زیرساخت پیشرفت اقتصادی دریایی ایجاد شود

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال پیشرفت دریایی و توسعه دریا محور هستند که اقتصاد یکی از بخش‌های آن است، بنابراین باید ساختاری ایجاد شود که در برگیرنده همه ابعاد پیشرفت دریایی باشد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، حسن بیک محمدلو مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در نشست کارگروه اقتصاد دریا محور هرمزگان، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه دریا محور، اظهار کرد: دریا برخی ملزومات و مقدمات واجبی دارد که قبل از ورود به اقتصاد باید به آن‌ها پرداخته شود.

بیک محمدلو افزود: توسعه دریا محور پنج رکنِ، امنیتی، علم و فناوری، محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی دارد که متولی بخش امنیتی و محیط‌زیستی مشخص است اما باید برای بخش‌های دیگر این توسعه نیز متولی ایجاد شود تا بخش‌های اجتماعی، علمی و اقتصادی دریا به حال خود رها نشود.

وی گفت: تشکیل کارگروه‌های مرتبط، تعیین کد فعالیت‌های اقتصادی و تقسیم کار راهبردی و ماتریسی، تعیین روش‌های تأمین مالی جدید، تعیین مناطق ساحلی و الزام به محاسبه سهم ارزش افزوده مناطق ساحلی با استفاده از حسابداری اقماری و استفاده از مشارکت مناطق آزاد و سازمان مکران از پیشنهاداتی است که باید در راستای توسعه دریا محور استفاده شود.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: سهم اقتصاد دریا در جهان، در حال ۲ برابر شدن است و اندونزیایی‌ها و ویتنامی‌ها در اقتصاد دریا بسیار نسبت به کشورهای دیگر پیشی دارند و چینی‌ها نیز موفق شده‌اند در ۲ برنامه پنج ساله، سهم دریا را در اقتصاد خودشان بالا ببرند.

بیک محمدلو تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به دنبال پیشرفت دریایی و توسعه دریا محور هستند که اقتصاد یکی از بخش‌های آن است، بنابراین باید ساختاری ایجاد شود که در برگیرنده همه ابعاد پیشرفت دریایی باشد.

وی با تاکید بر ترغیب به هم پیوندی استانی، خاطرنشان کرد: استان‌ها باید از مزیت‌های نسبی هم بهره بگیرند.

در این نشست، مطالعات تطبیقی دولت سیزدهم برای توسعه دریا محور به عنوان محور و مبنای توسعه در استان هرمزگان تعیین شد.

کد خبر 693382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.