این کشور به ثروتمندان خانه نمی‌فروشد

هجوم مهاجران ثروتمند و سرمایه‌گذاران غیرمقیم به کشور کوچک، اما محبوب آندورا با افزایش چشمگیر بحران مسکن و هزینه‌های زندگی در آن همراه بوده است، به همین دلیل مقامات از ممنوعیت موقتی خرید ملک توسط خارجی‌ها در آندورا خبر دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آندورا، یکی از کوچک‌ترین ایالت‌های اروپایی واقع در حد فاصل فرانسه و اسپانیا، از ممنوعیت موقتی خرید ملک توسط مهاجران و سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد.

این کشور که به‌واسطه پیست‌های اسکی، دمای هوای ملایم در تابستان و معافیت‌های مالیاتی سخاوتمندانه‌اش معروف است، در سال‌های اخیر مقصدی محبوب برای مهاجران ثروتمند بوده که هجوم آن‌ها باعث ایجاد بحران مسکن و افزایش هزینه‌های زندگی برای مردم محلی شده است.

قیمت املاک و مستغلات در آندورا از اواسط سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است و بسیاری از ساکنان فقیرتر را مجبور کرده به اسپانیا نقل‌مکان کنند؛ از سوی دیگر در فاصله سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ تا اول سال ۲۰۲۳ نیز قیمت املاک و مستغلات در کشورهای خرد اروپایی ۱۳ درصد افزایش یافته که این امر اقشار کم‌درآمد کشورهایی هم‌چون آندورا را با مشکل مواجه کرده است.

این کشور به ثروتمندان خانه نمی‌فروشد

ممنوعیت سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در آندورا

آندورا با هدف مقابله با بحران مسکن از طریق منع سرمایه‌گذاری افراد غیرمقیم در املاک و مستغلات کشور، از ممنوعیت سه‌ماهه سرمایه‌گذاری‌های افراد خارجی در سراسر کشور خبر داد که در آینده این ممنوعیت با مالیات بر خرید ملک خارجی جایگزین خواهد شد، این درآمد مالیاتی در آینده صرف ساخت مسکن اجاره‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شود.

هرچند این اقدام ممکن است نخستین گام برای حمایت از مردم محلی آندورا باشد، منتقدان در مورد اثربخشی ممنوعیت اعمال‌شده تردیدهایی را مطرح کرده‌اند، زیرا این محدودیت‌ها تنها برای افراد غیر مقیم اعمال می‌شود و ممکن است با افزایش تعداد مهاجران ثروتمندی همراه باشد که برای مجوز اقامت درخواست می‌دهند.

با این حال تبدیل شدن به یک مقیم منفعل در آندورا برای ثروتمندان دشوار نیست، زیرا تنها باید ۹۰ روز از سال را در این کشور سپری کنند، بسیاری از ساکنان منفعل نیز ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۶۰۰ هزار یورویی در این کشور هستند که بخش عمده آن باید در ملک سرمایه‌گذاری شود.

از دیگر محدودیت‌های تعیین‌شده برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز یادگیری اجباری مهارت‌های زبانی بومی آندورا با هدف حفظ فرهنگ زبانی کشور است و از سال ۲۰۲۴، دارندگان مجوز اقامت باید ثابت کنند که می‌توانند به زبان کاتالانی صحبت کنند تا مجوز آن‌ها تمدید شود، این اقدام نیز با انتقادهای فراوانی همراه بوده است، اما دولت آندورا در اجرای آن کاملاً مُصر است.

کد خبر 693352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.