باید همگرایی نوینی را شکل دهیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در نقطه حساسی قرار داریم؛ بدیهی است درصورتی که در این نقطه عطف جا بمانیم جبران این عقب ماندگی امکان‌پذیر نیست. در جغرافیای جدید که کشورهای غربی در جذب نیروهای کارآمد از یکدیگر سبقت می‌گیرند لازم است همگرایی نوینی را شکل دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی طهرانچی امروز -شنبه پانزدهم مهرماه- در مراسم آغاز همکاری مشترک علمی و فناوری بین دانشگاه‌های مالزی و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با بیان اینکه امیدوارم این سفر توسعه دهنده همکاری‌های دوسویه باشد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد شبکه علمی، فرهنگی، غیر خصوصی است که به‌صورت شهر پایه در ۴۰۰ شهر ایران در همه حوزه‌های دانشی در حال فعالیت است.

وی افزود: این مرکز آموزشی در عرصه آموزش عمومی موثر است و ۴۰ درصد از سهم آموزش عالی را به خود اختصاص داده است. این مرکز علمی در افق جهانی با برون‌داد مقالات علمی در مجلات بین‌المللی گام‌های بلندی برداشته است و در بین ۲۰ مرکز برتر نانو قرار دارد. دانشگاه آزاد سهم موثری در پذیرش دانشجویان غیر ایرانی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه پزشکان فارغ‌التحصیل از این مرکز علمی سهم موثری در کنترل کرونا داشته‌اند، گفت: بیمارستان فرهیختگان قطب برجسته کشور در پیوند کلیه است.

وی خاطرنشان کرد: در نقطه حساسی قرار داریم؛ بدیهی است درصورتی که در این نقطه عطف جا بمانیم جبران این عقب ماندگی امکان‌پذیر نیست. در جغرافیای جدید که کشورهای غربی در جذب نیروهای کارآمد از یکدیگر سبقت می‌گیرند لازم است همگرایی نوینی را شکل دهیم.

طهرانچی گفت: باید با همتی مضاعف و با روشی جدید فراتر از مناسبات معمول به‌دنبال توسعه علمی در دنیای اسلام باشیم. دانشگاه باید فناوری را در درون خود جای داده و نوآوری را به ابعاد اقتصادی بیافزاید.

وی ادامه داد: از دوگانه علم و فرهنگ به سه‌گانه علم، فرهنگ و فناوری رسیده‌ایم و از طرفی آموزش متاثر از هوش مصنوعی فضای جدید را خلق کرده که دانشگاه باید به صیانت از خود در این زمینه‌ها بیاندیشد در غیر این‌صورت دانشگاه‌ها به مانند موزه‌های علم در خواهند آمد. در صورتی که دانشگاه به رسالت خود عمل نکند عبور از ملیت و دین را برای جوانان به همراه دارد.

طهرانچی با اشاره به مزایای هوش مصنوعی گفت: در صورت غفلت هوش مصنوعی می‌تواند قوه تفکر را از جوانان بگیرد و برده‌داری نوین را پیش روی ملت‌ها قرار دهد.

وی تصریح کرد: اگر دشمنان ایران اسلامی در دو سده گذشته با پیشتازی در بنیادهای اخلاقی سبک زندگی غربی را بر ملت‌ها پیاده کرده‌اند و هرگاه اراده کردند جنگی در منطقه ما راه انداخته‌اند امروز با پیشتازی می‌خواهند اختیار علم و فرهنگ را دست گیرند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه‌های ما را با القای دستاوردهای جهانی که توسط آن‌ها از طریق موسسات محدود تنظیم می‌گردد به بازیگر ثانویه در دنیای علم مبدل می‌کنند. راه برون رفت از این چالش اتخاذ رفتار مستقل و ارتباط دو یا چند جانبه همراه با تدوین نظام‌های نوین ارزیابی است

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه آزاد به دنبال ایجاد فرصت‌های جدید پیش روی جوانان کشور هستیم. عبور از آموزش حافظه محور به یادگیری که بستر ساز اشتغال دانش بنیان در کنار ارتقای مهارت‌های مورد نیاز است را مدنظر داریم.

وی با اشاره به اینکه هدف ما گذر از پژوهش مقاله محور به تقاضا محور و پاسخ بخش موثر برای عبور از چالش‌ها و تحولات اجتماعی است، گفت: گذار از اقتصاد شهریه محور به پایداری اقتصادی آن‌هم از جریان یادگیری تحول آفرین همراه با تعالی سازمانی و با استفاده از سامانه سپاری را دنبال می‌کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به سهم خود امید دارم این دیدار مقدمه گسترش همکاری فی ما بین باشد.

دانشگاه آزاد استان اصفهان جزو برترین‌های پژوهش کشور است

در ادامه پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ضمن خیر مقدم به میهمان اظهار کرد: ۲۶ واحد دانشگاهی در اقصی نقاط استان داریم که ۲۶ هزار دانشجوی ارشد و دکتری به خود اختصاص می‌دهند. هشت هزار دانشجوی خارجی در مراکز دانشگاه آزاد استان مشغول به تحصیل هستند. سه هزار عضو هیئت علمی داریم و دو هزار نفر هیئت علمی مدعو در مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در حال فعالیت هستند همچنین ۲۰ مرکز تحقیقات داریم.

وی افزود: دانشگاه آزاد استان اصفهان جزو برترین‌های پژوهش کشور است. ۳۰ طرح بین المللی در این دانشگاه طرح شده است. حدود ۱۲ نفر دانشمند دو درصد برتر جهان در مجموعه دانشگاه آزاد استان مشغول فعالیت هستند. امروز همکاری در زمینه‌های مختلفی را با دانشگاه‌های مالزی آغاز می‌کنیم و امروز را به عنوان آغاز همکاری علمی و فناوری بین دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و دانشگاه‌های مالزی ثبت می‌کنیم.

ایران یک قطب بزرگ علمی است

محمد خالد بن نوردین، وزیر علوم مالزی در ادامه اظهار کرد: در دوران کرونا نابرابری و بی عدالتی در دسترسی به واکسن بسیار محسوس بود. کرونا به ما نشان داد تا چه میزان از ارتباطات علمی غافل و نیازمند همکاری‌های علمی هستیم. علم و سیاست در هم تنیده‌اند در حالی که تنها نیم درصد تولید ناخالص داخلی را صرف تولید علم کرده‌ایم. چالش‌های های مشترک ما سه بخش دارد که شامل امنیت غذایی، آموزش و تغییرات اقلیمی می‌شود.

وی افزود: برای مقابله با چالش‌ها به همکاری‌های بلند مدت نیاز داریم؛ علم موتور نوآوری است. باید متعهد به افزایش بودجه برای توسعه علم باشیم تا کشورهای خود را به کانون علم تبدیل کنیم. رابطه با ایران بسیار ارزشمند و ایران یک قطب بزرگ علمی است. ما نمی‌توانیم بدون ایران با موفقیت عمل کنیم.

وزیر علوم مالزی با اشاره به اینکه چالش آب بحرانی جهانی است، گفت: زمان آن رسیده که به بهترین روش برای رفع آن همگرایی پیدا کنیم. من از هیچ همکاری برای توسعه این ارتباط علمی دریغ نخواهم کرد.

به گزارش ایمنا، امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری بین دانشگاه‌های مالزی و دانشگاه آزاد اسلامی پایان بخش این نشست بود.

کد خبر 693749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.