برپایی آئین ملی «قالی شویان» در مشهد اردهال

بار دیگر مردم ولایت‌مدار کاشان عشق و ارادت خود را به اهل بیت (ع) به نمایش گذاشتند و در آئین مذهبی قالی‌شویان در مشهد اردهال کاشان شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم سنتی-مذهبی قالیشویان، نمایش واقعه شهادت سلطان علی بن‌محمد باقر (ع) و نحوه به خاکسپاری این امامزاده در مشهد اردهال کاشان در حالی برگزار شد که صدها هزار عاشق دلباخته از سراسر کشور در این مراسم سنتی مذهبی به سوگواری نشستند.

اینجا مشهد اردهال است و صدای لبیک یا حسین (ع) که طنین‌انداز آسمان و ملکوتیان شده است، اینجا جایی که زیباترین و گران‌بهاترین فرششان را بدرقه جسم خاکی پیشوا و رهبرشان کردند.

اینجا مشهد اردهال است و صدای به هم خوردن چوب‌هایی که آهنگ دفاع از حریم ولایت در تک تک نت‌های نهفته است، اینجا مشهد اردهال است و آئین قالیشویان که یادآوری کند زمانی اماممان بر سر دست‌های ما و در میان چشم‌های اشکبارمان بدرقه شده است.

مراسم آئینی نماد خونخواهی حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) تنها آئین مذهبی اسلامی است که به تقویم خورشیدی برگزار می‌شود، در این آئین چوب نماد سلاح اهالی فین و قالی نماد پیکر بی جان حضرت علی بن محمد باقر (ع) است.

حضرت سلطانعلی فرزند بلافصل امام محمد باقر (ع) اولین سفیر ولایت در ایران بود که در سال ۱۱۳ (ه ق) به دعوت مردم چهل حصاران یا کاشان امروزی به این دیار آمد و پس از مدت سه سال تبلیغ دین مبین اسلام و مذهب تشیع، گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و مانند جد بزرگوارش امام حسین (ع) در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری یعنی ۵۵ سال بعد از واقعه کربلا، در مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید و از این روی مشهد اردهال را کربلای ایران می‌نامند.

به دلیل هم زمانی ۲۷ جمادی‌الثانی با دومین جمعه از مهرماه سال خورشیدی، مراسم قالیشویان مردم فین کاشان و تشییع نمادین پیکر مطهر این امامزاده واجب‌التعظیم همه ساله در دومین جمعه از مهرماه برگزار می‌شود.

این مراسم در فهرست میراث معنوی کشور و همچنین میراث فرهنگی و معنوی یونسکو در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز به ثبت رسیده است.

کد خبر 693363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.