جزئیات مولدسازی دارایی‌های دولت / واگذاری‌ها در هفته‌های آینده آغاز خواهد شد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به جزئیات مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: تلاش کردیم واگذاری اموال از طریق تالار بورس کالا انجام شود، حدود دو همت اموالی که پیش از این مراحل اخذ مجوز را طی کرد، واگذار شده است، مولدسازی هنوز آغاز نشده است و واگذاری‌ها در هفته‌های آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مالک رحمتی در برنامه صف اول درباره آئین‌نامه مولدسازی دارایی‌های دولت اظهار کرد: در قوانین بودجه کشور از سال ۹۸، مولدسازی به معنای واگذاری دارایی‌های دولت برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام وجود داشته است. گاهی از مولدسازی به‌گونه‌ای سخن گفته می‌شود که گویی این کار جدیدی است، اما مولدسازی از سال‌های گذشته در قانون وجود داشته و به دلیل هزینه‌بر بودن و نبود یک نسخه عملیاتی تاکنون اجرایی نشده است.

وی افزود: مولدسازی از عقبه تاریخی قوی قانونی برخوردار است، یکی از دلایل اجرایی نشدن این طرح چسبندگی دارایی‌ها است و دستگاه‌های دولتی حاضر به تحویل این دارایی‌ها نبودند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: خلأهای قانونی موجود برای مولدسازی در آئین‌نامه مولدسازی رفع شده است تا دستگاه‌های دولتی دارایی‌های خود را طرف اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام کنند، ۵۶ هزار و ۸۵۹ پروژه نیمه‌تمام اکنون در کشور وجود دارد که برخی از آنها بیش از ۱۹ سال طول عمر دارد.

فقط یکی از روش‌های مولدسازی فروش است

رحمتی اضافه کرد: در قوانین پیشین ضمانت قانونی برای مولدسازی وجود نداشت که این مسئله نیز رفع شد. مقام معظم رهبری تاکید دارند با رعایت امنیت سرمایه‌گذاری شورای مولدسازی شکل بگیرد که عازم و جازم باشد.

وی ادامه داد: هفت روش مولدسازی وجود دارد که فقط یکی از آنها فروش است، این در حالی است که مولدسازی بدون ارزش‌افزایی خام‌فروشی است و اکنون هیچ ملک دولتی بدون ارزش‌افزایی واگذار نخواهد شد.

آخرین وضعیت ملک خیابان هزارجریب اصفهان

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: در اصفهان در خیابان هزار جریب یک زمین متعلق به دستگاه دولتی با متراژ ۱۵ هکتار وجود دارد که پیش از این محل ذخیره فرآورده‌های نفتی بوده و چندین سال است راکد مانده است. هیئت مولدسازی متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور، نماینده تام‌الاختیار رئیس قوه قضائیه، نماینده تام‌الاختیار رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس اقتصاد برای مازادبودن ملک تصمیم‌گیری می‌کنند.

رحمتی اضافه کرد: طرح تفصیلی شهر برای این ملک بررسی شده و کاربری آن تعریف و برای آن پروانه اخذ می‌شود، پس از این فرایند کارشناسی رسمی دادگستری قیمت‌گذاری شده و به تصویب هیئت مولدسازی می‌رسد.

خلأهای قانونی مولدسازی شناسایی شد

وی تصریح کرد: بزرگترین دستاورد دولت سیزدهم این است که همه خلأهای موجود برای مولدسازی شناسایی شده است و برای همه مراحل زمان‌بندی در نظر گرفته شده است، اولویت ما در ارزش‌افزایی، کاربری مسکونی است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در مرحله شناسایی خوب عمل کرده‌ایم، سه هزار و ۵۹۰ ملک تاکنون شناسایی و ۱۶۶۰ پروژه در هیئت عالی مولدسازی مصوب شده است، از این میزان برای ۱۹۳ ملک نیازی به ارزش‌افزایی نبوده، ۵۴۲ ملک در مرحله مطالعه برای ارزش‌افزایی است، مطالعات ۴۷۵ ملک انجام شده، ۱۱۷ ملک در کمیسیون ماده ۵ استان‌ها در حال بررسی است، ۱۶۹ ملک قیمت‌گذاری شده و از این تعداد قیمت ۴۵ ملک تأیید شده است.

واگذاری اموال از طریق بورس کالا انجام می‌شود

رحمتی اضافه کرد: تلاش کردیم واگذاری اموال از طریق تالار بورس کالا انجام شود، حدود دو همت اموالی که پیش از این مراحل اخذ مجوز را طی کرد، واگذار شده است، مولدسازی هنوز آغاز نشده است و واگذاری‌ها در هفته‌های آینده آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: جلسات هیئت عالی مولدسازی هر هفته و با حضور همه اعضای رسمی برگزار می‌شود، در ماه ۱۷ آئین‌نامه مولدسازی نیز کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سران قوا برای نظارت بر عملکرد اعضای هیئت عالی مولدسازی تشکیل خواهد شد و نمی‌توان گفت اعضا مصونیت مطلق دارند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: یکی از امتیازات مولدسازی نسبت به سایر قوانین روش‌های جدیدی است که در آن به‌کار گرفته شده است. مولدسازی برای املاک و اراضی نیست و طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام کشور در اولویت مولدسازی قرار دارد.

فقط ۴ استان کمتر از هزار پروژه نیمه‌تمام دارند

وی تصریح کرد: فقط استان‌های قزوین، البرز، سمنان و زنجان کمتر از هزار پروژه نیمه‌تمام دارند و سایر استان‌ها بالای هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی دارند، این قانون برای حل یک مسئله ایجاد شده است و برای فروش دارایی‌ها نیست. محور مولدسازی استفاده از ظرفیت مردمی و بخش خصوصی است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین درباره واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا اظهار کرد: حدود ۵‌.۶ درصد از سهام ایران خودرو و حدود ۱۵ درصد از سهام سایپا در اختیار دولت است که رقم چندانی نیست، واگذاری سهام برخی موارد قانونی داشته است، به دنبال آن هستیم که با رفع این موانع قانونی این سهم از خودروسازی‌ها را نیز واگذار کنیم. خودروسازی‌ها از لیست واگذاری‌ها خارج نشده‌اند.

رحمتی با اشاره به آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت نیز تصریح کرد: پیش از این به ۴۹ میلیون نفر از هم‌وطنان سهام عدالت داده شده و تعدادی از افراد به‌تازگی مشمول دریافت سهام عدالت شدند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون فعلی حدود چهار میلیون نفر مشمول سهام عدالتند. یکی ازدغدغه‌ها و تأکیدات دولت سیزدهم این بوده است که سبد لازم برای این افراد توسط سازمان خصوصی‌سازی ارائه شود، حدود ۲۰ روز گذشته سبد سهامی که برای سهام عدالت باید در نظر گرفته شود را آماده کردیم.

سهام عدالت مشمولان جدید ۱۰ میلیون تومان خواهد بود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: بر اساس ارزش روز هر فرد باید ۱۰ میلیون تومان سهام دریافت کند، این افراد سه پایین جامعه و افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و تعدادی از افراد دهک اول تا سوم هستند، در مجموع باید ۵۰ همت سهام معرفی می‌کردیم تا دولت مصوب کند و فرایند اجرای اعطای این سهام به مردم را آغاز کنیم.

رحمتی اضافه کرد: حدود ۵۲ همت سهام به دولت معرفی کردیم که شامل ۱۲ شرکت است، پس از آن‌که سبد سهام توسط دولت تعیین شود، فرایند اجرایی آن آغاز خواهد شد، قرار بود در خصوصی‌سازی به مردم و تعاونی‌ها توجه کنیم که در این سیاست اندکی کوتاهی شده است.

وی تصریح کرد: توجه به تعاونی‌ها در واگذاری سهام عدالت در اولویت است و فرایند از طریق آنها انجام خواهد شد، در سایر واگذاری‌ها نیز به بخش خصوصی واقعی که دنبال رانت نباشند توجه خواهیم کرد.

کد خبر 692683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.