منتظر کاهش شدید دما و سرمازدگی نقطه‌ای در اصفهان باشید

کارشناس هواشناسی استان اصفهان با اشاره به کاهش محسوس چهار تا هفت درجه‌ای دما و احتمال سرمازدگی نقطه‌ای موقت در استان، گفت: از اواخر وقت امروز تا اواسط روز شنبه پانزدهم مهرماه با کاهش محسوس دما در تمام روز بین پنج تا ۱۰ درجه سلسیوس مواجه هستیم.

آسیه آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی به نسبت ناپایدار طی امروز و استقرار جوی به نسبت پایدار از فردا بر استان است.

وی افزود: بر این اساس وضعیت جوی در بیشتر مناطق استان به صورت صاف تا قسمتی ابری و غبار محلی، گاهی وزش باد به نسبت شدید تا شدید و احتمال طوفان لحظه‌ای در نیمه شرقی و برخی نواحی مستعد همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و در نیمه اول روز، در مناطق شرقی، شمال و مرکز غبار محلی نیز انتظار می‌رود.

کارشناس هواشناسی استان اصفهان درباره هشدار هواشناسی سطح نارنجی با توصیف سامانه وزش طوفان لحظه‌ای و خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، تصریح کرد: فعالیت این سامانه از بعداز ظهر روز چهارشنبه آغاز شده و تا پایان وقت امروز در شهرستان‌های نائین، خوانسار، دهاقان، شهرضا، گلپایگان، اصفهان، مبارکه، ورزنه، بوئین‌میاندشت، چادگان، دولت‌آباد، شرق اصفهان، دهق، داران، فریدون‌شهر و مورچه‌خورت تداوم دارد.

وی گفت: اختلال و کاهش دید در جاده‌های شرق به واسطه گردوخاک محلی، احتمال اختلال در سفرهای بین‌شهری، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، آسیب به سازه‌های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی اصفهان به یزد از اثرات مخاطرات فعالیت سامانه مذکور است.

آقایی اظهار کرد: احتیاط در سفرهای برون و درون‌شهری، تمهیدات لازم در جهت حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، آمادگی راهداری در مسیرهای طوفان خیز و گردوخاک، توقف فعالیت‌ها در ارتفاعات، انجام تدابیر پیشگیرانه در جهت کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید توصیه می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت سامانه کاهش محسوس چهار تا هفت درجه‌ای دما و احتمال سرمازدگی نقطه‌ای موقت در استان، افزود: اوج تنش این سامانه از اواخر وقت امروز تا اواسط روز شنبه پانزدهم مهرماه با کاهش محسوس دما در تمام روز بین پنج تا ۱۰ درجه سلسیوس همراه است.

کارشناس هواشناسی استان اصفهان مناطق اثر سامانه مذکور را در تمام نقاط استان اعلام کرد و گفت: ایجاد سرمازدگی در محصولات کشاورزی در مناطق کوهستانی غرب استان از جمله بوئین‌میاندشت دور از انتظار نیست.

وی احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، باغات و مزارع را از اثرات مخاطرات فعالیت سامانه دانست و اظهار کرد: مدیریت مصرف حامل‌های انرژی، کنترل دمای گلخانه‌ها و مراغداری‌ها و پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی توصیه می‌شود.

آقایی با بیان اینکه دمای هوا به ویژه کمینه، طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان سه تا پنج درجه کاهش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۳ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد و بوئین‌میاندشت با دمای پنج درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 693201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.