شورای ششم از ثبت جهانی بازار اراک حمایت می‌کند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک گفت: شورای ششم از ثبت جهانی بازار تاریخی اراک حمایت می‌کند و آماده است، موانع تحقق این مهم را با تلاش و همدلی و وحدت با سایر دستگاه‌ها برطرف کند.

پیمان عین‌القضاتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تا زمانی که به شهرداری در کنار ذی‌نفعان بازار و سازمان میراث فرهنگی اجازه اظهار نظر و ارائه برنامه داده نشود، امکان احیای بازار میسر نیست.

وی افزود: شهرداری اراک و شورای ششم ثابت کرده‌اند، برای حفظ این بنای تاریخی از اختصاص اعتبار دریغ نکرده‌اند اما متأسفانه هرروز بر تخریب بازار افزوده می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک ادامه داد: زمانی که از هویت شهری اراک سخن می‌گوئیم و می‌خواهیم میراث‌داری شهر اراک را عهده‌دار شویم، نمی‌توانیم چشمان خود را بر روی بازار سرپوشیده به عنوان باارزش‌ترین اثر فرهنگی تاریخی شهر ببندیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه حال بازار اراک خوب نیست، افزود: شورای ششم از ابتدای فعالیت خود، حفظ، حراست و مرمت و احیای بازار اراک را مد نظر قرار داده است و تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته‌است.

عین‌القضاتی با اشاره به وضع نامناسب بازار سرپوشیده اراک گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در پاییز امسال بارندگی‌های زیادی را در پیش رو داریم و نگران تخریب بازار اراک هستیم.

وی با بیان اینکه شهرهای اسلامی با بازارها شناخته می‌شود تصریح کرد: بازار اراک با یک راسته و ۱۴ هزار متر مربع وسعت یکی از بهترین آثار تاریخی و ابنیه فرهنگی به شمار می‌رود اما آیا مشکل این بازار در زمینه مرمت، احیا و حفظ آن، مسئله بودجه است؟

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک اظهار کرد: شورای شهر با قاطعیت اعلام می‌کند، مشکل بازار اراک در زمینه مرمت، پول و اعتبار نیست بلکه تداخل مأموریت‌ها و مسئولیت‌ناپذیر بودن ذی‌نفعان در بازار است.

وی با اشاره به تلاش‌های شورای ششم برای حفظ بازار اراک افزود: متأسفانه نتوانستیم یک وحدت رویه در حفظ بازار ایجاد کنیم، اگر قرار باشد این روند به این صورت ادامه پیدا کند در سال‌های آینده از بازار اراک مخروبه‌ای باقی خواهد ماند.

عین‌القضاتی با بیان اینکه کشورها برای حفظ آثار تاریخی خود دارای سهمیه‌ای هستند که این آثار را ثبت جهانی کنند گفت: در خرداد ۱۴۰۰ خبری مبنی بر ثبت جهانی بازار اراک منتشر و پرونده آن برای رسیدگی کامل شد اما بعد از گذشت دو سال ثبت جهانی بازار تاریخی اراک صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه شورا از مسئولان ذی‌ربط می‌خواهد به افکار عمومی پاسخ دهند افزود: باید به پرسش موانع پیش روی ثبت بازار چیست و اینکه چرا نمی‌توانیم در اراک یک اثر را ثبت جهانی کنیم؟

کد خبر 693017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.