آیت‌الله ناصری عارفی واقعی و عالمی مردمی بود

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: مرحوم آیت‌الله ناصری با وجود اینکه وسایل تبلیغی چندانی در دست نداشت، اما بسیار مورد توجه مردم در اصفهان و قم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله علی کریمی‌جهرمی امروز _پنجشنبه سیزدهم مهرماه_ در همایش سالک الی الله که در مرکز فقهی ائمه اطهار قم برگزار شد، اظهار کرد: وجود پاک امام هادی (ع) حدیث جامعی درباره ویژگی علمای ممتاز زمان غیبت دارند.

وی افزود: این امام معصوم می‌فرمایند عالم برتر در میان تمام علما در اعصار و امکان کسانی هستند که اگر پس از غیبت امام زمان (عج) اگر این افراد نبودند احدی در جهان باقی نمی‌ماند مگر اینکه از دین خدا برمی‌گشت.

این مرجع تقلید با اشاره به این حدیث از امام دهم شیعیان ادامه داد: برترین علما آن‌هایی هستند که دعوت‌کننده جامعه و مردم به‌سوی خداوند باشند. ممکن است کسی بسیار دانشمند باشد، اما در دعوت مردم کوتاهی کند و فقط خود را مطرح کند.

وی گفت: عالمی محل بحث ما است که دعوت‌گر مردم به‌سوی خداوند باشد و تمام فکر و اندیشه‌اش این باشد که مردم را با خدا آشتی دهد.

آیت‌الله کریمی‌جهرمی تاکید کرد: خصوصیت دوم در کلام امام هادی (ع) برای علمای برتر دلیل راه بودن یک عالم است؛ یعنی کسانی که مردم با نگاه کردن به چهره، عمل، مشی و سخن آن‌ها به‌سوی خداوند رهنمون شوند.

وی با اشاره به اینکه سومین ویژگی علمای ممتاز شیعه این است که با براهین قاطع و ادله بسیار محکم مردم را به‌سوی پروردگار دعوت و مخالفان دین خدا را دور کنند، گفت: ویژگی دیگر علمای شیعه این است که ضعفا را دستگیری کنند و گمراهان را از چاه ضلالت و دام‌های شیطان نجات دهند. این علما مردم و مستضعفان دینی را از چنگان دشمنان بی‌منطق و برهان اهل‌بیت رها می‌کنند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: اینکه مردم بر معارف اهل‌بیت (ع) و در مسیر مستقیم باقی بمانند، جز به برکت حضور این علما نیست و این یک آزمایش بسیار خوب برای ما است که بدانیم آیا از این چند امتیاز چیزی در وجود ما است؟ اگر نیست بدانیم که خدمت و کاری برای دین نکردیم و تنها صورت ما حاکی از دین است.

وی گفت: علمای ممتاز شیعه کسانی هستند که مانند یک کشتیبان قلوب شیعیان و زمام فکر و اندیشه آنان را محکم در دست دارند و رها نمی‌کنند تا این‌ها را به ساحل نجات برسانند. مانند صاحب یک کشتی که ساکنان آن‌ها را نجات می‌دهد و به‌سلامت به ساحل می‌رساند.

آیت‌الله کریمی‌جهرمی شیخ طوسی را از بزرگان این حوزه دانست و افزود: یکی از کسانی که در این مسیر حرکت داشتند، عالم ربانی آیت‌الله ناصری بود.

وی با اشاره به شناخت دیرین خود از آیت‌الله ناصری گفت: چند سالی بود که براثر روابطی بیشتر ایشان را زیارت می‌کردیم. کلام و سخن و روابط ایشان همه حاکی از همین مطالب امام هادی (ع) بود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه آیت‌الله مردم را به‌سوی خداوند دعوت می‌کرد و مردم نیز به ایشان توجه بسیار داشتند، ابراز کرد: وقتی ایشان برای مردم اصفهان سخنرانی می‌کرد، جمعیت انبوهی پیرامون ایشان بودند. از پیر و جوان همه چشمانشان به این مرد بزرگ دوخته می‌شد.

وی افزود: از مزایای این بزرگوار عبارت از این نکته است که اهل عرفان واقعی بود. عرفان واقعی عرفان اهل‌بیت (ع) و علمای بزرگوار از زمان شیخ طوسی، علامه حلی و سیدمرتضی تا زمان اخیر مانند مرحوم آیت‌الله ناصری است.

آیت‌الله کریمی‌جهرمی تأکید کرد: اگر کسانی می‌خواهند عرفان واقعی پیدا کنند، باید زیر سایه این علمای بزرگ بیایند وگرنه کسانی که مدعی عرفان هستند و حتی مریدانی پیدا می‌کنند، در مسیر گمراهی هستند.

کد خبر 693119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.