باید احیاگر تمدن اسلامی در جهان معاصر باشیم

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید احیاگر تمدن اسلامی در جهان معاصر باشیم و معتقدیم بدون مرجعیت علمی تحقق مرجعیت اسلامی ممکن نخواهد شد، پس باید به سمت مرجعیت علمی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاشم داداش‌پور امروز _شنبه پانزدهم مهرماه_ در نشست مشترک دانشگاه اصفهان با هیئت بلندپایه وزارت آموزش عالی مالزی با بیان اینکه سلام گرم وزیر علوم ایران را به همه تقدیم می‌کنم، اظهار کرد: امیدوارم فعالیت‌های خوبی بین دانشگاه‌های ایران و مالزی داشته باشیم، البته امیدوارم فرصت دیدار دو وزیر فراهم شود.

وی افزود: در ۲۰ سال گذشته تغییرات جدی را در سطح جهانی شاهد بودیم که این تغییر در آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت. تغییرات از غرب به سمت شرق است. باید بدانیم جایگاه مراکز علمی در این تغییرات کجا است. باید احیاگر تمدن اسلامی در جهان معاصر باشیم و معتقدیم بدون مرجعیت علمی تحقق مرجعیت اسلامی ممکن نخواهد شد، پس باید به سمت مرجعیت علمی حرکت کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: به اندازه سهم جمعیتی کشورهای اسلامی در موضوعات علمی پیشرفت زیادی نداشتیم، البته ایران و مالزی در این راستا عملکرد مناسب‌تری نسبت به سایر کشورها دارند.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم در سه حوزه فعالیت جدی انجام دهیم، گفت: بحث‌های علمی در حوزه تمدنی برخاسته از باورهای مشترک مسلمانان است. تفکرات نوین اسلامی را باید توسعه دهیم که در حوزه‌های مختلف می‌توان راجع به این موضوعات بحث کرد.

وی با اشاره به اینکه مبحث دوم مسائل مشترک زیادی است که کشورهای پیشرو اسلامی باید با توجه به حل مسئله آن را در جهان دنبال کنند، خاطرنشان کرد: مبحث سوم که می‌تواند آینده را متحول کند موضوع تبادلات دانشجویی است. در دنیا جریان تبادلات از غرب به سمت شرق در حال حرکت است. تا ۱۰ سال پیش کشورهای برتر در حوزه جذب غربی‌ها بودند ولی در حال حاضر در حال مشاهده تغییراتی در این زمینه هستیم.

داداش‌پور با اشاره به اینکه ترکیه، روسیه و کشورهایی از این دست گام‌های مؤثری در جذب دانشجو داشته‌اند همچنین مالزی در جنوب شرق آسیا نقش مؤثری در این زمینه دارد. در برنامه هفتم توسعه تعداد جذب دانشجویان بین‌المللی در ایران مشخص شده است. مالزی از ۱۵ سال پیش این فعالیت را آغاز و موفقیت‌های خوبی نیز در این زمینه کسب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هر موضوعی که در ایران یا مالزی اتفاق می‌افتد مربوط به مردم و امت اسلامی است. امیدوارم بتوانیم کمک کنیم کشورهای اسلامی از سفره علمی بین ایران و مالزی استفاده کنند. اگر بتوانیم در سه حوزه بنیادین عملکرد خوبی داشته باشیم آینده مناسبی در این زمینه خواهیم داشت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویانی که در ایران یا مالزی در حال فعالیت هستند می‌توانند همگرایی مدنظر را ایجاد کنند. شاهد فعالیت مشترک بین دانشگاه‌های ایران و مالزی هستیم.

امروز نقطه عطفی در همکاری ایران و مالزی است

در ادامه محسن صراف، رایزن علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه اظهار کرد: امیدواریم امروز نقطه عطفی برای همکاری‌های ایران و مالزی باشد. بر اساس شناختی که از ظرفیت‌های علمی ایران و مالزی دارم مطمئنم اتفاق بزرگی در حوزه دیپلماسی علمی بین دو کشور صورت خواهد پذیرفت. ایران و مالزی ریشه‌های محکمی برای همکاری دارند.

وی افزود: امروز جوامع ما از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی انتظارات بالایی دارند. بعد از دوران شیوع کرونا و مشکلاتی که در اوکراین و روسیه اتفاق افتاد با مسائلی مواجه شدیم که مردم انتظار رفع آن را از طرفی معتقدیم دین اسلام برای تمام مشکلات راه‌حل‌های اثرگذاری خواهد داشت.

رایزن علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه گفت: به اشتراک گذاری ظرفیت علمی و فناوری دو کشور فرصت جدیدی برای رفع مسائل جهانی است. امروز بعد از چند ماه فعالیت فشرده بین دانشگاه‌های مالزی و دانشگاه اصفهان به مدل جدیدی از تفاهم‌نامه‌ها رسیدیم.

وی افزود: این همکاری می‌تواند در آینده‌ای بسیار نزدیک اثرات خود را نشان دهد. ظرفیت‌های علمی آموزشی و فرهنگی دو کشور امروز آماده جهش برای توسعه است و مسیر باید برای این توسعه هموار شود. مسئولان باید کمک کنند تا مردم از این همکاری بهره‌برداری کنند البته ما نیز آمادگی هرگونه همکاری را در این زمینه خواهیم داشت.

جهان امروز تشنه عدالت است

حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان ضمن خوشامدگویی به هیئت مالزیایی اظهار کرد: دو ماهی است از سفر پروفسور عبدالرزاق بن احمد از دانشگاه اصفهان می‌گذرد و وی تسهیلات لازم برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های بلند مالزی را مهیا کرد که جای تشکر دارد.

وی افزود: امیدوارم امضای تفاهم‌نامه‌ها منجر به اقدامات عملی برای تقویت همکاری‌های علمی و بین‌المللی شود. یکی از اولویت‌های مهم وزارت علوم تقویت دیپلماسی و مرجعیت علمی و بین‌المللی است. دیپلماسی علمی در واقع رابطه‌ای دوسویه بین دانشمندان از یک‌سو و دیپلمات‌ها از سوی دیگر است که منجر به تقویت همکاری‌های علمی و بین‌المللی می‌شود.

هرسیج خاطرنشان کرد: برای تقویت دیپلماسی عملی لازم است اساتید و نخبگان دانشگاهی بین دو کشور ایران و مالزی مشکلات و چالش را در کشورهای منطقه شناسایی کنند که به‌طور مسلم نیاز به کار تحقیقاتی دارد. مطمئناً بعد از شناسایی چالش‌ها می‌توان فعالیت‌های آموزش و پژوهشی فرهنگی بین دانشگاه این دو کشور بزرگ صورت پذیرد.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: اصفهان شهری تاریخی، فرهنگی، توریستی و تمدنی است. شهری که صنایع بزرگ کشور را در خود جای داده است. دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور در این شهر قرار دارند. وضعیتی استثنایی در استان اصفهان داریم؛ مجموعه از مراکز علمی کشور در اصفهان گرد هم آمده‌اند. دانشگاه اصفهان با قدمت حدود ۸۰ سال دو رویکرد معنایی را در دو سال اخیر مد نظر قرار داده است؛ جامعه محوری به این معنا است که نباید اساتید فقط به فعالیت‌های علمی جدای از جامعه بپردازند، بلکه انتظار می‌رود دانشمندان ما در حل معضلات نقش اساسی داشته باشند.

وی افزود: ما در مواجه با دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم هستیم که قرار است به حل مشکلات کمک کنند. در مرحله نخست باید چالش‌های موجود را از طریق روش‌های علمی مورد بررسی قرار گیرد و در ادامه با بررسی و در نهایت تجویز نسخه برای سیاستمداران صورت پذیرد. خود را نباید جدای از سرنوشت کشور بدانیم؛ انتظار ما و جامعه از دانشمندان این است به حل معضلات کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای دیگر ما تمدن سازی است. می‌خواهیم مدل جدید از تمدن را به کشورهای اسلامی و در ادامه به جهان ارائه دهیم، چرا که در وضع موجود جهان با بحران روبه‌رو است.

هرسیج گفت: مبانی تمدنی غرب منجر به این شده است تخریب محیط زیست، استعمار و حمله به کشورهای دیگر صورت پذیرد که دانشمندان غربی به این موضوع کمک کرده‌اند. جهان امروز تشنه عدالت است؛ در صورتی این اتفاق صورت خواهد پذیرفت که نخبگان علمی وظیفه علمی با احیای تمدن اسلامی را بر دوش گیرند.

وی ادامه داد: نیاز به احیای تمدن اسلامی داریم و فکر می‌کنم دانشگاه‌ها نقش اساسی و پیشتازی مبتنی بر عدالت دارند. دانشگاه اصفهان با اتخاذ این دو رویکرد تمام فعالیت‌های خود را به جامعه محوری و تمدن‌سازی سوق داده است.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: توافق کرده‌ایم که میز جنوب شرقی اصفهان در دانشگاه اصفهان به عنوان هاب در نظر گرفته شود. امیدواریم سبد دانشجویان آسیای جنوب شرقی در ایران و اصفهان افزایش یابد البته آمادگی اعزام دانشجو نیز داریم.

وی در پایان با اشاره به اینکه نباید به امضای تفاهم‌نامه‌ها اکتفا کنیم، گفت: تفاهم‌نامه‌ها باید با توجه به چالش‌ها عملیاتی و اجرایی شود. پردیس بین‌الملل بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های مالزی می‌تواند تحقق عینی پیدا کند.

خاورمیانه تأثیر زیادی بر جهان اسلام دارد

عبدالرزاق بن احمد، رئیس مؤسسه خدمات جهانی آموزش مالزی در نیز در ادامه با ابراز خوشامدگویی به حاضرین در جلسه اظهار کرد: امضای تفاهم‌نامه‌ها فرصتی بین ایران و مالزی است. وزیر علوم مالزی در این زمینه و توسعه علمی کمک‌های زیادی انجام داده است. وی به ایران علاقه زیادی دارد. ایران و مالزی بخش مهمی از امت اسلامی هستند.

وی افزود: خاورمیانه منطقه مهمی است که تأثیر زیادی بر جهان اسلام دارد و باید با تغییرات هم قدم باشیم. باید کمک کنیم تعاملات بین خاورمیانه و آسیای شرقی توسعه پیدا کند و فرصتی برای دیپلماسی مردمی ایجاد شود. اسلام اساس باورهای ما است و در زمینه‌های مختلف می‌توانیم توسعه داشته باشیم. دانشگاه‌های ایران بسیار پیشرو هستند.

به گزارش ایمنا، در پایان این نشست ضمن معرفی دانشگاه اصفهان و پهنه نوآوری این مرکز علمی، امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه اصفهان و پنج دانشگاه UM, UPM, UKM UiTM و UMP مالزی به امضا رسید.

همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه اصفهان و مؤسسه EMGS در زمینه خدمات آموزشی و امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه UiTM و دانشگاه هنر اصفهان پایان‌بخش نشست هیئت مالزیایی و مسئولان دانشگاه اصفهان بود.

کد خبر 693638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.