ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس از ۲۷ مهر به صورت‌ «الکترونیکی»

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت‌نام نهایی از داوطلبان انتخابات از روز بیست‌وهفتم مهرماه تا سوم آبان‌ماه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، محسن اسلامی در خصوص بررسی مدارک داوطلبان انتخابات اظهار کرد: ثبت‌نام نهایی از داوطلبان انتخابات از روز بیست‌وهفتم مهرماه تا سوم آبان‌ماه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، مراجع شش‌گانه در حال بررسی اعتراض داوطلبانی هستند که مدارک آنها به تأیید نرسیده است. حدود ۱۲۰۰ نماینده ادوار مجلس در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند که همه طیف‌های سیاسی در بین آنها وجود دارند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: داوطلبان در مرحله ثبت‌نام نهایی انتخابات باید پرسشنامه‌ای را تکمیل کنند که امکان ویرایش آن وجود ندارد.

انتخابات الکترونیکی شامل ابزارهایی است که برای اخذ و شمارش آرا به کار می‌روند و در این نوع انتخابات، مراحل رأی دادن، شمارش و اعلام آرا به صورت کاملاً مکانیزه و الکترونیکی و با کمک کامپیوتر انجام می‌شود.

نمایندگان مجلس یکم خردادماه سال جاری در جلسه علنی مجلس به منظور تسهیل رأی، تسریع شمارش آرا و افزایش مشارکت رأی‌دهندگان، وزارت کشور را موظف به برگزاری انتخابات به صورت کاملاً الکترونیکی در حداقل یک‌هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس کردند.

بر اساس مصوبه مجلس در این باره «وزارت کشور موظف است در صورت موافقت شورای نگهبان در اولین انتخابات پس از تصویب این قانون با در نظر گرفتن سهولت رأی دادن، تسریع در شمارش آرا، حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرآیند رأی دادن و شمارش آرا را در حداقل یک‌هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند.

سوم مردادماه سال جاری بود که شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس را تأیید کرد، مصوبه‌ای که بحث الکترونیکی شدن انتخابات مجلس هم در آن وجود داشت.

با تأیید شورای نگهبان مصوبه اصلاح قانون انتخابات، به قانون تبدیل شده و بر اساس این قانون هم وزارت کشور موظف است که انتخابات مجلس را در حداقل یک‌هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند. البته بر اساس آنچه در قانون آمده در صورت آمادگی وزارت کشور، شورای نگهبان نیاز است برگزاری انتخابات الکترونیک را تأیید کند.

منبع: فارس

کد خبر 692798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.