۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
کمبود ۲۶۰ هزار معلم در کشور

کمبود معلم در مدارس از چالش‌هایی است که مسئولان توجه ویژه‌ای به آن دارند و بر اساس گفته مسئولان، با کمبود ۲۶۰ هزار معلم در کشور و ۵۰ هزار معلم ورزش در مدارس مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمبود معلم در نظام آموزشی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که وزارت آموزش و پرورش با آن روبه‌رو بوده است و در سال جاری نیز این کمبود احساس می‌شود و وزارت آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه در صدد اندیشیدن تدابیری ویژه از جمله برگزاری آزمون استخدامی به منظور جبران این کمبود است.

صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه با مدیریت منابع انسانی می‌توان بخشی از کمبود مربی ورزش در مدارس را جبران کرد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۶ تا ۳۷ هزار معلم متخصص ورزش در مدارس داریم، اما با این وجود باید گفت با کمبود حدود ۵۰ هزار معلم ورزش در مدارس مواجه هستیم.

وی افزود: در واقع برای جبران این کمبود، آموزگاران تربیت بدنی را در پایه‌هایی که قادر نیستیم معلم ورزش آنها را تأمین کنیم، آموزش می‌دهیم تا بخشی از خلأ کمبود معلم را جبران کنیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با این حال اگر بخواهیم تنها معلم متخصص تربیت بدنی را در نظر بگیریم، با فرض اینکه ۳۰ نفر دانش‌آموز در یک کلاس باشند و هر معلم ۱۲ کلاس را پوشش دهد، باید گفت نیاز ما به مربی تربیت‌بدنی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در تمام مقاطع تحصیلی است. با این حال بخشی از این کمبود را با آموزش آموزگاران ابتدایی پوشش می‌دهیم و باید این امر را نیز در نظر گرفت که در خصوص کمبود مربی تربیت بدنی در مناطق مختلف، پراکندگی متفاوت داریم.

کلاس‌های درس بدون معلم تا نیمه مهر معلم‌دار می‌شوند

پیش از این نیز رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، درباره کلاس‌های درس بدون معلم به ویژه در دوره ابتدایی، اظهار کرد: به این علت که ظرفیت آزمون استخدامی کامل نشد، تعدادی از کلاس‌های درس بدون معلم مانده است که تا نیمه‌های مهرماه برای آنها معلم تأمین می‌شود.

وی درباره تعداد کلاس‌های درس بدون معلم افزود: آمار دقیق در دست نیست و تعداد خیلی کم و به تعداد ظرفیت باقی‌مانده آزمون استخدامی است؛ البته این موضوع طبیعی است، درسال‌های گذشته نیز چنین وضعیتی داشتیم و امیدوارم آزمون استخدامی سال آینده، در طول سال جاری برگزار شود تا این مشکلات را نداشته باشیم.

هر سه سال یک‌بار کیفیت آموزشی پایش می‌شود

وزیر آموزش و پرورش درباره نظام پایش ملی گفت: اگر این نظام تصویب شود، برنامه این است که در پایان دوره سه ساله، یک پایش ملی از کیفیت نظام آموزشی داشته باشد.

وی ادامه داد: سال تحصیلی جدید با شعار کلیدی «مدرسه قوی، ایران قوی» آغاز شد و در ادامه جشن‌های مرتبط با سال تحصیلی، امروز شاهد برگزاری مراسم یادبود ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز در ۳۶ هزار مدرسه کشور توسط سازمان بسیج دانش‌آموزی بودیم.

صحرایی تصریح کرد: شهدای دانش‌آموز مایه اصلی قدرت امروز کشور هستند و این قدرت و اثرگذاری امروز ما در منطقه و اینکه دشمن جرأت تعرض به خاک کشور را ندارد، حاصل خون پاک شهدا به ویژه شهدای دانش‌آموز است.

وی اضافه کرد: ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید در رده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال داشتیم که حتی سن برخی هم کمتر از این عدد بود که آنها می‌توانند الگوی مناسبی برای دانش‌آموزان باشند.

اقدامات آموزش و پرورش برای برقراری عدالت آموزشی

وزیر آموزش و پرورش درباره برقراری عدالت آموزشی در مدارس کشور گفت: عدالت آموزشی نقطه مرکزی همه برنامه‌های آموزش و پرورش است که در این زمینه ده‌ها اقدام از جمله ساختن فضای آموزشی با کیفیت در سراسر کشور، تأمین معلم باکیفیت، تهیه نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان مناطق محروم، شاداب‌سازی فضای مدارس، همکاری با بعضی نهادها از جمله بنیاد برکت برای ساخت مدرسه در مناطق محروم، جمع‌آوری مدارس کانکسی، اهدای کتاب‌های درسی رایگان در برخی مناطق محروم و توزیع کتاب درسی با ۸۵ درصد تخفیف در برخی مناطق کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تمرکز امسال ما بر کیفیت است، افزود: در آموزش، آزمون‌ها، پرورش به ویژه در حوزه مسائل پرورشی، برنامه امید، ایمان، نشاط، خودباوری، خردورزی و هویت را مورد توجه قرار دادیم.

صحرایی درباره آئین‌نامه ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت که توسط رئیس جمهور اعلام شد، خاطرنشان کرد: یک ستاد در شورای عالی آموزش و پرورش از حدود دو سال قبل با عنوان ستاد راهبری سند تحول بنیادین تصویب شده است که ریاست آن بر عهده معاون اول رئیس‌جمهور است و به زودی جلسه آن درباره طرح ملی مهارت برگزار خواهد شد.

کمبود ۴۰۰۰ معلم در تهران / افزایش دبستان‌های ۲ شیفته

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، درباره کمبود معلم، نوشت: در تهران بیش از ۴ هزار کمبود معلم وجود دارد که این مسئله موجب تعطیلی مدارس یا افت شدید کیفیت آموزشی خواهد شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهادهایی هم برای جبران کمبود معلم از جمله تدریس موظف شش ساعت در هفته برای کارکنان اداری، ابطال مأموریت نیروهای آموزش‌وپرورش به سایر سازمان‌ها و مدارس غیردولتی، اعطای مجوز شش ساعت حق‌التدریس نیروهای اداری، لغو تقلیل ساعت کاری نیروهای ۲۰ سال به بالا و افزایش سقف موظفی نیروهای مشاغل دبیری به ۳۰ ساعت مشروط به جبران خدمات ارائه کرده است.

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز با تذکر نسبت به کلاس‌های درس بدون معلم در صحن علنی مجلس در روز یکشنبه، نهم مهرماه، اظهار کرد: مهرماه و آغاز سال تحصیلی را شاهد هستیم اما بیش از ۲۳ هزار کلاس درس در کشور فاقد معلم است.

کلاس‌های درس ۴۶ نفری در برخی مناطق

معصومه معصومیان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران نیز درباره ساماندهی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام آموزگار در دبستان‌های کشور اظهار کرد: از ابتدا مشخص کردیم که این افراد در کدام مناطق باید حضور یابند و تا ساماندهی کامل آنها نیز کادر مدرسه کلاس درس را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به کمبود معلم دوره ابتدایی افزود: سهمیه شهر تهران در آزمون استخدام آموزگار ۲۳۰۰ نفر است که اگر تمام افراد پذیرفته شوند یعنی از مرحله ارزیابی تکمیلی و گزینش رد شوند، نیاز ما به نیروی انسانی کامل می‌شود، البته به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که کمبود معلم بین تمام مناطق تهران تقسیم شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره میانگین جمعیت کلاس‌های درس دوره ابتدایی شهر تهران تصریح کرد: میانگین جمعیت کلاس‌های درس ۳۶ نفر است، اما در بعضی مناطق مانند رودبار قصران برای ۱۰ دانش‌آموز یک معلم می‌فرستیم به‌تازگی نیز بهزیستی اعلام کرد که برای یک مرکز نگه‌داری خود با تعداد هشت دانش‌آموز به یک معلم نیاز دارد در مقابل این وضعیت در برخی مناطق تهران کلاس‌های درس با ۴۶ دانش‌آموز داریم که بیشترین تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی منطقه ۱۵ است، چراکه این منطقه جمعیت زیادی از مهاجران اتباع را هم دارد، بنابراین آمار کلاس‌های درس بالای ۴۰ نفر زیاد است.

وی ادامه داد: امسال ۳۰ دبستان در شهر تهران دوشیفته شدند و با این روند تعداد مدارس ابتدایی دو شیفته از ۱۵۰ نفر به ۱۸۰ نفر افزایش یافت. موظف هستیم بر اساس حقوق کودک در شهر تهران دانش‌آموزان اتباع و ایرانی را پوشش دهیم، اما به شدت با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

معصومیان با اشاره به اینکه ۶۳۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی در شهر تهران تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر کلاس اولی هستند، گفت: ۱۳۰۰ کودکستان در تهران داریم و مراسم جشن غنچه‌ها ویژه پیش‌دبستانی‌ها شانزدهم مهرماه برگزار خواهد شد.

۲۶۰ هزار کمبود معلم در کشور داریم

احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در مورد بحث کمبود معلم در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: در سه سال گذشته کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درگیر بحث کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش بوده است و چالش‌هایی در زمینه آزمون استخدامی نیروی نهضت سوادآموزی ایجاد شد، همچنین برای افزایش سقف استخدام از طریق آزمون با سازمان اداری استخدامی مرتب تعامل داشتیم و پیگیر حل مشکل بوده‌ایم.

وی افزود: همین حالا نیز مسئله اعتراض برخی افراد شرکت‌کننده به آزمون استخدامی آموزگاری نسبت به اینکه امتیاز کمی از آزمون گرفته‌اند را پیگیری کرده‌ایم و از طریق وزیر آموزش و پرورش موضوع را دنبال می‌کنیم تا در مرحله تکمیل ظرفیت تعداد زیادی از افراد دارای صلاحیت را جذب کنند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: ما در کمیسیون آموزش پیشنهاداتی داریم و به مسئله تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخته‌ایم؛ به عنوان مثال پیگیر هستیم تا میزان جذب در آزمون استخدامی بالا برود، البته نباید این رویکرد بدون ملاک و معیارهای مشخصی دنبال شود که هرکسی بخواهد، وارد دستگاه تعلیم و تربیت شود. بلکه باید افراد شایسته شغل معلمی را با تعداد بیشتری بپذیریم تا درصدی از کمبودهای معلم را جبران کنیم.

وی با تاکید به اینکه کمبود معلم آمار بالایی دارد، ادامه داد: بر اساس آماری وزارت آموزش و پرورش، هم‌اکنون ۲۶۰ هزار کمبود معلم در کشور داریم. امیدواریم از سمت دولت همت جدی وجود داشته باشد و با دیدگاه ویژه‌ای به این مسئله نگاه کنند تا با بهترین راهکارها، کمبود معلم را هرچه سریع‌تر جبران کنیم.

فلاحی در رابطه با اینکه آموزش و پرورش از فرصت استخدام خوب استفاده نکرده و مشکلاتی که در این زمینه ایجاد شده است، گفت: این نقص کار مقام اجرایی بوده است، البته امیدواریم در ادامه مسیر، این نواقص را جبران کنند و از میزان ردیف‌های استخدامی که به آن‌ها اعطا شده است به درستی استفاده کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه کمبود معلم در قسمت‌های مختلف کشور وجود دارد، اضافه کرد: از تهران تا دورترین شهرها این مشکل فراگیر و بحث به‌کارگیری بازنشسته‌های آموزش و پرورش در راستای جبران کمبود معلم است. ما هرچقدر معلم جذب کنیم، باز هم سقف کمبودهایی که وجود دارد را پر نمی‌کند، بنابراین به‌ناچار باید از نیروهای حق‌التدریس و بازنشسته‌های آموزش و پرورش استفاده کرد تا کلاس‌های درس به‌خوبی برقرار باشد.

کد خبر 693130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.