شهرهایی با بهترین استراتژی‌ها برای هوشمندسازی پارک خودروها

سان‌فرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا، سنگاپور پایتخت سنگاپور، برلین در آلمان، سانتیاگوی شیلی و سیدنی در استرالیا ایده‌های بسیار جالبی را برای هوشمندسازی پارکینگ‌ها ارائه داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه بیش از ۵۰ درصد از جمعیت جهان در شهرها سکونت دارند که پیش‌بینی شده است این نرخ تا سال ۲۰۵۰ به مرز ۷۰ درصد برسد. نرخ افزایش جمعیت شهرنشینی هر میزان که باشد، آن‌چه حائز اهمیت است این است که در پی این رویداد فشار وارد بر سیستم‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل فشار قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. صرف‌نظر از بحران‌های ناشی از افزایش جمعیت شهرنشینی بر حمل‌ونقل در آینده، امروزه نیز تراکم سکونت در شهرها به افزایش آلودگی و ترافیک خودرویی در آن‌ها منجر شده و توجه مدیران را برای حل این بحران‌ها به یک ضرورت تبدیل کرده است.

بسیاری از برنامه‌ریزان سراسر دنیا در تلاش هستند با استفاده از رویکردهای هوشمند چالش‌های پیش روی حمل‌ونقل، به‌ویژه بحران پارکینگ را در شهرها برطرف کنند. این افراد در بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا نظیر کلان‌داده‌ها، سنسورهای هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای حل چالش‌های تردد به رقابت با یکدیگر پرداخته و توانسته‌اند از این تدابیر به عنوان ابزارهای تجاری نیز بهره بگیرند. نبود فضای پارک خودروهای شهری از مهم‌ترین بحران‌های شهری امروز به‌شمار می‌رود که در بسیاری از شهرهای جهان به روش هوشمند حل شده است. در ادامه به معرفی این شهرها و تدابیری می‌پردازیم که در هریک برای هوشمندسازی پارکینگ‌ها اجرا شده است.

سان‌فرانسیسکو

شهر بندری سان‌فرانسیسکو، یکی از پرازدحام‌ترین شهرهای آمریکا به‌شمار می‌رود که ترافیک خودرویی در آن در سطح بالایی قرار دارد. این شهر میزبان بعضی از پرآوازه‌ترین کمپانی‌های فناوری جهان است و جالب این است که از اولین شهرهای کشور با اجرای رویکردهای هوشمندسازی پارکینگ به‌شمار می‌رود.

مدیران سان‌فرانسیسکو در سال ۲۰۱۱ نوآوری SFpark را پیاده کردند که بر اساس آن مدیریت هوشمند پارکینگ به ارائه نوآوری‌های بسیار شامل قیمت‌گذاری پاسخگو به تقاضا، توسعه نرم‌افزارهای تردد، قابلیت پرداخت اینترنتی هزینه پارک و افزایش دسترسی به داده‌های باز و کد منبع منجر شده است.

بدیهی است که هزینه پارک فضای پارکینگ بسته به موقعیت و تقاضای فضای پارک در ساعات خاصی از روز متفاوت است. رویکرد قیمت‌گذاری پاسخگو به تقاضا قابلیت برآورد منطقی هزینه پارک خودروها را فراهم می‌آورد و از این طریق می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد. برنامه‌ریزان سان‌فرانسیسکو برای این منظور از سنسورهای هوش مصنوعی در فضاهای پارک شهری و پارکینگ‌ها بهره گرفته و توانسته‌اند نگهداری وسایل نقلیه را در سراسر شهر بهینه کنند.

این افراد همچنین از طریق توسعه نرم‌افزارهای تردد و ارائه رایگان آن به شهروندان، آن‌ها را از فضاهای پارک موجود در زمان واقعی آگاه می‌کنند که این امر به سهم خود کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به حداقل رسیدن میزان اتلاف وقت را به واسطه پیمودن مسیرهای طولانی به منظور یافتن فضای پارک به دنبال داشته است.

قابلیت پرداخت هزینه نگهداری خودروها تنها از طریق گوشی‌های همراه هوشمند از دیگر تدابیر مدیران سان‌فرانسیسکو برای هوشمندسازی پارک در شهر بوده که بسیار موفق واقع شده است. در نهایت، افزایش دسترسی به داده‌های باز و کد منبع که با هدف بالا بردن سطح دسترسی توسعه‌دهندگان و محققان به داده‌ها به منظور اجرای نوآوری‌های خود برای بهبود سیستم‌های پارک شهر پیاده شده است.

شهرهایی با بهترین استراتژی‌ها برای هوشمندسازی پارک خودروها

سنگاپور

سنگاپور یکی از رهبران اجرای رویکردهای فناوری و مالی جهان به‌شمار می‌رود که دولت در تلاش است آن را به اولین شهر هوشمند واقعی جهان تبدیل کند. نصب شبکه‌ای از سنسورهای دیجیتالی در سراسر شهر در سال ۲۰۱۴ نقش بسیار مهمی در هوشمندسازی این شهر و کشور جزیره‌ای ایفا کرد، چراکه قابلیت بهینه‌سازی سیستم حمل‌ونقل شهری، به‌ویژه پارکینگ، را از طریق این ابزارها و همچنین بستر داده‌های باز فراهم آورد.

برنامه‌ریزان سنگاپور بستری برای پارکینگ شهر توسعه داده‌اند که انقلابی در هوشمندسازی پارکینگ شهر از طریق فراهم آوردن قابلیت پرداخت هزینه ایجاد کرده است. رانندگان می‌توانند تنها از طریق وارد کردن اطلاعات اولیه شامل شماره خودرو، کد پارک وسیله نقلیه و اطلاعات پرداخت در این بستر، هزینه نگهداری وسیله نقلیه خود را بر اساس تعداد دقایق پارک پرداخت کنند. علاوه بر این، نرم‌افزار ذکر شده اطلاعاتی را به صورت پیامک روی گوشی‌های تلفن همراه کاربران ارسال و آن‌ها را از وضعیت وسایل نقلیه خود آگاه می‌کند. آگاهی از تاریخچه پارک از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار پارک سنگاپور به‌شمار می‌رود که در هوشمندسازی پارکینگ شهر نقش مهمی ایفا کرده است.

شهرهایی با بهترین استراتژی‌ها برای هوشمندسازی پارک خودروها

دولت سنگاپور همچنین ساختارهای پارک خودکار جدیدی را به قابلیت‌های قبلی پارکینگ‌ها افزوده که شامل یک بالابر خودرو تا هشت طبقه است. رانندگان برای بهره‌گیری از این خدمات کافی است خودروی خود را به بالابر هدایت کنند تا وسیله نقلیه به طور خودکار به یک فضای پارک مناسب منتقل شود. بازگرداندن خودرو نیز مستلزم وارد کرد یک کد چهاررقمی روی یک صفحه لمسی دیجیتالی است که در پارکینگ مورد نظر تعبیه شده است. راننده پس از وارد کردن این شماره، خودروی خود را در محل ورودی پارکینگ تحویل می‌گیرد و می‌تواند سپس هزینه پارک را به صورت اینترنتی پرداخت کند.

برلین

در گذشته یافتن محل مناسب برای پارک خودروها در شهرهای آلمانی مستلزم پیمودن میانگین مسافتی حدود ۴.۵ کیلومتر بود که این امر به سهم خود هدر رفتن زمان و افزایش انتشار گازهای آلاینده ناشی از تردد را به دنبال داشت. البته مدیران برلین در سال ۲۰۱۶ برای حل این مشکل طرحی آزمایشی را پیاده کردند که پیامدهای اثربخش آن مدیران را به دائمی‌سازی اجرای آن سوق داد. در این رویکرد یک سیستم رادار-محور برای کشف فضاهای پارک باز توسعه داده شده است که قابلیت آگاهی رانندگان را از فضاهای خالی از طریق سیستمی از سنسورهای هوشمند فراهم می‌آورد. این سیستم‌ها روی لامپ‌های تیرهای چراغ برق و سایر مبلمان شهری نصب شده است که قابلیت نظارت بر فضاهای اطراف خود تا ۳۰ متری را دارد. داده‌های ثبت شده در این سنسورها از طریق حسگرهای رادیویی سیار به مرکز مدیریت ترافیک شهری منتقل می‌شود. سپس این داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و در نرم‌افزاری که دانلود آن برای شهروندان رایگان است، ثبت می‌شود و رانندگان را از الگوهای ترافیکی شهر و فضاهای پارک خودروها آگاه می‌کند.

شهرهایی با بهترین استراتژی‌ها برای هوشمندسازی پارک خودروها

سانتیاگو

سانتیاگو، پایتخت شیلی یکی از هوشمندترین شهرهای آمریکای لاتین به‌شمار می‌رود که به‌ویژه رویکردهای هوشمندسازی پارکینگ در آن بسیار موفق بوده است.

طی چند سال گذشته بعضی از مناطق سانتیاگو، به‌خصوص مراکز تجاری از نظر تراکم جمعیت و ترافیک خودرویی با بحران مواجه بوده است. مدیران برای حل این مشکل به نصب سنسورهایی در فضاهای پارک باز، همچنین بخش ورودی مناطق تجاری بسیار پرازدحام شهر پرداخته‌اند. این سنسورها داده‌های لازم را در مورد فضاهای پارک موجود از طریق یک نرم‌افزار قابل نصب روی گوشی‌های تلفن همراه در اختیار رانندگان قرار می‌دهد و از این طریق، تجمع آن‌ها را در شهر برای یافتن فضای پارک به حداقل می‌رساند.

گزارش‌ها حاکی از کاهش ۳۰ درصدی تجمع خودروها در مراکز تجاری سانتیاگو تنها طی مرحله آزمایشی اجرای پروژه بود، ضمن این‌که سرعت یافتن فضای پارک برای رانندگان ۲۰ درصد افزایش یافت و ۸۰ درصد از کاربران نرم‌افزار از نصب آن روی گوشی‌های تلفن همراه خود ابراز رضایت کردند.

شهرهایی با بهترین استراتژی‌ها برای هوشمندسازی پارک خودروها

سیدنی

اگرچه شهروندان در اغلب شهرهای استرالیا با مشکل ازدحام دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما این بحران در سیدنی، پایتخت کشور از شدت بیشتری برخوردار است. نتیجه تحقیقات مختلفی که چند سال پیش انجام شد نشان از آن داشت که هر راننده در سیدنی به طور میانگین در هر سال بیش از ۱۵۶ ساعت از زمان خود را صرف یافتن فضای پارک خودرو می‌کرد. مدیران برای حل این مشکل به همکاری با کمپانی‌های فناوری مختلف پرداختند و توانستند پارک وسایل نقلیه در شهر را هوشمند کنند. نصب بالابرهای برقی پارک وسایل نقلیه مهم‌ترین رویکرد ارائه شده در این زمینه بوده است که توانسته است به افزایش ظرفیت پارکینگ‌های سراسر شهر کمک زیادی کند.

شهرهایی با بهترین استراتژی‌ها برای هوشمندسازی پارک خودروها

کد خبر 693634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.