۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
کهکشان NGC 253  را رصد کنید

کهکشان NGC 253 با قدر هشت در هفته‌های آینده به خوبی در آسمان عصر قابل رصد خواهد بود، این جرم آسمانی سه‌شنبه -یازدهم مهرماه- حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سه‌شنبه -یازدهم مهرماه- سیاره کوتوله ماکی‌ماکی ۱۳۶۴۷۲ از نزدیکی خورشید در آسمان عبور می‌کند، در فاصله ۲۷ درجه‌ای از خورشید ظاهر می‌شود و در حالی که در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‌شود، برای چندین هفته کاملاً غیرقابل مشاهده می‌شود؛ سیاره کوتوله یادشده تقریباً در همان زمان در بیشترین فاصله خود از زمین خواهد بود، به طوری که فاصله آن تا زمین ۵۳.۵۵ واحد نجومی است؛ سیاره کوتوله ماکی‌ماکی ۱۳۶۴۷۲ طی هفته‌ها و ماه‌های آینده، به تدریج برای دوره‌های طولانی‌تری در آسمان قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده خواهد شد؛ پس از حدود شش ماه نیز به مخالفت می‌رسد، زمانی که تقریباً تمام شب قابل مشاهده است.

نزدیک شدن خوشه ستاره‌ای M45 و ماه به یکدیگر

سه‌شنبه -یازدهم مهرماه- خوشه ستاره‌ای M45 و ماه ۱۸ روزه به یکدیگر نزدیک خواهند شد و فقط در فاصله ۵۹.۵ دقیقه قوسی از یکدیگر قرار خواهد گرفت؛ این پدیده از اصفهان از ساعت ۱۹:۵۵ تا ساعت ۱۰:۱۴ روز بعد قابل مشاهده است. ماه در قدر منفی ۱۲.۵ و خوشه ستاره‌ای M45 در قدر ۱.۳ هر دو در صورت فلکی ثور قرار خواهند داشت، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا هستند که به راحتی در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی قابل رصد خواهند بود.

رصد کهکشان 253 NGC

کهکشان NGC 253 با قدر ۸.۰ در هفته‌های آینده به خوبی در آسمان عصر قابل رصد خواهد بود، این جرم آسمانی سه‌شنبه -یازدهم مهرماه- حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و در عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد. این پدیده از اصفهان بین ساعت ۲۱:۳۶ تا ۰۲:۳۵ قابل رصد است، ساعت ۰۰:۰۵ ۳۲ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید، سپس ساعت ۰۲:۳۵ از دسترس خارج می‌شود. مشاهده کهکشان NGC 253 از زاویه ۲۵ درجه و ۱۷ دقیقه از نیمکره جنوبی آسان‌تر است، اما از عرض‌های جغرافیایی بسیار شمالی ۴۴ درجه شمالی قابل مشاهده نیست، این کهکشان با قدر ۷.۱ کاملاً کم نور است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل رصد نیست، اما می‌توان آن را از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ مشاهده کرد.

کد خبر 692592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.