گردشگری بازی برد برد و  کلید حل مشکلات کشور است

وزیر میراث فرهنگ و گردشگری با تاکید بر اینکه گردشگری حق همه مردم دنیا و بازی برد برد است، گفت: همه ذی‌نفعان صنعت گردشگری باید از منافع این صنعت سود کنند زیرا گردشگری کلید حل مشکلات کشور است.

به گزارش ایمنا، سید عزت‌الله ضرغامی در آئین گرامیداشت شصت و پنجمین سالگرد تأسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی که در برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار کرد: کمتر حوزه‌ای مانند گردشگری تا این اندازه فراگیر است که حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور را شامل شود.

وی افزود: گردشگری حق همه مردم دنیا و بازی برد برد است، همه ذی‌نفعان صنعت گردشگری باید از منافع این صنعت سود کنند، گردشگری کلید حل مشکلات کشور است امروز اگر مجموعه‌ای از مشکلات در کشور مطرح است به‌دلیل عدم توجه جامع به این صنعت است، در این دو سال تلاش کردیم حاکمان کشور به این حوزه توجه کنند.

وزیر میراث فرهنگ و گردشگری گفت: اکنون وقتی هر مطالبه‌ای در حوزه گردشگری در قوای حاکم مطرح می‌شود پاسخ منفی نمی‌گیریم و مسئولان هر قوه مطالبات ما را پیگیری می‌کنند گاهی برخی که تریبون دارند موارد را طوری مطرح می‌کنند که به ضرر گردشگری است اما وقتی با بزرگان صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم نظرشان متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه هفتم مهم‌ترین اتفاق حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پنج سال آینده است، مجلس در اصلاح و تکمیل احکام برنامه هفتم این حوزه‌ها با وزارتخانه و دولت همکاری خوبی داشت، در دو سال گذشته ٢٠ مصوبه حمایتی با همکاری دولت و سایر دستگاه‌ها اجرایی کردیم، هر چه جلو می‌رویم باید تلاش کنیم صنعت گردشگری در نظام تصمیم‌گیری کلان کشور بیشتر جا بیفتد.

ضرغامی افزود: دولت و رئیس جمهور بیش از هر زمان دیگری پشتیبان گردشگری هستند، در دولت وقتی از جایگزینی درآمد گردشگری به جای نفت حرف می‌زنم همه قبول دارند و تأیید می‌کنند اما متأسفانه سرمایه گذاری در بخش گردشگری در کشور ما خوب نیست و باید افزایش پیدا کند؛ ١۴ درصد درآمد فروش نفت برای وزارت نفت اختصاص دارد اما هنوز نتوانستیم یک درصد بودجه عمومی به گردشگری اختصاص یابد.

درب مساجد به روی گردشگران باز شود

وی توسعه سرویس بهداشتی بین راهی را مهم دانست و عنوان کرد: درهای مساجد و سرویس‌های بهداشتی مساجد در بیرون شهرها یا مناطق گردشگری باید باز گذاشته شود تا مردم و گردشگران از آن استفاده کنند، از روحانیون و ائمه جماعت درخواست داریم در مسأله کمک کنند، حتی کارزار محیط زیست بگذارند و از مردم دعوت کنند در این مسائل کمک کنند، در همه جای دنیا این کارزارها مرسوم است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در کشور ظرفیت توسعه گردشگری وجود دارد اما سامان‌دهی نشده است، مدیران به جزئیات توجه نکرده‌اند، باید امکانات و تأسیسات بین راهی استان را بررسی کنند ملاک و شاخص ارزیابی مدیران همین گزارش‌ها است.

وی افزود: برای توسعه گردشگری باید خط‌شکنی کنیم، هزینه هم می‌دهیم، اگر باید برای مردم کار کنیم باید از نارضایتی آنها نسبت به خدماتی که می‌دهیم نگران باشیم دغدغه الان ما سرویس‌های بهداشتی بین راهی است، اگر خانواده‌ای، مسافری گردشگری در جاده‌ای نیازمند سرویس بهداشتی شود و نباشد من وزیر باید بترسم و نگران باشم.

ضرغامی تصریح کرد: تشکل‌ها و صنوف گردشگری باید وحدت و همکاری خود را حفظ کنند، ما با همه فعالان حوزه گردشگری ارتباط داریم، باید به مسیرهایی که تجربه نشده ورود کنیم تا راه‌های توسعه صنعت گردشگری باز شود.

بخش خصوصی گردشگری بازوی توانمند وزارت میراث فرهنگی

علی‌اصغر شالبافیان نیز در این نشست گفت: توسعه گردشگری نیازمند اجرای دو کلان راهبرد هم افزایی میان دستگاهی و حمایت بخش خصوصی است؛ دوماه پیش مصوبه حمایتی معافیت از تولید محتوای معرفی ایران به زبان خارجی به صورت مصوبه دائمی شده است.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده مدت زمان اعتبار مجوز فعالیت دفاترخدمات از یک به ۲ سال افزایش یافته است، معافیت دوساله مصوبه شورای اقتصاد نیز هفته آینده در شورای سران قوا مطرح خواهد شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگ ادامه داد: سیاست ما تسهیلات ورود گردشگران خارجی است، لغو روادید در دستور کار ماست، اما فرایند صدور روادید طولانی بود، گاهی تا ۲۰ روز طول می‌کشید که با اصلاح روندها به یک هفته کاهش یافته است.

وی گفت: برخی زیرساخت‌های کشور به ویژه حمل ونقل با تقاضای سفر متناسب نیست، یکی از راهکارها سیاست «آسمان باز» است، برخی کشورهای همسایه بهترین ناوگان هوایی را دارند اما فعلاً ۱۵۰ هواپیمای فعال داریم و باید برای برابری عرضه و تقاضا راهکار بیاندیشیم.

شالبافیان افزود: موقعیت جغرافیایی ایران اجازه اعطای آزادی پنجم به شرکت‌های هواپیمایی خارجی را می‌دهد، از سوی دیگر با پیشنهاد ما واردات خودروها، کشتی‌ها و تجهیزات از سود گمرکی معاف شده است تا بخش خصوصی عقب ماندگی‌ها را جبران کند.

وی با بیان اینکه «بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی بازوهای اصلی وزارت میراث فرهنگی هستند» گفت: زمانی مشکل حل خواهد شد که گردشگری در اولویت سیاستگذاری کشور قرار گیرد، نشست با رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه در دو سال گذشته همزمان با روز جهانی گردشگری نشان از توجه مقامات عالی کشور به این حوزه است، برای اولین بار در سیاست‌های کلان بند جداگانه و در احکام فصل جداگانه تدوین شده است.

داوود فرزانه پیشکسوت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در ابتدای این مراسم مرور اجمالی درباره پیشینه این انجمن داشت و گفت: زمانی که این انجمن با عنوان سندیکا تشکیل شد، ۳۰ آژانس بیشتر در ایران نبود و اکنون ۶۵ سال است که برای بهتر شدن اوضاع کاری و پیشرفت گردشگری کمک می‌کند.

گردشگری و حمل‌ونقل مکمل یکدیگر هستند

شمس‌الدین فرزادی‌پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) گفت: گردشگری از صنایع مهم جهان است و اکنون بیش از ۱۰ درصد سهم اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است و پیش بینی می‌شود این سهم به ۳۰ درصد هم برسد، سرعت توسعه این صنعت کاملاً قابل لمس است.

وی افزود: باید بررسی کرد ایران با همه ظرفیت‌ها چه سهمی دارد، اگر چه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده اما تا نقطه ایده ال برای جایگاه ایران هنوز فاصله زیادی داریم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) گفت: حوزه گردشگری از اجزا و ارکان وحلقه های متنوع تشکیل شده که حمل و نقل یکی از همین حلقه‌های زیرساختی است، گردشگری و حمل و نقل مکمل یکدیگرند.

فرزادی پور خاطرنشان کرد: زمان و هزینه برای گردشگران بسیار مهم است قبلاً واحد محاسبه سفر بر اساس مسافت بود اما اکنون محاسبات بر اساس زمان واحدبندی می‌شود. وابستگی گردشگری و حمل و نقل الزام می‌کند همه اجزا صنعت گردشگری با یکدیگر تعامل داشته باشند، در سایه همین تعامل و همکاری برنامه ریزی علمی دقیق و بهره گیری از نیروهای متخصص قطعاً چشم انداز روشنی پیش روی گردشگری ایران می‌توان ترسیم کرد.

ایرلاین تخصصی انجمن صنفی دفاتر خدماتی

حرمت الله رفیعی نیز اظهار داشت: تفاهم نامه‌ای که امروز برای اجرای تور مصر با بخش خصوصی امضا شد این امکان را می‌دهد تا انجمن تا ۶ ماه آینده صاحب یک ایرلاین تخصصی برای تورهای مصر شود.

وی گفت: دفاتر خدمات سفر بی ادعاترین و بی زحمت ترین برای بخش دولتی هستند که به تنهایی بار صنعت گردشگری را به دوش می کشند. دفاتر مالیات و دارایی با صنعت گردشگری آشنایی ندارند و گاهی مالیات‌های بالا می‌گیرند. باید از دولت برای ثبت جهانی کاروانسراها در یونسکو و استرداد الواح هخامنشی از آمریکا تشکر کنم، اتفاق بزرگی بود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بیان کرد: قبل از آغاز پیگیری سفر به مصر از وزیر میراث فرهنگی و همه نهادها کسب تکلیف کردم معتقدم در کنار «دیپلماسی» وزارت خارجه، «بخش خصوصی» میدان دار صنعت گردشگری است.

در بخشی از این گردهمایی با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سردار ذوالقدر، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا از جمعی از فعالان گردشگری (امین حکمت‌نیا، طاهره مجیدی، لیلی صدری، طباطبایی و مینا رستگار) تجلیل شد.

در این مراسم همچنین تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و یک شرکت هواپیمایی برای برقراری سفر مصر از ایران امضا شد و همزمان تبلیغ سفر از ایران به مصر در سالن همایش در برج میلاد به نمایش گذاشته شد؛ پیش‌تر گفته شده بود سفر از ایران به مصر پس از بیشتر از چهار دهه قطع رابطه سیاسی بین دو کشور، از مهرماه ۱۴۰۲ از طریق عراق آغاز خواهد شد.

در این مراسم تعدادی از سفیران خارجی مقیم در ایران از جمله یمن، ویتنام، آرژانتین، عمان، اندونزی، تونس، قرقیزستان، فیلیپین سریلانکا، بولیوی، اردن، کره جنوبی، کویت، بلاروس و نمایندگان شماری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استاندار کردستان و شهردار شیراز، حضور داشتند.

منبع: ایرنا

کد خبر 692442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.