ضرورت مشارکت درون‌بخشی برای اقدامات بهداشتی

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: برای اقدامات بهداشتی نیاز به مشارکت درون‌بخشی است که باید حوزه‌های بهداشتی، مجموعه دانشگاه، معاونت و مراکز بهداشت شهرستان‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند تا خدمات غربالگری و پیشگیرانه بهداشتی را به مردم ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی پارسا امروز _شنبه پانزدهم مهرماه_ در آئین آغاز برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی نوزادان در شهرستان اصفهان و شهرهای جدیدالتاسیس شرق استان اظهار کرد: دو شاخص مهم در حوزه بهداشت مورد توجه بوده، یکی شاخص مرگ‌ومیر نوزادان است که از شاخص‌های بین‌المللی و نشان‌دهنده توسعه هر کشوری بوده و دیگری امید به زندگی است، اگر بخواهیم روی این دو شاخص اثر مثبتی بگذاریم و باعث ارتقای این شاخص‌ها شویم که عمده آن به بهداشت و سلامت بر می‌گردد، باید یک سری فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را انجام دهیم که هم در راستای حفظ سلامت نوزادان و پیشگیری از مرگ‌ومیر و ابتلاء به بیماری‌های مختلف باشد و هم کیفیت زندگی را ارتقا دهیم، یعنی در کنار افزایش سن، بتوانیم سلامت جسمی و زندگی با کیفیت برای افراد تأمین کنیم.

وی افزود: میانگین سن امید به زندگی ۷۶ سال است که هدف ما رسیدن افراد به این سن نیست، بلکه باید تلاش کنیم اگر قرار است فردی به سن سالمندی برسد، کیفیت زندگی و بیماری نداشتن همراه با سن سالمندی را برای وی میسر کنیم که نیاز به برنامه‌ریزی‌هایی است که عمده این برنامه‌ها به حوزه بهداشت و پیشگیری بر می‌گردد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: اگر معتقدیم پیشگیری و بهداشت مقدم بر درمان و اصل است و این نگاه را به حوزه سلامت داریم، باید حامی برنامه‌هایی باشیم که در راستای پیشگیری قدم بر می‌دارد، یکی از برنامه‌هایی که اثرات آن طی سال‌های گذشته مشاهده شده، برنامه‌های غربالگری در تمام حوزه‌ها است که یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین برنامه‌ها، غربالگری بیماری متابولیک ارثی بوده که در کنار غربالگری هایپوتیروئیدی یا PKU شروع شده است.

وی با بیان اینکه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی از سال ۹۹ در شاهین‌شهر و از سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ در چهار شهرستان از جمله کوهپایه و ورزنه به صورت پایلوت اجرایی شد، تصریح کرد: در این سال‌ها در پنج شهرستان ۳۲ هزار نوزاد غربالگری متابولیک ارثی شدند که از این تعداد ۳۵۰ مورد مشکوک اولیه بودند که پس از ارجاع به حوزه تخصصی و آزمایشگاه‌های تکمیلی، در نهایت ۴۵ بیمار متابولیک ارثی نوزادان تشخیص قطعی داده شده و تحت مراقبت درمان قرار گرفتند.

پارسا گفت: یکی از ویژگی‌های بیماری متابولیک ارثی این است که اگر به موقع شناسایی و درمان نشود، می‌تواند عوارضی بر سیستم عصبی و سایر ارگان‌های حیاتی بدن بگذارد که دیگر قابل بازگشت نیست و هزینه هنگفتی برای حفظ کودک داده می‌شود، اما اگر به موقع بیماری تشخیص داده شود این فرد سالم خواهد بود، یعنی بدون اختلال جسمی، روحی و روانی و عصبی می‌تواند زندگی و عمر عادی داشته باشد که این مهم حاصل غربالگری حوزه بهداشت و پیشگیری است.

سالانه بیش از ۵۰ هزار نوزاد غربالگری می‌شوند

وی با بیان اینکه ممکن است اقداماتی که اکنون انجام می‌شود ۱۰ سال بعد نتیجه آن در جامعه مشاهده شود، ادامه داد: طی سال‌های اخیر با غربالگری هایپوتیروئیدی، آمار ورودی مدارس استثنایی و معلولان ناشی از عوارض سیستم عصبی هایپوتیروئیدی کاهش پیدا کرده که نتیجه این نوع غربالگری است و توانستیم از عوارض ناشی از این بیماری جلوگیری کنیم.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: برای اقدامات بهداشتی نیاز به مشارکت درون‌بخشی است که باید حوزه‌های بهداشتی و مجموعه دانشگاه و معاونت بهداشت و مراکز بهداشت شهرستان‌ها با یکدیگر تعامل داشته تا خدمات غربالگری و پیشگیرانه بهداشتی را به مردم ارائه دهند و حمایت‌های مشارکت بین بخشی و مشارکت عمومی در خدمات جامعه لازم است.

وی گفت: برخی از خدمات بهداشتی نیازمند زمان و هزینه است، اما این خدمات برای اطمینان خاطر و سلامت خانواده و فرزندان مفید است، خدمات بهداشتی توسط رسانه‌ها باید به مردم معرفی شود در عرصه‌ای مختلف. اگرچه اثر آن را نمی‌توان همان لحظه دید اما اگر مردم از خدمتی که در حوزه بهداشت داده می‌شود، استقبال و همراهی بیشتری با همکاران ما خواهند داشت.

پارسا با اشاره به اینکه انتظار داریم سالانه بیش از ۵۰ هزار نوزاد غربالگری هایپوتیروئید و متابلویک ارثی شوند، تصریح کرد: اگر چه بیش از ۱۰۰ بیماری متابولیک ارثی شناسایی شده، اما در حال حاضر ۵۴ مورد آن قابل شناسایی است که با غربالگری برنامه بیماری‌های متابولیکی شناسایی خواهند شد.

به گزارش ایمنا، به دنبال اجرای پایلوت برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی در پنج شهرستان استان اصفهان و نتایج موفق آن و پس از ماه‌ها تلاش در راستای گسترش برنامه متابولیک ارثی نوزادان به سایر شهرستان‌های تحت پوشش، از چهارم شهریورماه در ۱۶ شهرستان استان راه‌اندازی و از پانزدهم مهرماه در شهر اصفهان و چهار شهرستان جدید شرق استان آغاز شد.

با اجرای دقیق برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی که ۵۰ بیماری را در نوزادان بررسی می‌کند و با شناسایی نوزادان مبتلا به این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی، می‌توان از بروز معلولیت‌های ذهنی و جسمی جدید و حتی فوت نوزادان مبتلا پیشگیری کرد و قدم‌های مثبتی در راستای ارتقای شاخص‌های سلامت برداشت.

کد خبر 693541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.