انتقال آب دریا به اصفهان؛ نه اغراق نه تحقیر

فاز دوم انتقال آب دریا به اصفهان با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد، اما اظهارات وزیر نیرو درباره این پروژه با واکنش مسئولان اصفهانی همراه بود که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسئله آب در استان اصفهان و جاری شدن زاینده‌رود موضوعی است که در دولت سیزدهم با جدیت بیشتری پیگیری شد، آن‌طور که استاندار اصفهان در آبان‌ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد، تأمین آب از خلیج‌فارس از دوره قبل در دستور کار استان بوده است، اما در حد مطالعات و با هدف استفاده از یک آبگیر مشترک با سایر استان‌ها و مطالعات، عملیات میدانی مجوزها و برداشت پیش نرفته بود، اما با تلاش و برنامه‌ریزی، مجوزی برای یک مسیر مجزا برای اصفهان و داشتن یک آبگیر مستقل اخذ شد.

این مسیر از منطقه سیریک به استان اصفهان اختصاص پیدا کرده است که ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای استان تأمین می‌کند. کلنگ‌زنی این مسیر نیز در شهریورماه ۱۴۰۱ انجام شد، اجرای این پروژه با حمایت صنایع استان و تأمین مالی به‌موقع، سرعت گرفته است.

این پروژه در آذرماه سال گذشته به ورزنه رسید و کلنگ بخشی از قطعه پنجم خط لوله انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان به طول ۸۸ کیلومتر روز سه‌شنبه، هشتم آذرماه با حضور پیمانکار و شرکت ناظر پروژه و مسئولان شهرستان در ورزنه زده شد.

در آن زمان گفته شد که عملیات اجرایی این خط لوله انتقال آب به قُطر ۲ هزار میلیمتر و طول ۸۸ کیلومتر باید در مدت هفت ماه در حوزه شهرستان ورزنه استان اصفهان به اتمام برسد و طی یک‌سال‌ونیم به خط انتقال آب استان کرمان در سیرجان وصل شود.

این طرح باید به خط لوله سیرجان به یزد متصل شود تا به‌طور موقت بخشی از ظرفیت خالی استان از طریق آن خریداری شود و با احداث ادامه خط لوله تا دریای عمان این طرح به ظرفیت نهایی خود می‌رسد، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده آب انتقال داده شده در این طرح به صنعت اختصاص پیدا می‌کند تا مقدار آب برداشتی آن‌ها از زاینده‌رود جبران و جایگزین شود.

انتقال آب دریا به اصفهان؛ نه اغراق نه تحقیر

بازدید رئیس جمهور از فاز دوم انتقال آب به اصفهان

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، صبح روز جمعه، هفتم مهرماه در جریان سفر به اصفهان با حضور در محل پروژه از روند اجرا و پیشرفت مرحله نخست طرح انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان بازدید کرد.

رئیس‌جمهور با همراهی استاندار اصفهان و وزیر نیرو با حضور در محل پروژه و حین بازدید از روند اجرای طرح، با تعدادی از عوامل اجرایی و عمرانی گفت‌وگو کرد.

استاندار اصفهان نیز توضیحاتی را درباره آخرین جزئیات این طرح برای آیت‌الله رئیسی ارائه کرد.

سیدرضا مرتضوی با بیان اینکه پروژه تاکنون ۴۷ درصد پیشرفت داشته است، اظهار کرد: بر اساس توافقی که در جلسه وزارتخانه داشتیم، مقرر شد ۷۰ درصد برای مصرف صنعت و ۳۰ درصد نیز برای مصرف شرب اختصاص پیدا کند.

رئیس‌جمهور در این بازدید از وزیر نیرو درخواست کرد که از آخرین جزئیات روند اجرای طرح توضیحاتی ارائه کند.

انتقال آب دریا به اصفهان؛ نه اغراق نه تحقیر

اظهارات وزیر نیرو درباره طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان

وزیر نیرو در این بازدید اظهار کرد: این پروژه معادل ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای استان دارد، عمده این آب برای تأمین مصارف صنعتی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی از آن نیز برای شرب استان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه البته طبیعتاً در کشاورزی پربازده نیز امکان استفاده از این آب را خواهند داشت، افزود: ۴۰۰ میلیون متر مکعب تقریباً معادل آب شرب حدود ۷۰ درصد استان یا بخش قابل توجهی از آب کشاورزی است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با انتقال این آب منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان امکان استفاده بیشتری در بخش کشاورزی دارد و گشایشی در منابع آبی و مصارف به وجود می‌آورد.

واکنش‌ها به انتقال آب دریا به اصفهان

پس از اظهارات وزیر نیرو و آغاز مرحله دوم طرح انتقال آب دریا به دست رئیس‌جمهور در فضای مجازی و رسانه‌های کشور واکنش‌هایی صورت گرفت که در آن به حل مشکل آب اصفهان با افتتاح این طرح اشاره شد.

آب دریا فقط مشکل صنعت را حل می‌کند

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ممکن است این ذهنیت ایجاد شود که مشکل آب اصفهان با انتقال آب دریا حل شده است، این آب بسیار گران است و فقط مشکل صنعت را حل می‌کند که البته این آب فقط باید صرف رفع مشکل صنایع کنونی شود و شاهد توسعه صنعت نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه انتقال آب دریا به اصفهان را نباید به عنوان حل مشکل آب اصفهان قلمداد کرد، افزود: مشکل آب اصفهان با احیای زاینده رود توسط پروژه کوهرنگ ۳، بهشت‌آباد، شفافیت برداشت‌ها، ساماندهی حریم، پرکردن چاه‌های غیرمجاز و هوشمندکردن چاه‌های مجاز و راهکارهای از این دست حل می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه انتقال آب دریا به اصفهان برای تأمین آب صنعت در دستور کار قرار گرفته است، گفت: این پروژه ارتباطی با پروژه‌های وزارت نیرو برای رفع مشکل زاینده‌رود ندارد.

انتقال آب دریا به اصفهان؛ نه اغراق نه تحقیر

یک‌صدایی شورای شهر اصفهان برای مطالبه حقابه زاینده‌رود

روز یکشنبه، نهم مهرماه بخش مهمی از جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به موضوع انتقال آب دریا به اصفهان اختصاص یافت.

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی اصفهان در نطق پیش از دستور خود تاکید کرد که وزیر نیرو در طول دو سال گذشته یک گام برای آب اصفهان و زاینده‌رود برنداشت، در حالی که او در جریان این سفر مصاحبه کرد که فاز اول تا سیرجان و فاز دوم تا اصفهان است، آنچه ما شنیدیم در ظاهر یک پروژه است و تخصیص برداشت از آب دریا ۴۰۰ میلیون متر مکعب بوده که اکنون ۲۰۰ میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است.

فکری برای جریان پایدار آب در زاینده‌رود نشده است

وی اظهار کرد: اعتبار این پروژه توسط صنایع استان در حال تأمین است و وزیر نیرو کاری نکرده است؛ بنابراین با این پروژه، برداشت آب صنایع از رودخانه باید متوقف شود و از آب انتقال داده شده، استفاده شود، اما فکری برای جریان پایدار آب در زاینده‌رود نشده است.

انتقال آب دریا به اصفهان؛ نه اغراق نه تحقیر

سازمان بازرسی کل کشور علت توقف فعالیت تونل سوم کوهرنگ را بررسی کند

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با انتقاد از راه‌اندازی نشدن تونل سوم کوهرنگ، خواستار ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پروژه و بررسی علت توقیف آن شد.

وزارت نیرو پروژه‌های مربوط به احیای زاینده‌رود را پیگیری کند

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه زنده شدن زاینده‌رود از مسیرهای مختلف همچون تونل سوم کوهرنگ، بهشت‌آباد و طرح موسوم به جنوب باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: وزارت نیرو پروژه‌های مربوط به احیای زاینده‌رود را پیگیری کند.

وی تاکید کرد: بخش اصلی مسائل استان که مسئله زنده‌شدن و زنده‌ماندن زاینده‌رود بود در سفر رئیس‌جمهور مورد توجه قرار نگرفت، اگرچه وزیر نیرو و برخی تحت عنوان تأمین آب شرب اصفهان این پروژه را مطرح کردند، اما این پروژه مشکل آب شرب و مشکل آب کشاورزی اصفهان را رفع نمی‌کند.

مخالف هرگونه اغراق و بزرگنمایی درباره پروژه انتقال آب دریا هستیم

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به برخی اظهارات در خصوص توسعه صنعت با بهره‌گیری از این آب، تصریح کرد: مجموعه استانداری بر مبنای سند آمایش استان و تعهدی که به مردم داشته است در مقابل هرگونه توسعه صنایع آب بر ایستاده و با انجام این طرح، صرفاً منابع آب فعلی در حال استفاده توسط صنایع بزرگ به اکوسیستم استان بازخواهد گشت.

وی با بیان اینکه مخالف هرنوع اغراق و بزرگ‌نمایی کاذب در مورد پروژه انتقال آب دریا هستیم، گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور، این موضوع و اینکه این طرح به تنهایی احیاکننده زاینده‌رود نیست به ایشان نیز منتقل شده است و مطالبه اصلی ما از وزارت نیرو، پایبند بودن به همه تعهدات گذشته برای تأمین و انتقال آب به استان اصفهان است.

وی با تأکید بر لزوم اجرای تمامی طرح‌های بسته احیای زاینده رود که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور قرار گرفته است، تصریح کرد: همه طرح‌های انتقال و تأمین آب استان اصفهان از جمله پروژه انتقال آب از بهشت‌آباد، تونل کوهرنگ ۳ و طرح انتقال آب‌های جنوب اصفهان در دستور کار است و انتظار می‌رود وزارت نیرو نیز نسبت به اجرای آن‌ها متعهد باشد.

تلاش دولت سیزدهم برای حل مشکل آب در کشور قابل تقدیر است و انتقال آب دریا که با پیگیری مدیران استان و با تکیه بر منابع درون استان در حال اجرا است یکی از پروژه‌ها برای تأمین آب صنعت و بخشی از شرب است بوده است و نمی‌تواند جایگزین سایر پروژه‌ها برای حل مشکل دائمی آب زاینده‌رود اصفهان باشد، لزوم اجرای طرح‌ها و تعهدات وزارت نیرو در خصوص زاینده‌رود مطالبه بحق مردم اصفهان و مسئولان است که لازم است متعهدانه توسط وزارت نیرو پیگیری و اجرا شود.

کد خبر 692448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.