آغاز به کار مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه در اصفهان

مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه در حسینیه امامزاده هارونیه (ع) آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آئین افتتاح مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه امروز _ شنبه ۱۵ مهرماه- با همکاری مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی در حسینیه هارونیه اصفهان و با حضور آیت‌الله طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه استان اصفهان، عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی طهران‌چی ریاست کل دانشگاه آزاد اسلامی کشور، پیام نجفی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر و حجت‌الاسلام احمد سالک برگزار شد.

در ابتدای مراسم پیام نجفی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ضمن خوش‌آمدگویی به حضار مراسم اظهار کرد: امیدوارم جلسه پربرکتی برای مجموعه تحقیقات در حوزه نهج‌البلاغه باشد، درواقع امروز آغاز فعالیت مشترکی است که امیدوارم سال‌ها ماندگار باشد و اثرات آن را در نسل‌های دانشگاهی شاهد باشیم، امیدوارم بتوانم از طریق مؤسسه نهج‌البلاغه فرهنگی علوی را در بین نسل دانشجویان منتقل کنیم.

وی ادامه داد: این کاری است که که در راستای وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد شده است، به برکت نهج‌البلاغه امیدوارم شاهد استمرار این قبیل فعالیت‌ها باشیم، قطعاً با پیگیری‌ها شاهد فعالیت‌های عمیق‌تری برای نهج‌البلاغه انجام خواهد گرفت، با ارتباطاتی که در حوزه بین‌الملل دانشگاه انجام شده عصر امروز شاهد حضور مهمانان خوبی از کشورهای اسلامی همچون مالزی هستیم، مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه می‌تواند با برخی مراکز دانشگاهی دیگر کشورهای اسلامی منطقه انجام دهد و ثمره این کار را در سطح بین‌الملل گسترش پیدا کند.

در دستگاه‌های مختلف تشنگی زایدالوصفی نسبت به نهج‌البلاغه پدید آمده است

در ادامه حجت الاسلام احمد سالک رئیس هیئت مدیره مؤسسه نهج البلاغه اظهار کرد: ابتدا خدا را شکر می‌کنم که به ما توفیق داد در خدمت قرآن و نهج‌البلاغه باشیم؛ تلاش می‌کنیم در مؤسسه نهج‌البلاغه این کتاب که مظلوم واقع شده را به خانه‌های مردم ببریم، این کتاب غریب است و نیاز به حمایت همه عزیزان دارد، نهج‌البلاغه مظلوم است و فردای قیامت باید پاسخگوی برای امیرالمومنین باید داشته باشیم.

وی ادامه داد: مؤسسه نهج‌البلاغه مؤسسه‌ای مستقل است که در کشور و در استان اصفهان فعالیت‌های خود را آغاز کرده و در راستای پژوهش و آموزش و همینطور تنظیم سه کنگره در استان اصفهان فعالیت می‌کند. در آینده نیز تلاش می‌کنیم شهر نهج البلاغه را در تراز انقلاب اسلامی و جهانی رقم بزنیم و خوشبختانه مقدمات آن فراهم است، درصدد هستیم کنگره بین‌المللی جهانی را با شخصیت‌های غیرکلیشه‌ای برگزار کنیم، زیست شرفتمندانه عنوان این حرکت خواهد بود، همچنین با تربیت مربی و کادر آموزشی برای توضیح موضوعات نهج‌البلاغه در سه راه اقداماتی انجام دهیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طریق نخست مدیریت در نظام اسلامی که از نامه ۵۳ نهج‌البلاغه بهره می‌بریم و طریق دوم موضوع آموزش و تربیت جوانان نوجوانان و مردم که از نامه ۳۱ این کتاب بهره‌مند می‌شویم، امروز برای افتتاح مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه گردهم آمده‌ایم، این مؤسسه شرکت دانش بنیان علوم انسانی است که کار خود را با گروه‌های تحقیقی مختلف بر اساس موضوعات مختلف آغاز کرده است.

وی گفت: خدا را گواه می‌گیرم تشنگی زایدالوصفی در دستگاه‌های دولتی استان، دانشگاه‌ها، حوزه و حتی کشورهای دیگر نسبت به نهج‌البلاغه پدید آمده است که این مسئله بسیار مهمی است؛ طریق سوم نیز گروه ترجمه متون است که به زبان‌های مختلف دنیا این کار انجام می‌شود که دست نیازمان را به سمت شما دراز می‌کنیم. امروز نیز تفاهنامه‌ای مابین دانشگاه آزاد، مؤسسه نهج‌البلاغه، حوزه علمیه استان اصفهان و انجمن مطالعات نهج‌البلاغه شکل گرفته است، برای تحقق تحقیقات نهج‌البلاغه شکل خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام سالک خاطرنشان کرد: درپایان جمله‌ای را از حضرت علی بیان می‌کنم؛ تعهد الهی برعهده علما، پژوهشگران، تحقیق است تا جامعه را از جهل نسبت به قرآن و نهج‌البلاغه نجات دهد، این رسالت رسالت بزرگی است و مؤسسه ما بر همین اساس شکل و طریق خود را پیدا کرده است، حوزه علمیه و با کمک نماینده ولی فقیه استان اصفهان برای حفظ نهج‌البلاغه فعالیت‌هایی داشته‌اند، این کتاب دریایی است که نزدیک به ۴۰ سال است با همکاری همه علمای شهر فعالیت‌های خوبی برای تبیین آن انجام گرفته است، این رسالت ماست که نهج‌البلاغه را به خانه‌های مردم ببریم و امیدوارم در این راه مؤثر عمل کنیم.

غبارزدایی از چهره نهج‌البلاغه غبار زدایی از سیمای حضرت علی (ع) است

در بخشی دیگر، حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر ریاست هیئت امنای مؤسسه نهج‌البلاغه نیز اظهار کرد: خوشحال و سرفرازم که در این محفل نورانی و ولایی در خدمت شما هستیم، مؤسسه نهج‌البلاغه در حقیقت چندین سال است تأسیس شده که قبل از آن نیز بنیاد بود که چهل سال پیش حضرت امام خمینی در این خصوص پیام داد. در اصفهان و در این هفت هشت سالی که مؤسسه دایر شد با محوریت مدرسه از نظر بنا با همت مؤمنین به این شیوه درآمده و در آینده طلابی را جذب خواهند کرد تا این کتاب را در دوره خصوصی فرا بگیرند.

وی ادامه داد: نهج‌البلاغه گزیده‌ای از کلمات امیرالمومنین است، اصل نهج‌البلاغه را محققین تبیین کرده‌اند و این بخشی است از این علم که از آن دریای بی‌کرانی که علی (ع) است درب آن بود.

ریاست هیئت امنای مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان تصریح کرد: ریاست دانشگاه آزاد اسلامی کشور خدمت بزرگی را در این راه آغاز کرده‌اند و از همه عزیزان تجلیل می‌کنم که در اصفهان و تهران زحماتی را انجام داده‌اند، در اصفهان، عراق و تهران نشست‌هایی را در راستای نهج‌البلاغه انجام داده است اما دانشگاه آزاد به طور ویژه وارد این فضا شد. نهج‌البلاغه کتاب عمل است و این کتاب تبیین شده انقلاب اسلامی است،

وی گفت: انتظار داریم در تمام ادارات، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به این کتاب که مظلوم واقع شده بیش از پیش پرداخته شود، قرار است تعدادی طلاب بر اساس اصول نهج‌البلاغه آموزش‌هایی را فرا گیرند، البته خواهران گرامی نیز در فراگیری این کتاب ارزشمند تلاش بسزایی داشته‌اند، غبارزدایی از چهره مهجور نهج‌البلاغه غبار زدایی از سیمای مظلوم حضرت علی (ع) است، وقتی صحبت از فرهنگ می‌شود نباید بگوییم تعدادی سینما در کشور ایجاد شده است درحالی که این کتاب باید در حوزه دانشگاه و ادارات از غربت دربیاید، به آقای رئیس جمهور و آقای قالبیاف پیشنهاد دادم هفته‌ای یک روز بخشی از این کتاب در ادارات گفته شود، درواقع نهج‌البلاغه را باید در تمام ابعاد زندگی راه دهیم که این راه نجات خواهد بود.

کد خبر 693617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.