سهم ۴۵ درصدی کشاورزی در اشتغال روستایی

مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سهم بخش کشاورزی در اشتغال مناطق روستایی بیش از ۴۵ درصد است.

به گزارش ایمنا، محمد خالدی در نشست خبری در محل نمایشگاه «روستاآباد» اظهار کرد: در کشور ما سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۱۵ درصد است، اما با در نظر گرفتن صنایع مرتبط با آن به بیش از ۳۵ درصد می‌رسد، اما سرمایه‌گذاری در این بخش سه درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کشور است.

وی با بیان اینکه در دنیا محصولات بخش کشاورزی به عنوان کالای عمومی و امنیتی در نظر گرفته می‌شود، افزود: در ایران با توجه به سیاست قیمت‌گذاری و سود کمتری که برای کشاورزان وجود دارد، انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یافته است.

مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کاهش سهم کشاورزی باعث جایگزین شدن سایر مشاغل شده است، خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته نیز میزان اشتغال بخش کشاورزی پایین‌تر از سایر بخش‌ها است. در واقع برای توسعه پایدار در بخش کشاورزی باید توسعه کسب‌وکاری‌های کشاورزی را دنبال کنیم.

خالدی گفت: بر اساس قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایر، در سه سال اخیر برای ۹۰ هزار طرح حدود هفت هزار میلیارد تومان پرداخت شد که ۱۴۰ هزار اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایر، در سه سال اخیر برای ۹۰ هزار طرح حدود هفت‌هزار میلیارد تومان پرداخت شد که ۱۴۰ هزار اشتغال در بخش کشاورزی ایجاد کرد.

مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: هر سال سهم بخش کشاورزی از تبصره ۱۸ بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است و فعالیت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید قرار دارد.

نمایشگاه روستاآباد با حضور بیش از یک هزار تولی کننده روستایی با قومیت‌های مختلف برای معرفی و عرضه تولیدات و محصولات کشاورزی روستاییان از نقاط مختلف کشور از روز دوازدهم مهرماه به مدت یک هفته در مصلای تهران در حال برگزاری است.

در این نمایشگاه انواع صنایع دستی، فرش، پوشاک، مصنوعات چرمی، انواع خشکبار و ادویه‌ها، گیاهان دارویی و زینتی، صنایع خلاق فرهنگی، گردشگری محصولات لبنی و مواد غذایی عرضه می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 694061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.