آتیلا پسیانی درگذشت + زندگینامه + علت فوت

آتیلا پسیانی، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون پس از تحمل یک دوره بیماری از دنیا رفت.

به گزارش ایمنا، انجمن بازیگران خانه سینما اعلام کرد: «با قلبی اندوهگین و دردبار و زبانی الکن به اطلاع می‌رسانیم متأسفانه هنرمند ارزشمند و بی‌بدیل سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان آتیلا پسیانی عزیز پس از دوران سخت و طولانی بیماری و در خارج از وطن از میان ما رفت و به آرامش بیکران پیوست.

انجمن صنفی بازیگران سینما این سوگ بزرگ را به خانواده محترم و هنرمند ایشان، خانم فاطمه نقوی، خانم ستاره پسیانی و آقای خسرو پسیانی و همچنین به حضور همکاران گرامی، جامعه تئاتری کشور و تمامی دوست‌داران ایشان تسلیت عرض می‌نماید؛ همچنین با هماهنگی‌های انجام گرفته منتظر انتقال پیکر این هنرمند به ایران هستیم و پس از آن متعاقباً زمان و مکان تشییع به اطلاع خواهد رسید.»

به گزارش ایمنا، آتیلا پسیانی متولد سال ۱۳۳۶ در تهران و فرزند «جمیله شیخی» و همسر «فاطمه نقوی» بازیگران سینما، تلویزیون و تئاتر بود که لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا اخذ کرد.

او با علاقه‌ای که به بازیگری داشت و تشویق‌های پدر و مادرش در سن نوجوانی پا به عرصه تئاتر گذاشت و در دوران دبیرستان در جلسات انجمن‌های ادبی و اجرای نمایش‌ها شرکت می‌کرد و بازی در تئاتر را از سال ۱۳۵۶ و حضور جلوی دوربین را از سال ۱۳۵۷ با فیلم کوتاه «سکوت و سلام»، همکاری «شاهرخ غیاثی» تجربه کرد و همینطور بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با «عفریت»، همکاری «فرشید فلک نازی» شروع کرد و از آن زمان حضور فعال و پررنگی در عرصه تئاتر داشت و در جشنواره‌های مختلف و نمایش‌های آزاد زیادی اجرا کرد.

مروری بر آثار آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر از جمله جشنواره فجر سال ۱۳۷۰ نیز حضور داشته و در این دوره نمایش «واقعه خوانی جهاز جادو» نوشته محمد چرمشیر را کارگردانی کرد و در کنار آثاری نظیر «سایه ماه» به کارگردانی انوشیروان ارجمند، «مرگ یزدگرد» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه و «دلدار» به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری روی صحنه برد و «گنک خواب دیده- ۱۳۹۳»، «باغ آلبالو- ۱۳۹۴»، «عرق خورشید، اشک ماه- ۱۳۹۲»، «پرفسوربوبوس- ۱۳۸۹»، «کشتی شیطان- ۱۳۸۸»، «متابولیک- ۱۳۸۷»، «نجوای خاک- ۱۳۸۲»، «کالیگولا شاعر خشونت- ۱۳۸۲»، «بحرالغرایب- ۱۳۸۲»، «بازی در گالری- ۱۳۸۱»، «بسه دیگه خفه شو- ۱۳۸۱»، «قهوه قجری- ۱۳۷۹»، «در دل با سگ- ۱۳۷۹»، رستاخیز- ۱۳۷۸»، «تبار خون- ۱۳۷۷»، «برف سبز- ۱۳۷۷»، «اینم ازاین- ۱۳۷۶»، «آبی که مار می‌خورد، زهر می‌شود- ۱۳۷۵»، «بودن یا نبودن- ۱۳۷۳»، «فاطمه عنبر- ۱۳۷۳»، «آئورا- ۱۳۷۲»، «مجلس تقلید هفت خوان- ۱۳۶۹»، «ارکستر زنان آشویتس- ۱۳۶۸»، «چهار تک پرده- ۱۳۶۷»، «هفت خوان رستم- ۱۳۶۳» و تعدادی دیگر از جمله آثار نمایشی‌ای بوده که مرحوم پسیانی در آن‌ها به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته است.

پسیانی به عنوان بازیگر در عرصه تصویر نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده و نقش‌آفرینی‌هایی به یادماندنی از خود به جای گذاشت که از آن میان می‌توان به فیلم‌های سینمایی «مسافران» بهرام بیضایی، «روز شیطان» بهروز افخمی، «خاکستر سبز» ابراهیم حاتمی‌کیا، «کشتی آنجیلا» محمد بزرگ‌نیا، «هیوا» رسول ملاقلی‌پور، «پاداش سکوت» مازیار میری و مجموعه‌های تلویزیونی «محله بروبیا» و «محله بهداشت» داریوش مؤدبیان، «پرده‌نشین» بهروز شعیبی، «دیوار» سیروس مقدم، «گل‌های گرمسیری» محمدمهدی عسگرپور، «گمگشته» رامبد جوان و «راه بی‌پایان» همایون اسعدیان اشاره کرد و در عرصه تئاتر نیز نمایش «قهوه قجری» در سال ۱۳۹۸ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آخرین کارگردانی این هنرمند با سابقه تئاتر بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا این اجرا نیمه‌کاره ماند.

آخرین حضور زنده‌یاد آتیلا پسیانی در سریال «بی‌گناه» مهران احمدی در شبکه نمایش خانگی بود؛ او دارای دو فرزند به نام‌های «ستاره» و «خسرو» است که هر دو راه پدر و مادرشان را ادامه دادند و در عرصه بازیگری تئاتر فعالیت می‌کنند.

علت فوت آتیلا پسیانی چه بود؟

مدتی قبل عباس یاری (رئیس شورای سیاست گذاری مجله فیلم امروز) با انتشار یادداشتی از بیماری سرطان آتیلا پسیانی خبر داد و و در بخشی از یادداشتش نوشت:

«…بعدها دیدارهای‌مان گاهی در زمان اجراهای او روی صحنه بود و زمانی که من تلاش کردم برای پادکست مادرش، زنده‌یاد جمیله شیخی چند کلامی حرف بزند که گفت درگیر کار تئاتر هستم و نمی‌رسم. چند باری هم با ستاره درتماس بودم تا به بهانهٔ بازی خوبش به نقش نقره در جیران با هم گفت‌وگو کنیم که گفت: «درگیر بیماری بابا هستم.»؛ افسوس که با تمامی عشق و انرژی‌ای که آتیلا برای کار دارد، او مدتی است میزبانِ مهمانِ ناخوانده‌ای به نام سرطان شده و دوره‌های مختلف و سرشار از درد شیمی درمانی و تغییر چهره را طی می‌کند. آتیلا البته برای فرار از این بحران کارش را بیشتر هم کرده تا کمی از درد این بیماری کمتر شود و روحیه‌اش تغییر کند. برایش آرزوی سلامتی و حال خوب دارم.».

او در ماه‌های اخیر برای درمان به فرانسه رفته بود، اما مراحل درمان جواب نداد و در سن ۶۶ سالگی درگذشت.

کد خبر 693410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    23 3
    خدا رحمتش کنه نوستالژی هامون دارن یکی یکی میرن😭😭
    • imna.ir/x7TPf IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      5 1
      روحش شاد یادو خاطرش گرامی
  • بنده خدا IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    11 1
    خدا رحمتشون کنه
  • علیرضاصفرپورشورباخورلو US ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    11 2
    این دنیای بی وفای غدار...می چیند گلی را... با قلبی مملو از اندوه و تاسف و تحسر؛درگذشت هنرمندی گرانمایه؛ گران سنگ و بی بدیل؛آتیلا پسیانی عزیزرا به خانواده ایشان و جامعه هنری ایران تسلیت عرض می نمایم.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    11 0
    متاسف شدم
  • ایرانی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    14 0
    خدا رحمتش کنه دلم شکست از خبر فوت ایشون
  • غزاله IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    8 0
    منم خیلی ناراحت شدم خدارحمتش کنه
  • فاطمه. سادات IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    11 1
    خدا بیامرزه. روحش شاد. یادش گرامی. از خدا صبر جمیل. برای خانواده مرحوم. خواستارم.
  • محمد IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    10 1
    خداوند بیامرزدش روحش شاد یادش گرامی روزگار بی رحمیست به هیچ کس وفاندارد
  • مریم IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    7 0
    روحشون شاد .خدا رحمتشون کنه از بازیگرای خوب و سرشناس کشورمون بودن .متاثر شدم از فوتشون
  • US ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    6 1
    هنرمند لایق و شایسته ای بودن حیف که زود آسمانی شدن . روحشان شاد
  • وطن پرست DE ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    7 0
    روحش شاد شادی را در زندگی کودکی مان جاری میکرد در نقشهای زیبایش در محله بهداشت محله برو بیا نقش پسر آقای کاویانیش و بامزگی لحنش ستاره خسرو بانو نقوی تسایت
  • صحرا IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    5 0
    واقعا خیلی متاثر شدم ‌،روحشان قرین رحمت وآرامش
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    9 1
    خدابیامرزدتش
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    4 3
    روحش شاد یادش گرامی تسلیت به خانواده اش خدا صبر بده از دست دادن بازیگرامون خیلی ناراحت کننده هست
  • م IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    5 0
    خیلی زود رفتند ، شوک بزرگی بود . افتخار تماشا یکی از تیاتر های ایشان رو داشتم. روح شان شاد و قرین رحمت الهی
  • انصاری IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    5 0
    روحشان شاد غم آخرتون باشه؟تسلیت
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    5 0
    روحش شاد به خانواده محترمش تسلیت عرض می کنم
  • رضا IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    3 0
    خیلی ناراحت شدم یکی از بهترین بازیگران ایران بود
  • فاطمه بهار GB ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    9 0
    انشاءالله روحشون ث شاد ث باشه و خدا به خانوادشون مخصوصا ث دخترشون صبر زیادی بده منم مامانم سه ماه بیشتره بر اثر همین بیماری مهلک و موزی فوت شدن خیلی داغ مادرم برامون سنگین بود مخصوصا برای من و بابام من مدام با مامانم بودم انقدر گاهی به آدم فشار میاره تا گریه نکنی آرومت نمیکنه آآخ که چقدر دلم تنگه یه بار دیگه سرمو بذارم روی شونه مامانم و خودمو واسش لوس کنم 😭😭😭😭😭
  • بابائی مشهدمقدس IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    3 1
    خداوند قرین رحمتش کنه و به خانواده اش صبر بده. همنشین امام حسین ع بشه انشاا...
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    3 0
    روحش شاد زود بود هنوز حیف ولی دیگه کار خداست تقدیر ادما
  • ناشناس IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    3 0
    روحشون شاد ویادشون گرامی باد.
    • زهرا IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      0 0
      خدارحمتش کنه