قرآن کریم تا قیامت زنده است

استاد دانشگاه شهید مطهری گفت: تفسیر آیات قرآن کریم به شأن نزول آن منحصر نمی‌شود چراکه این قرآن تا قیامت زنده است و منحصر به زمان و مکان نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر صدوقی سها امروز – پنج‌شنبه سیزدهم مهرماه- در همایش سالک الی الله که به‌منظور بزرگداشت مقام آیت‌الله ناصری در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد اظهار کرد: یکی از عرفانی‌ترین قصه‌های مطرح‌شده در قرآن کریم، داستان موسی و خضر است که لطایف بسیاری در آن وجود دارد.

وی با اشاره به‌منظور از کلام «لا شرقیه و لا غربیه» در آیه ۳۵ از سوره نور گفت: معنی این عبارت این است که اسلام محمدی هم شرقی هست و هم غربی.

استاد دانشگاه شهید مطهری بابیان اینکه موسویت غربی محض و عیسویت شرقی محض است افزود: از کلام قرآن کریم و معصومین استفاده می‌شود که اسلام هم غربی و هم شرقی است یعنی هم ظاهر و هم باطن در اسلام محمدی جریان دارد.

وی ادامه داد: یکی از عرفای شاخص عصر ما، میرزا هادی حائری فرموده بودند که عیسی مقام وحدت، موسی مقام کثرت است و احمد (ص) میان این دو مقام عدل است و بینابینی.

این فیلسوف و محقق خاطرنشان کرد: سوال این است که موسویتی که شاکله غربی دارد و معنویت زیادی ندارد، وقتی واصله به این مقامات شده باشد که یکی از عرفانی‌ترین داستان‌های قرآن کریم را به خود اختصاص داده باشد، ببینید که در مقامات حضرت عیسی چه خبر است. وقتی حضرت عیسی چنین مقاماتی دارد بدانید که حضرت احمد (ص) چه مقامات معنوی فراتر از فهم و زبانی دارد.

وی با اشاره به اینکه موسی کلیم پیامبر اولوالعزم است ابراز کرد: حضرت خضر هم پیامبر با حکمت و علم بود. عرفا می‌فرمایند که قتل نفس توسط حضرت خضر اشاره به آیه قرآن کریم راجع کشتن نفس اماره دارد.

استاد صدوقی سها گفت: مجوز این قبیل تفاسیر چیست؟ اینکه ظاهر را رها کرده و به باطن قرآن روی بیاوریم، چه مجوز شرعی و علمی دارد؟

وی ابراز کرد: مجوز این تفسیر، مبانی تفسیری اهل‌بیت (ع) به‌عنوان جری و تطبیق است. معصوم (ع) می‌فرمایند که قرآن مانند خورشید جریان دارد. اگر بنا باشد آیه به شأن نزول منحصر باشد، پس از تمام شدن مهلتشان نزول آیه هم مرده است.

استاد دانشگاه شهید مطهری تأکید کرد: اگر سوره کوثر منحصر به شأن نزول باشد، چون گوینده کلام مربوط مرده است زمان آیه هم تمام می‌شود درحالی‌که قرآن کریم تا قیامت قابل تطبیق است.

کد خبر 693149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.