بخشی از مسئولیت‌ها در حوزه گردشگری به مدیریت شهری واگذار شود

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لازم است برای بازگشت اعتماد مردمی و توسعه پایدار در شهرها، بخشی از مسئولیت‌ها در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به حوزه مدیریت شهری واگذار شود.

مصطفی نباتی‌نژاد در حاشیه برگزاری اجلاسیه رؤسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای کلان‌شهرهای کشور در کرمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موضوع و مفهوم گردشگری، به‌رغم ظرفیت و مزیت نسبی که برای شهرهای ما به ارمغان می‌آورد، از بعد فرهنگی نیز پیام حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و انتقال معارف و میراث ناملموس را دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری از بعد اقتصادی می‌تواند به عنوان یک اقتصاد پاک و حلال تعریف شود و محور توسعه پایدار شهرها و کلان‌شهرها باشد، افزود: این بخش خواسته یا ناخواسته در ساختار شهرداری‌ها مورد بی مهری قرار گرفته است؛ بنابراین اجلاسیه کلان‌شهرها به ابتکار شورای اسلامی شهر کرمان برای هم‌اندیشی و هم‌فکری تشکیل شد تا موضوع گردشگری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مفاهیمی همچون عمران، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، حمل‌ونقل و ترافیک در ساختار مدیریت شهری تثبیت شده، اما هر شهری در ایران در رابطه با حوزه گردشگری به نحوی متفاوت برخورد کرده است و هنوز وحدت رویه ساختاری و فرایندی در رابطه با آن موجود نیست.

نباتی‌نژاد با اشاره به اهمیت مباحثی همچون ابعاد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، ابعاد برگزاری رویدادها، توجه به برند گردشگری شهرها و بازاریابی و خدمات پیرامون آن اضافه کرد: در جریان این اجلاس، نمایندگان کلان‌شهرها به اشتراک دیدگاه و دانش مبادرت کردند که محور اصلی آن تقویت ساختار بود.

وی خواستار انتقال بخش قابل توجهی از وظایف حوزه گردشگری و میراث به شهرداری‌ها شد و ادامه داد: ضرورت دارد سایر ارکان حاکمیت در دولت، مجلس و قوه قضائیه به‌ویژه مجلس تفویض اختیاراتی در حوزه گردشگری از حاکمیت و اداره کل داشته باشد و مقررات‌زدایی در این زمینه انجام شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان با انتقاد از اینکه موضوع مردمی‌سازی حکمرانی در مجلس دهم و مدیریت واحد شهری در مجلس نهم ناقص ماند، خواستار توجه داوطلبان انتخابات مجلس به این موضوع شد و گفت: برای بازگشت اعتماد مردمی و توسعه پایدار در شهرها، باید بخشی از مسئولیت‌ها در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به حوزه مدیریت شهری واگذار شود.

نباتی‌نژاد افزود: امیدواریم با تثبیت ساختار در شورای اسلامی شهرها و مدیریت ارشد شهرداری‌ها به صورت استاندارد و متحد یا در سطح معاونت و سازمان، بهتر به این مهم بپردازیم تا اعتماد عمومی در شهرها بالاتر برود و رونق بگیرد.

کد خبر 693616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.