نهج‌البلاغه مبنایی برای شناخت انسان کامل است

ریاست کل دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: باید کتاب نهج‌البلاغه را مبنای شناخت حضرت علی (ع) به‌عنوان یک انسان کامل قرار دهیم و از طرفی می‌توان این کتاب را از نگاه فضائل اخلاقی نیز نگاه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی طهرانچی صبح امروز _شنبه، پانزدهم مهرماه_ در آئین افتتاح مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه اظهار کرد: بسیار خوشحالم که فرصتی فراهم شد تا در محضر نهج‌البلاغه پژوهان و افرادی که در این راه استقامت داشته‌اند بوده و در این مسیر دانشگاه آزاد این توفیق را دارد که در این راه یاری‌گر این عزیزان باشد.

وی افزود: در دنیای امروز سیاست علم راهبری می‌کند، در سده اخیر سیاست علم، سیاست اقتصاد، سیاست فناوری و سیاست حکمرانی از خود موضوع علم مهم‌تر است و در این عرصه غرب برای اتخاذ سیاست به ارزش می‌رسد.

ریاست کل دانشگاه آزاد اسلامی کشور با تاکید بر اینکه سیاست را دانشمندان تبیین نمی‌کنند بلکه حکمرانان تعیین می‌کنند، خاطرنشان کرد: در غرب مسئله ارزش امری نسبی است و در مقابل وقتی به نگاه اسلام به حکمرانی توجه می‌کنیم به مفهوم حکمت می‌رسیم؛ حکمت در کنار علم چارچوب حکمرانی و علم نحوه حکمرانی را تعیین می‌کند و در این راستا حکمت مقدمه‌ای برا علم است.

وی با اشاره به آیات ۲۲ تا ۳٠ سوره اسرا گفت: به نظر می‌رسد در استخراج حکمت کم گذاشته‌ایم، درواقع باید کتاب نهج‌البلاغه را مبنای شناخت حضرت علی (ع) به‌عنوان یک انسان کامل قرار دهیم و نگاه دوم به ماجرا این است که این کتاب را می‌توان از نگاه فضائل اخلاقی نگاه کرد اما آنچه نیاز است این است که می‌توانیم حکمت حکمرانی را از نهج‌البلاغه بگیریم.

طهرانچی با تاکید بر اینکه آنچه برای حکمرانی نیاز است استخراج حکمت حکمرانی است، خاطرنشان کرد: در نامه حضرت علی به مالک اشتر موارد حکمرانی قابل مشاهده است و هرکدام چارچوب حکومت است، وقتی امام (ع) می‌فرمایند برای حکومت، عدالت و از طرف دیگر برای رعایا مودت لازم است، تنها نمی‌توان عدالت را در نظر بگیرید بلکه عدالت همراه با مودت باید باشد.

وی افزود: اگر نهج‌البلاغه را کتابی برای هدایت بشر در نظر بگیریم، هم آیه محکمه، هم فریضه عادله و هم سنت قائمه است و در این مسیر برای حکمرانی به سنت قائمه، بینش و کنش به این کتاب نیاز داریم، امیدوارم در خدمت نهج‌البلاغه آنچنان عمل کنیم که این کتاب را غریب نگذاریم و قرآن را نیز مهجور نماند.

کد خبر 693649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.