ادغام شماره‌های امدادی عملیاتی می‌شود؟

پیش‌تر فرمانده فراجا پیشنهادی مطرح کرد مبنی بر اینکه تمام شماره‌های امدادی ادغام شود تا در هنگام بروز حادثه، دسترسی شهروندان به عوامل امدادی از جمله پلیس راحت‌تر انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اواخر فروردین ماه سال جاری، رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز پروژه راه‌اندازی مرکز اعزام و شماره تماس واحد امدادی مشترک خبر داده و اعلام کرده بود که موضوع راه‌اندازی مرکز اعزام مشترک و شماره تماس واحد امدادی (SOS) از آذرماه سال گذشته و در نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران در دولت سیزدهم به تصویب رسید و به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مأموریت داده شد تا با مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به راه‌اندازی این شبکه اقدام کند؛ شهردار تهران نیز این موضوع را یکی از کلان پروژه‌های شهر تهران تعیین کرده است.

طرحی که از همان ابتدا، زمزمه‌هایی برای اجرای پایلوت آن در شهر تهران شنیده می‌شد و سرانجام محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تاریخ بیست‌وپنجم تیرماه از احتمال اجرای «شماره واحد امدادی» در تهران خبر داد و در جلسه‌ای که در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، افزود: قرار است که شماره‌های امدادی در آینده در تهران به شماره واحد تبدیل شود. این طرح بررسی شده است تا در استان تهران این کار صورت گیرد که به احتمال زیاد انجام خواهد شد. در این طرح قرار است شماره تماس‌های هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و اورژانس اجتماعی ادغام شود و یک عدد شود.

وجود بیش از ۴۲ میلیون وسیله نقلیه در کشور

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: در حقیقت تمام ۸۵ میلیون جمعیت کشور هر کدام به نوعی کاربر ترافیکی هستند و پلیس با این جمعیت به صورت شبانه‌روز در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم قرار دارد، امیدواریم روزی تمام این جمعیت را به عنوان برترین‌های ترافیکی معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۲ درصد حمل‌ونقل در کشورمان به صورت زمینی و جاده‌ای انجام می‌شود، افزود: سفرهای ریلی، هوایی و دریایی تنها هشت درصد باقی را به خود اختصاص داده است. همین موضوع اهمیت حوزه ترافیک و راهنمایی و رانندگی را به خوبی نشان می‌دهد، آمارها نشان می‌دهد که ما در سال گذشته بیش از هشت میلیارد تردد در سطح جاده‌های کشور داشتیم که آمار بالایی است. در این شرایط ما باید بتوانیم تا طبق قانون آمار تصادفات فوتی را ۳۰ درصد کاهش دهیم.

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: برای تحقق این آمار و برای دستیابی به این امر، با چالش‌هایی مواجه هستیم که جلوگیری از واردات خودرو، سهم ۱.۵ درصدی دریچه واردات خودرو و فراموش شدن قانون اسقاط خودرو از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۴۲ میلیون وسیله نقلیه و ۵۰ میلیون گواهینامه در کشورمان داریم که باید برای آنها برنامه‌ریزی شود، در واقع این حجم کار پلیس راهور بوده که جایگاه خاصی در ارائه خدمات به مردم را به این پلیس داده است.

سردار هادیانفر با اشاره به پیشنهاد فرمانده فراجا برای ادغام شماره‌های امدادی گفت: سردار رادان پیشنهاد دادند تا تمام شماره‌های امدادی ادغام شود تا در هنگام بروز حادثه، دسترسی شهروندان به عوامل امدادی از جمله پلیس راحت‌تر انجام شود. امیدواریم این موضوع نیز اجرایی شود.

وی با بیان اینکه پلیس با چالش منابع و نیروی انسانی نیز مواجه است، خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۳۵ میلیون تردد در کشور داریم که این با آمار نیروی انسانی ما هم‌خوانی ندارد، البته امروز دنیا مسیر دانش روز را دنبال می‌کند و ما در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته دیگر کمتر مأمور پلیس را در خیابان‌ها می‌بینیم. این موضوع که نشان می‌دهد که راه درمان ترافیک، علم و فناوری‌های جدید و هوشمند است که البته تأمین آن نیازمند صرف اعتبارات لازم است. امروز بسیاری از کشورها از هوش مصنوعی برای مدیریت ترافیک استفاده می‌کنند و تماس انسانی را به حداقل رسانده و در حال کاهش هستند.

تاکید مسئولان بر ایجاد شماره واحد امدادی

پیش‌تر نیز علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: در این دوره همه مسئولان متفق القول هستند که شماره واحد امدادی ایجاد شود، مهم نیست این شماره چند باشد، مهم این است که مردم هنگام مواجهه با حوادث و بحران با یک شماره تماس بگیرند و سازمان‌ها آن را مدیریت کنند.

وی با اشاره به اجرای این طرح در تهران افزود: سازمان مدیریت بحران شهر تهران کارگروه این طرح را تشکیل داده و مدیریت آن را به عهده گرفته است، جلسات مکرری نیز برگزار شده و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم به نقطه خوبی برای تجمیع شماره‌های امدادی و رسیدن به شماره واحد برسیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اینکه آیا در اجرای این طرح، شماره فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ نیز با شماره‌های امدادی تجمیع می‌شود، تصریح کرد: موضوع ادغام شماره فوریت‌های پلیس با شماره‌های امدادی در این مرحله انجام نمی‌شود، چرا که حجم تماس‌های دریافتی پلیس خیلی زیاد است. در دنیا نیز به طور معمول این اتفاق نمی‌افتد، در این مرحله از طرح شماره‌ها تماس دستگاه‌های امدادی با یکدیگر ادغام خواهد شد.

کد خبر 694000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.