

بیضایی با اشاره به اینکه بخش قابل توجه ساخت‌وساز کشور در اختیار بسازبفروش‌ها است که ماهیت حقیقی دارند، اضافه می‌کند: این افراد ماهیت حقوقی ندارند و امکان حضور در بورس و جذب این سرمایه‌ها برای بخش واقعی مسکن برای آن‌ها فراهم نیست.

وی ادامه می‌دهد: این راهکار با توجه به فضای حاکم در حوزه ساخت‌وساز مسکن در کشور هم‌خوانی لازم را ندارد، برای استفاده از این ظرفیت عوامل دیگری نیز باید در کنار این طرح وجود داشته باشد، اما اکنون این عوامل وجود ندارد.

روزنه امید برای خانه‌دار شدن مردم

تأمین مالی از بورس با سیستم فعلی ساخت‌وساز هم‌خوانی ندارد

این کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: نمی‌توان در حالی که ساخت‌وساز را بسازبفروش‌ها انجام می‌دهند، تأمین مالی را از طریق بورس انجام داد، اکنون سیستم ساخت‌وساز کشور سنتی است و ضمانت اجرایی لازم را ندارد و تأمین مالی از طریق بورس نیز با آن هم‌خوانی ندارد.

بیضایی اضافه می‌کند: اگر بتوان فرآیند شخصیت‌های حقیقی در حوزه ساخت‌وساز را محدود کرد یا شرکت‌های حقوقی بزرگ بتوانند بخش عمده‌ای از ساخت‌وساز را انجام دهند، پروژه‌ها بزرگ‌مقیاس باشد و مجوزها کوچک‌مقیاس نباشند، می‌توان از تأمین مالی در بورس برای بخش مسکن نیز بهره برد.

وی ادامه می‌دهد: حرفه‌ای شدن ساخت‌وساز نیازمند تغییر استراتژی‌های توسعه شهر، تصمیمات حوزه شهرداری‌ها و سیاست‌های شورای عالی شهرسازی است و در این صورت می‌توانیم از ابزارهای مدرن تأمین مالی در بخش مسکن بهره ببریم.

این کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: تا زمانی که ساخت‌وسازها به همان روش بسازوبفروش و انبوه‌سازی است و شخصیت‌های حقیقی در مقیاس پایین ساخت‌وساز را انجام می‌دهند، انتظار استفاده بهتر از این ظرفیت‌ها را نخواهیم داشت.

طرح فروش متری مسکن یا همان اوراق مسکن می‌تواند امید به خانه‌دار شدن را در دل مردم زنده کرده است و برای آن دسته از افرادی که قصد صاحب‌خانه شدن از این روش را ندارند نیز روشی برای حفظ سرمایه در مقابل تورم است، از طرفی این طرح می‌تواند در تأمین مالی پروژه‌های ساخت‌وساز کشور ایفای نقش کند و رونق ساخت‌وساز را به دنبال داشته باشد، البته برای اجرایی شدن و موفقیت این طرح نیازمند تدوین سازوکارهای مناسب و در نظر گرفتن همه جوانب از جمله امکان حضور سازندگان واقعی در بورس هستیم.

کد خبر 694271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.