تاثیر اکسیر ترکی در اصلاح بی‌نظمی دستگاه گوارش

متخصص طب سنتی گفت: گیاه اکسیر ترکی، تلخ، مقوی و بسیار مؤثر برای اصلاح بی‌نظمی دستگاه گوارش، تحریک اشتها، بهبود عمل هضم و ترشح شیره معده با اثر تونیکی بسیار قوی به کار می‌رود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه اکسیر ترکی از خانواده گل شیپوری اظهار کرد: نام‌های دیگر گیاه اکسیر ترکی، اگیر ترکی، سوسن مردابی و سوسن زرد است. زمان گلدهی این گیاه شهریور و مهرماه و زمان برداشت آن در دو نوبت اسفند و آبان‌ماه است.

وی با بیان اینکه اکسیر ترکی گیاهی پایا است که در باتلاق‌ها می‌روید و دارای ریزوم ضخیم و منشعب بوده و برگ‌های آن سر نیزه‌ای و به موازات ساقه قرار گرفته است، افزود: مقطع ساقه در برش عرضی مثلثی شکل است، گل‌های گیاهانی از این خانواده که در هند می‌رویند در مرحله بلوغ تبدیل به میوه می‌شوند، این گیاه همیشه به عنوان گیاه دارویی و معطر به کار برده شده است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: این گیاه برای استفاده از ریزوم جمع‌آوری می‌شود، هنگامی که ریزوم‌ها از لجن زارها و عمق جویبارها و مرداب‌ها بیرون آورده شدند، باید به صورت کامل پاک و خرد شده در خشک‌کن در حرارت ۳۵ درجه سانتی‌گراد خشک شوند، از این طریق ماده‌ای معطر به دست می‌آید که باید در پاکت‌های در بسته نگهداری شود.

وی ادامه داد: این ریزوم حاوی اسانس (آزارون، ژرانیول، سسکیترین) تانن‌ها و شیره تلخ آکورین و آکورتین هستند، این گیاه تلخ و مقوی و بسیار مؤثر برای اصلاح بی‌نظمی دستگاه گوارش، تحریک اشتها، بهبود عمل هضم و ترشح شیره معده با اثر تونیکی بسیار قوی به کار می‌رود، از تنتور آن نیز می‌توان پنج تا ۱۰ قطره قبل از هر وعده غذایی استفاده کرد.

یوسفیان اضافه کرد: استعمال خارجی آن برای مداوای تحریک و قرمز شدن پوست است و برای تقویت سیستم اعصاب نیز از آن در حمام استفاده می‌کنند، در ضمن از این گیاه برای تهیه روغن معطر و داروهای مقوی تلخ معده استفاده می‌شود، همچنین جوشانده و قطره آن همان اثرات را دارد.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه اکسیر ترکی گفت: مصرف حداکثر روزانه آن چهار گرم است و بیشتر از آن در افراد صفراوی مزاج ممکن است ایجاد حساسیت پوستی کند، همچنین حاوی ترکیباتی است که در مطالعات باعث ایجاد سرطان کبد در موش صحرایی و اثرگذاری سمی روی اسپرم شده است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به مصرف گیاه اکسیر ترکی در زمان بارداری گفت: به دلیل اثرات قاعده‌آوری نباید این گیاه در دوران بارداری مصرف شود، همچنین با توجه به نبود مستندات علمی، بهتر است در زمان شیردهی گیاه اکسیر ترکی با احتیاط مصرف شود.

کد خبر 692739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.