توجه ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مباحث فناورانه

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در راستای سند تحول بنیادین که به عنوان نقشه راه و قانون اساسی آموزش و پرورش است، توجه ویژه به بحث فناورانه و توجه به فنی و حرفه‌ای مورد تاکید است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ابراهیمی امروز _چهارشنبه دوازدهم مهرماه_ در آئین اختتامیه جشنواره صنایع دستی خلاق در نمایشگاه فن نما اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه پیشرفته و متمدن، توجه ویژه آن جامعه به نیازمندی‌های شهروندان و هم‌وطنان است.

وی با بیان اینکه نخستین اولویت بشر، نیازهای فناورانه، علمی و صنعتی است، افزود: مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش، توجه ویژه به مباحث علمی، فناورانه و مرتبط با نیاز بشر است که در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌توان به این مسیر نائل شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: در راستای سند تحول بنیادین که به عنوان نقشه راه و قانون اساسی آموزش و پرورش است، توجه ویژه به بحث فناورانه و توجه به فنی و حرفه‌ای مورد تاکید است.

وی‬ ادامه‬ داد: برنامه پنج ساله ششم و متعاقب آن برنامه پنج ساله هفتم که در حال اجرا و شروع برنامه هفتم بوده، توجه ویژه به هنرستان‌ها شده‬ است؛ ‏این مسیر میسر نمی‌شود‬ مگر اینکه در رشته‌های مختلفی که هنرستان‌ها اقداماتی را انجام می‌دهند در معرض دید عموم و تجاری آن واقع شود.

ابراهیمی گفت: در آموزش و پرورش مکلف بر آن هستیم که نیمی از دانش‌آموزان پایه نهم به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش راهنمایی شوند، اگر بخواهیم به این هدف نائل شویم در مرحله اول باید دانشجویان، هنرآموزان، هنرجویان و خانواده آنها متوجه باشند و بدانند که هنرجوی آن‌ها وقتی به عنوان دانش‌آموز در رشته‌ای وارد می‌شود و انتخاب رشته می‌کند آینده شغلی آن چیست؟؛ این موضوع محقق نمی‌شود مگر به واسطه ارتباط علم و صنعت.

وی اضافه کرد: بحث ارتباط بین علم و صنعت در بسیاری از رشته‌ها، شاید در حوزه دانشگاهی مورد توجه باشد، اما در بحث آموزش پرورش و هنرستان‌ها این امر در دوره دبیرستان و پایان تحصیلات متوسطه دوم محقق می‌شود، یعنی اینکه دانش‌آموز را بعد از گذراندن تحصیلات در هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌تواند با صنعت مرتبط کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: اگر جامعه‌ای بتواند کارآفرین تربیت کند، آن جامعه پیشرفته است، اگر جامعه‌ای بتواند نیاز به امکانات را تأمین کند، آن جامعه در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد؛ پس با توجه ویژه به هنرستان‌ها می‌توانیم در مسیر پیشرفت جامعه در حوزه فناوری و فنی و کاربردی اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم.

وی افزود: اقدامی که اکنون در حوزه فنی و حرفه‌ای انجام شده و نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان ترتیب داده شده است، نشان از آن دارد که آموزش و پرورش اهتمام ویژه‌ای به مسئله کارآفرینی و پیشرفت جامعه دارد؛ حضور دانش‌آموزان، عوامل، مدیران و مسئولان در این رویداد بزرگ ما را بیشتر و مهم‌تر ترغیب می‌کند تا در این مسیر حرکت کنیم.

ابراهیمی گفت: هنرستان‌ها به طور قطع نیاز به تجهیزات بیشتر و به روز رسانی رشته‌ها دارند که در حوزه معاونت آموزش متوسطه و اداره فنی و حرفه‌ای برنامه‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته شده و تاکید فراوان بر این است که برنامه‌ها به روز باشد و در این راستا اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد.

وی ادامه داد: در سال جاری نسبت به گذشته به لحاظ تجهیزات و تجاری‌سازی توجه ویژه‌ای به هنرستان‌ها شکل گرفته است، این در حالی است که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید به آن توجه کنیم تجاری‌سازی هنرستان‌ها است و هیچ منع قانونی نیز برای این مسئله وجود ندارد، باید مدیران هنرستان‌ها در این راستا حرکت کنند و هر نوع پشتوانه و تسهیل‌گری انجام شود تا هنرستان‌ها روی پای خود بایستند و در راستای کیفیت بخشی و ارتقای تجهیزات گام‌های بلندی بردارند.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان، مدیر کل آموزش و پرورش، رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اداره کل آموزش و پرورش استان و مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان به افراد برتر در رشته‌های سفال، دوخت سنتی، قلمزنی، تذهیب، طلا و جواهرسازی، فرش و دوخت‌های تزئینی، جوایزی اهدا شد.

کد خبر 692921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.