وضعیت ایران از نظر تعداد پزشکان عمومی مطلوب است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت پزشکی عمومی در کشور و تربیت نیروها در این رشته در حد مطلوب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل باقری‌فرد امروز _ یکشنبه شانزدهم مهرماه _ در نشست با گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: پزشکی عمومی ایران مورد تأیید مجامع بین المللی است.

وی افزود: یکی از اعتبارات جهانی ایران، کیفیت فعالیت‌های پزشکی است و این امر به کیفیت آموزش باز می‌گردد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه افزایش ظرفیتی که در کشور در رشته پزشکی انجام شده مورد تأیید وزارت بهداشت نیست، تصریح کرد: نیازهای واقعی دانشگاه‌های علوم پزشکی در یک نشست ارزیابی و اعلام شده است.

باقری‌فرد با بیان اینکه برای رشته دستیاری به هیچ عنوان سطح و حد نصاب تقلیل نمی‌یابد، ادامه داد: اجازه نمی‌دهیم که هر فردی با هر شرایطی وارد این عرصه شود.

وی از افزایش سه هزار و ۵۲۰ دانشجوی رشته پزشکی در دو سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: بیش از یک میلیارد تومان برای تربیت یک دانشجوی پزشکی و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هم برای دانشجوی دندانپزشکی نیاز است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش ۴۶۵ دانشجوی دندانپزشکی در کشور در دو سال گذشته، تاکید کرد: میزان افزایش شمار دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در دو سال به ترتیب سه هزار و ۵۲۰ نفر و ۴۵۶ نفر است.

باقری‌فرد با بیان اینکه باید برای تحصیل این تعداد دانشجو پزشکی سه هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان تزریق شود، اضافه کرد: رفع بعضی مشکلات نیازمند اصلاح قانون و برنامه است و یکی از مهمترین مطالبات افزایش ظرفیت است.

وی با بیان اینکه درصورتی که کشور خواهان افزایش تعداد متخصصان و پزشکان است باید زیرساخت لازم را در اختیار داشته باشد، گفت: تمام مشکلات را نمی‌توان به آسانی به تمام کشور تعمیم داد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: امسال در رشته بیهوشی و طب اورژانس به تمام دانشجویان پزشکی اجازه دادیم که بدون گذراندن طرح در صورت تمایل وارد این رشته‌ها شوند زیرا تغییرات را در برخی از رشته می‌توانیم اعمال کنیم.

باقری‌فرد با بیان اینکه بیهوشی جزو رشته‌ها و گروه‌های مظلوم است ادامه داد: نظام پرداخت برای رشته بیهوشی و طب اورژانس و رشته‌های داخلی ارتقای یافته است زیرا این گروه‌ها جراحی ندارند و دریافتی کمتری دارند، به همین دلیل باید ارتقا می‌یافتند.

وی اضافه کرد: پیگیریم حقوق دستیاری به حقوق پزشکی عمومی ارتقا یابد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تا حدودی این تغییر حقوق را پذیرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در برخی از رشته‌ها به دلیل قوانین موجود در کشور امکان تغییر وجود ندارد گفت: رشته ارتوپدی، زنان و حتی دستیاری در تمام کشورها دشوار است چراکه مبلغ دریافتی می‌تواند برای پزشکان یک انگیزه محسوب می‌شوند.

باقری‌فرد با بیان اینکه اعضای هیئت علمی علوم پایه، ۴۰ درصد اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: هیئت علمی بالینی برای وزارت بهداشت هیچ تمایزی ندارد و وزارتخانه نگاهی برابر به این دو قشر دارد.

وی با بیان اینکه در موضوع ارتقای هیئت عملی فقط به پرونده‌ها توجه می‌شود و به توانمندی‌های شخص توجه نمی‌شود، تصریح کرد: افراد براساس کارکرد و نقش آن‌ها در ارتقای دانشگاه و مسئولیت پذیری اجتماعی برای ارتقا ارزیابی می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کارت هوشمند اساتید در حال پیگیری است، افزود: در حوزه مسکن هم به زودی اقداماتی انجام می‌شود تا انگیزه اعضای هیأت علمی ارتقا یابد.

باقری‌فرد با بیان اینکه مهمترین رکن آموزش اعضای هیئت علمی است، گفت: مشکل ما ماندگاری اعضای هیئت علمی است فرد تعهد را اجرایی می‌کند، اما به محض اتمام زمان، به سرعت محل خدمت را ترک می‌کند که امور را با چالش جدی مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل باید جذب بومی صورت گیرد، گفت: موضوع موافقت مبدا و مقصد در جابه‌جایی‌ها باید دنبال شود.

کد خبر 694058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.