فضاهای شهری پایتخت پاسخگوی نیازهای کودکان نیست

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: به‌نظر می‌رسد از منظر فرایندی و عملیاتی هنوز با رسالت و اهداف راستین شهر دوستدار کودک فاصله داریم، زیرا فضاهای شهری پایتخت امروز به‌طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نبوده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا شمس‌احسان امروز _یکشنبه شانزدهم مهرماه_ در صدوهشتادویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه ضرورت سنجش میزان تحقق اهداف شهر دوستدار کودک شهر تهران ضروری است، اظهار کرد: در دهه‌های اخیر از منظر محتوایی، تلاش‌های ارزشمندی در زمینه تحقق جنبه‌های قانونی و برنامه‌محور شهر دوستدار کودک انجام شده است.

وی افزود: به‌عنوان مثال مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری با عنوان الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک حقوق کودکان در برخورداری از فضاهای شهری امن، ایمن و محیط‌های شاد برای بازی و پرورش خلاقیت را به رسمیت می‌شناسد، اما به نظر می‌رسد از منظر فرایندی و عملیاتی هنوز با رسالت و اهداف راستین شهر دوستدار کودک فاصله داریم، چراکه فضاهای شهری امروز به طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نبوده‌اند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: دوران کودکی قوام‌بخش احساسات دیرپای کودکان نسبت به ادراک محیط پیرامون است که به شکل جدی با فضایی که در آن زندگی می‌کند، در هم تنیده است، از این‌رو برای کودکان، آن نوع از محیط شهری دلپذیر و پذیرا است که سرزندگی، مراقبت، کنجکاوی، فعالیت، شور و نشاط را فراهم سازد.

شمس‌احسان خاطرنشان کرد: فضای شهری که امکان لمس و تجربه را به کودکان می‌دهد و نه‌تنها کودکان را طرد نمی‌کند، بلکه ضمن سادگی، در دل خود فضاهای متعدد و ویژه‌ای را برای حضور و مشارکت فعالانه آنها دارد.

وی با بیان اینکه آرمان ما زیست‌پذیر کردن شهر برای تمام گروه‌ها است، گفت: شهر دوستدار کودک به ذاتِ خویش، پرورنده است و ما با گام برداشتن در این مسیر، نهایت اثربخشی غیرمستقیم خود در ساحات تربیت را رقم خواهیم زد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به تقارن روز کودک و ضرورت فراهم‌شدن فرصت‌هایی از قبیل بازی، فعالیت، سرزندگی و تجربه در ابعاد مختلف ذهنی، حسی، جسمی توسط کودکان در شهر، از شهردار تهران انتظار می‌رود این رویکرد را هم‌راستا با ابعاد خانواده‌محور پیگیری کند تا جایی که کودک در شهری فراگیر و دامن خانواده بتواند از زیست‌پذیری شهری بهره‌مند شود، همچنین گزارش منسجم از میزان تحقق اهداف شهر دوستدار کودک شهر تهران در صحن شورا ارائه کند.

کد خبر 693985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.