پوتین در اجلاس والدای چه گفت؟

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که کشورش همچنان به قراردادهای گازی با اروپا متعهد است و گروه بریکس باید به جای ارز واحد، چارچوب یک سیستم مشترک تسویه‌حساب بر اساس ارزهای ملی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ولادیمیر پوتین به مناسبت بیستمین سالگرد تشکیل باشگاه گفت‌وگوی والدای (یک اندیشکده روسی) در این مراسم حضور پیدا کرد و درباره طیف وسیعی از موضوعات صحبت کرد که خبرگزاری روسی تاس مهم‌ترین آنها را گلچین کرده است.

پوتین در اجلاس والدای چه گفت؟

به گفته تاس، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوالات فئودور لوکیانوف، مجری جلسه عمومی باشگاه گفتگوی والدای، و شرکت کنندگان در این نشست گفت که روسیه قصد بازسازی اقتصاد خود را دارد و همزمان به عملیات ویژه نظامی در اوکراین و دفاع از سنت‌ها، فرهنگ و مردم خود ادامه می‌دهد.

پوتین در خصوص اقتصاد روسیه افزود که «تاکنون به خوبی از عهده آن برآمده‌ایم و دلایلی دارم که معتقدم در آینده به همین منوال ادامه خواهیم داد. بازسازی طبیعی اقتصاد آغاز شده، همانطور که پس از تحریم غذایی در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد.»

خبرگزاری تاس به نقل از پوتین نوشته است که برخلاف اروپا، درآمد واقعی مردم روسیه با وجود افزایش هزینه‌های دفاعی و امنیتی رو به رشد است. روسیه در حال ترک «بازار رو به زوال اروپا» است و «حضور خود را در بازارهای رو به رشد سایر نقاط جهان، از جمله آسیا» افزایش می‌دهد.

پوتین در خصوص حادثه مشکوک انفجار دو خط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان با نام نورد استریم اظهار کرد که ایالات متحده آمریکا طرفی بود که بیش از همه به منفجر کردن خطوط لوله گاز نورد استریم علاقه داشت، «و مهم نیست این عمل به دست چه کسی» انجام شده است اما مسئولین اصلی آن پیدا خواهند شد.

او در ادامه افزود که آلمان هنوز هم می‌تواند گاز روسیه را از طریق تنها خط لوله باقیمانده دریافت کند، اما واشنگتن تمایلی به این امر ندارد. پوتین همچنین معتقد است که آنگلوساکسون‌ها (انگلیس و آمریکا) خط لوله گاز ترک‌استریم (خط لوله گاز که از دریای سیاه می‌گذارد) را با حمایت از طرح‌های اوکراین برای آسیب رساندن به آن تهدید می‌کنند.

پوتین در اجلاس والدای چه گفت؟

پوتین در ادامه گفت که روسیه همچنان به قراردادهای گازی با اروپا متعهد است و به ترانزیت گاز از طریق اوکراین ادامه می‌دهد، و کی‌یف همزمان «خوشحال است» که برای آن پول می‌گیرد.

با توجه ارسال تسلیحات پیشرفته نظامی توسط متحدان اوکراین، بارها برخی صاحب‌نظران گمانه‌زنی کرده‌اند که روسیه چه زمان ممکن است به صورت تاکتیکی و محدود از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند. در پاسخ به این دغدغه پوتین گفت که نیازی به تغییر دکترین ملی هسته‌ای روسیه نیست زیرا حمله تلافی‌جویانه روسیه به دنبال حمله هسته‌ای توسط یک متجاوز احتمالی، دشمن را بدون هیچ شانسی برای بقا باقی می‌گذارد. هیچ‌کس در ذهن و حافظه سلیم خود به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه فکر نمی‌کند.

پوتین در اجلاس والدای چه گفت؟

به‌تازگی برخی رسانه‌های غربی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی شدند که مسکو آماده انجام آزمایش‌های تسلیحاتی هسته‌ای می‌شود و پوتین در اشاره به آنها گفت که روسیه نیازی به انجام آزمایش‌های هسته‌ای ندارد، اما از نظر فرضی، روسیه می‌تواند رویکردی تلافی‌جویانه داشته باشد، زیرا ایالات متحده پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای را تصویب نکرد. وی در پایان گفت که با این حال، تصمیم‌گیری در مورد چنین امری به اعضای دومای دولتی (مجلس پایین پارلمان) بستگی دارد.

با توجه به نقش روسیه به عنوان حافظان صلح در نزاع قره‌باغ پوتین مدعی شد که روسیه قبل از شعله‌ور شدن دوباره تنش‌ها در منطقه راه‌هایی را برای حل مسئله قره‌باغ پیشنهاد کرد اما «دوستان ما در قره‌باغ مدام می‌گفتند: ما خواهیم جنگید.»

پوتین در ادامه افزود، پس از اینکه ایروان وضعیت حاکمیت آذربایجان بر منطقه را به رسمیت شناخت، «قره‌باغ به‌طور رسمی به آذربایجان ملحق شد؛ این موضع دولت کنونی ارمنستان بود. این بلافاصله وضعیت نیروهای حافظ صلح روسی را تغییر داد زیرا برای حضورشان در آن منطقه تنها باید با باکو صحبت می‌کردند. با این حال، آنها هر کاری که ممکن بود برای رسیدگی به مشکلات بشردوستانه» انجام دادند، در حالی که آنها وظیفه‌شان فقط نظارت بر آتش‌بس بود.»

پوتین همچنین خاطرنشان کرد که چندین نیروی حافظ صلح روسیه هنگام دفاع از ارامنه قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان کشته شدند. او این مسئله را این گونه تمام کرد که «دیگر هیچ ارمنی آنجا نیست، همه رفته‌اند شاید حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر در آنجا باقی بمانند. روسیه آماده کمک به پناهجویان است و ارمنستان متحد ما باقی می‌ماند.»

پوتین در اجلاس والدای چه گفت؟

پوتین در خصوص وضعیت جنگ در اوکراین اظهار کرد که «ما از سنت‌ها، فرهنگ و مردم خود محافظت می‌کنیم. ما پیوسته در حال حرکت به سمت اهداف خود هستیم.» او در پاسخ به این سوال که روسیه کجا پیشروی عملیات ویژه خود در اوکراین را متوقف می‌کند، گفت: «این مسئله در مورد سرزمین‌ها نیست، بلکه در مورد تضمین‌های امنیتی برای مردم روسیه است و مردمی که روسیه را سرزمین مادری خود می‌دانند.»

از نظر رئیس‌جمهور روسیه، کشورش تولید تجهیزات نظامی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. نزدیک به ۳۵۰ هزار سرباز قراردادی در سال گذشته به ارتش آنها پیوسته‌اند و «نیروهای روسی احساس اعتماد به نفس می‌کنند.»

پوتین در مورد چشم‌انداز ادامه حمایت غرب از اوکراین گفت که در حال حاضر ایالات متحده با «تأخیر فنی در حمایت از اوکراین» مواجه است، اما واشنگتن پول بیشتری پیدا خواهد کرد. «آمریکایی‌ها به روشی که در زمان همه‌گیری ویروس کرونا انجام دادند، پول چاپ خواهند کرد. اما در حالی که شاهد رشد اقتصاد ایالات متحده هستیم، بخش تولید واقعی اروپا در شرایط بسیار سختی قرار دارد. به دلیل ادامه کمک به اوکراین، بار روی دوش شهروندان در حال افزایش است.»

پوتین همچنین به این نکته اشاره کرد که اوکراین بدون کمک خارجی دوام نخواهد آورد و «اگر به دریافت ۴ تا ۵ میلیارد دلار در ماه ادامه ندهد، دولتش متوقف خواهد شد و بدون تسلیحات غربی، کی‌یف تنها یک هفته دوام خواهد آورد.»

در پایان این بخش پوتین اذعان کرد که روسیه همیشه با پیوستن اوکراین به ناتو مخالف بوده اما هرگز با عضویت این کشور در اتحادیه اروپا مخالفت نکرده است. با این حال، اقتصاد اوکراین ناکارآمد است و جمعیت آن از ۴۱ میلیون به ۱۹.۵ میلیون کاهش یافته است. «اگر بروکسل آماده پذیرش چنین شرایطی است، راه باز است.»

رئیس جمهور روسیه در واکنش به جنجال پارلمان کانادا و ادای احترام به یک پیرمرد اوکراینی عضو گردان اس‌اس نازی‌ها در زمان جنگ جهانی دوم فرمود: «تضمین نازی‌زدایی از اوکراین یک هدف مشترک برای کل جهان است و آنچه در پارلمان کانادا اتفاق افتاد اهمیت این موضوع را ثابت می‌کند.» رئیس سابق پارلمان کانادا ناخواسته همکاران هیتلر (سربازان اس اس) و نیروهای مسلح کنونی اوکراین را کنار هم قرار داد، در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور یهودی اوکراین، برای این کهنه سرباز نازی دست زد.

در خصوص امور مالی جهانی پوتین اضافه کرد که سیستم مالی جهانی «بی‌نقص یا متعادل و در راستای منافع اکثریت جهانی نیست، به‌ویژه کشورهای آفریقایی زیر بار وام‌هایی به ارزش بیش از یک تریلیون دلار هستند. که هرگز پرداخت نخواهد شد.» روسیه اما بدهی‌های خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. با توجه به تجربه یورو به عنوان ارز منطقه‌ای، او تاکید کرد که بریکس نیازی برای ایجاد یک ارز واحد ندارد، بلکه این گروه اقتصادی به یک سیستم مشترک پرداخت بر اساس ارزهای ملی نیاز دارد.

پوتین در اجلاس والدای چه گفت؟

پوتین با استفاده از استعاره‌ای از زمان جنگ سرد گفت که روسیه و اروپا بر اساس مسیحیت «کُد تمدنی» یکسانی دارند اما اروپا در حال ایجاد یک «پرده آهنین جدید» است، در حالی که روسیه درها را باز نگه می‌دارد. به گفته وی، اروپا مجبور شد تجارت با روسیه را متوقف کند و از ایالات متحده پیروی کند، با اینکه رفاه آن بر اساس عرضه ارزان انرژی از روسیه و دسترسی به بازار چین بود. در نتیجه «اکنون بسیاری از اروپایی‌ها می‌گویند که اروپا حاکمیت خود را از دست داده است.»

پوتین در واکنش به ادعاهای غربی نسبت به انزوای سیاسی روسیه و توانایی نداشتن او برای سفر به نشست‌های بین‌المللی مختلف به علت احتمال دستگیری خود گفت: «من دوستانی در آنجا [در آلمان] دارم و هر چند عجیب به نظر برسد، تعداد آنها در حال افزایش است. گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان یکی از آن‌ها است. آلمان باید به چنین افرادی افتخار کند. روسیه در فرانسه نیز «دوستان واقعی» زیادی دارد و تعداد آنها در حال افزایش است.»

به گفته پوتین، او از شرکت در رویدادهای گروه ۲۰ هند و بریکس آفریقای جنوبی خودداری کرد تا برای دوستانش مشکلی ایجاد نکند، به علاوه، «در کشور خودمان کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.»

او در پایان به وضعیت آشوب به وجود آمده پس از شورش نیروهای واگنر و حادثه رخ داده برای سران این گروه در سقوط هواپیمایشان اشاره کرد و گفت که «گروه واگنر هرگز از نظر قانونی «یک شرکت نظامی خصوصی» نبوده است. این چیزی است که روزنامه‌نگاران آن را نامیده‌اند. مقامات هنوز تصمیم نگرفته‌اند که آیا روسیه به شرکت‌های نظامی خصوصی نیاز دارد یا خیر، اما در صورت ایجاد، بر اساس قانون انجام خواهد شد. رئیس کمیته تحقیقات به‌تازگی گزارشی از تحقیقات در مورد سقوط هواپیما که منجر به کشته شدن فرماندهان ارشد واگنر شد، ارائه کرده است که بنا بر آن تکه‌های نارنجک دستی در بدن آنها پیدا شده و هواپیمای آنها مورد آسیب خارجی قرار نگرفته بود.»

کد خبر 693704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.