تمبر یادبود ثبت ملی مهارت پخت پولک باغبادران رونمایی شد

شهردار باغبادران گفت: هم‌زمان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری اصفهان با حضور استاندار و جمعی از معاونان و مدیران کل استانی از تمبر یادبود ثبت ملی مهارت پخت پولک باغبادران رونمایی شد که این اقدام باعث دوام و تأکید بر ارزش این میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا حجت الله امینی در نشست فرماندار شهرستان لنجان با جمعی از فعالان فرهنگی و اقتصادی شهر باغبادران حفظ میراث فرهنگی را پشتوانه حیات فرهنگی شهرهای ایران دانست و اظهار کرد: میراث فرهنگی مجموعه‌ای از یادمان‌ها، باورها و ارزش‌ها و سنت‌هایی است که با گذشت زمان و از نسل‌های پیش به یادگار مانده، این میراث بیانگر فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم مردمان هر منطقه است.

وی افزود: باغبادران به‌دلیل قدمت چندین هزارساله مجموعه‌ای از این میراث کهن را در خود جای داده است و یکی از وظایف مدیریت شهری حفظ و حراست این میراث باارزش است، که باعث معرفی هویت زادگاه و افزایش علاقه بین شهر و شهروندان می‌شود.

شهردار باغبادران تصریح کرد: ازجمله میراث باارزش باغبادران مهارت پخت پولک رُسی بوده که فرآورده‌ای از شکر با افزایش طعم دهنده‌های طبیعی است که در اثر حرارت به محصولی دلچسب تبدیل شده و در کنار نوشیدنی‌هایی مانند چای و دمنوش‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد قابل‌توجهی از مردم شهر باغبادران سالیان درازی است در صنف قنادی مشغول پخت پولک رُسی هستند و این محصول در پذیرایی تمامی مراسم‌ها، مجالس و نشست‌های باغبادرانی‌ها وجود دارد و به‌عنوان یکی از سوغات مشهور این شهر عرضه می‌شود.

امینی اضافه کرد: علاوه‌بر تولیدی‌های پولک و نبات در مراکز عرضه مواد غذایی نیز در سراسر شهر می‌توان این محصول را تهیه کرد و اخیراً شاهد هستیم که برخی از جوانان و فعالان در این حوزه در نقاط مختلف کشور تحت عنوان پولک باغبادران این محصول را تولید و عرضه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان و استان اصفهان و همچنین پیگیری‌های مدیریت شهری مهارت پخت پولک و نبات باغبادران در دوازدهم اسفند ماه ۱۳۹۹ در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور به ثبت رسید.

شهردار باغبادران گفت: این اقدام علاوه‌بر حفظ و حراست از میراث ارزشمند باغبادران به‌عنوان دستاورد فرهنگی مردمان این شهر به نوعی حمایت از صنف قنادان مشغول به خدمت در شهر است و با توجه به استقبالی که از این محصول وجود داشت در طول سالیان گذشته طرف‌داران خود را پیدا کرده است.

وی با اشاره به حرکت مدیریت شهری در راستای معرفی هرچه بهتر باغبادران و تحقق تولید و اشتغال، افزود: ثبت مهارت پخت پولک و نبات باغبادران به‌عنوان میراث ناملموس گام اول مدیریت شهری در حمایت از صنف قنادان شهر بوده و امیدوارم در آینده نیز شاهد رونق این مهارت و افزایش تعداد تولیدی‌ها با بسته‌بندی مناسب و عرضه در سراسر کشور باشیم.

امینی اضافه کرد: هم‌زمان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری اصفهان با حضور استاندار و جمعی از معاونین و مدیران کل استانی از تمبر یادبود ثبت ملی مهارت پخت پولک باغبادران رونمایی شد که این اقدام باعث دوام و تأکید بر ارزش این میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به جای خالی بسته‌بندی مناسب برای ارائه پولک رُسی باغبادران، تصریح کرد: بی‌تردید یکی از عناصر مهم زنجیره تولید تا مصرف، بسته‌بندی است که در برندسازی، زیبایی‌شناسی، نگهداری کالا و در نهایت تجاری‌سازی آن نقشی مهم و کلیدی دارد.

شهردار باغبادران ادامه داد: یکی از رسوم مسافرت و سفر رفتن نزد ما ایرانیان خرید سوغات و محصولات محلی و تولیدی در مقصد است که به بخشی جدایی‌ناپذیر از سفرها تبدیل شده است و بر همین اساس می‌توان با اعمال استانداردهایی در بسته‌بندی محصولاتی چون پولک و نبات باغبادران باعث افزایش فروش و استقبال بیشتر مسافران از این محصولات شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تدابیر اتخاذشده در طراحی بسته‌بندی محصولات محلی باغبادران به استراتژی‌های تبلیغاتی خاصی برای معرفی هرچه بیشتر این محصول و منطقه گردشگری دست پیدا کنیم.

کد خبر 692702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.