تامین ۵۱ هزار هکتار زمین برای اجرای نهضت ملی مسکن

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: دولت سیزدهم برای اجرای نهضت ملی مسکن و ایجاد شهرک‌های جدید ۵۱ هزار هکتار زمین تامین کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان ملی زمین و مسکن، ارسلان مالکی اظهار کرد: طرح نهضت ملی مسکن در واقع نشان از اراده دولت سیزدهم و هم‌افزایی مجلس انقلابی و دولت مردمی برای رفع مسئله مسکن دارد.

وی افزود: حداقل در ۱۰ سال گذشته موضوع تأمین زمین مسکونی، پیگیری و دنبال نشده بود و به همین خاطر زمین‌های مناسب مهیا نشده بود. در ۲ هفته گذشته به ۲۰ هزار خانواده در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت زمین اهدا شد و ۴۰۰ هزار قطعه هم در قالب نهضت ملی مسکن اهدا کردیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: این تعداد زمین اهدا شده در حالی است که در کل دهه ۹۰، تنها تعداد ۱۳۳ هزار خانواده زمین دریافت کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در قانون جهش تولید مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن، از طرق مختلف همچون توافق با مردم، اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی، الحاق زمین‌ها و اراضی حریم شهرها و هماهنگی با منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به ویژه در استان‌های شمالی که زمین‌های آنها یا جنگلی یا کشاورزی از نوع درجه یک یا ۲ است و ممنوعیت تغییر کاربری به مسکونی را دارند، نسبت به تأمین زمین اقدام شد.

مالکی ادامه داد: در این استان بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی شهری در اراضی دولتی در مراحل مختلف اجرایی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم براساس وعده‌ای که در ابتدای آغاز به کار در خصوص حل مشکل مسکن مردم داده و بخش اعظمی از آن برعهده وزارت راه و شهرسازی نهاده شده، تا حل مشکلات آنها لحظه‌ای آرام نخواهیم نشست.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی خود را مکلف می‌دانیم تا رفع چالش‌های حوزه مسکن در همه بخش‌های مربوطه و مرتفع شدن آنها، به صورت جهادی به کار برای تحقق تعهدات ادامه دهیم.

مالکی اضافه کرد: خود را در برابر مردمی که شجاعانه پا به عرصه جوانی جمعیت کشور نهاده‌اند، مسئول می‌دانیم تا در بخشی از برطرف کردن نیازهای آنان، کمک حال و فراهم کننده شرایط رفاهی بهتر باشیم.

وی با اشاره به اینکه در مجموع فعالیت تأمین زمین به سرعت در حال انجام و پیشرفت است، یادآور شد: از اساسی‌ترین موضوعات حوزه مسکن، علاوه بر تأمین زمین، تأمین تسهیلات بانکی بود؛ میزان تسهیلات مربوطه امروز از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به پنج میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نرخ سود بانکی در قانون و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، ۲۳ درصد است که برای این تسهیلات نرخ سود به ۱۸ درصد کاهش یافت.

مالکی اظهار کرد: امسال تمرکز تمام ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و سازمان ملی زمین و مسکن، در راستای آماده‌سازی زمین، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات زمین‌های خارج از محدوده حریم شهرها بوده و تلاش برای الحاق این زمین‌ها به شهر ادامه دارد.

وی تصریح کرد: نهضت کاهش قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی احداثی با همکاری بین بخشی وزارت راه و شهرسازی و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شورای عالی مسکن به منظور کاهش قیمت مصالح ساختمانی به‌ویژه فولاد و سیمان از دیگر اقدامات اساسی دولت برای تحقق قانون جهش تولید مسکن است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: قرار دادن ابزارهای تشویقی برای بازسازی و نوسازی منازل واقع شده در بافت‌های فرسوده و نظارت شبانه‌روزی و کنترل بر مشاوران املاک برای بازار اجاره‌بها و خرید و فروش مسکن که چندین سال رها شده بود، بخش دیگری از اقدامات اساسی دولت سیزدهم برای تحقق قانون جهش تولید مسکن است.

مالکی تاکید کرد: مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر تعیین تکلیف اراضی که با کاربری مسکونی در محدوده شهرها قرار دارند و مشخص کردن مدت زمان تعیین تکلیف این اراضی به مالکان آنها، که در صورت وارد نشدن به چرخه مسکن، تغییر کاربری خواهند شد هم در همین راستا است.

کد خبر 693171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.