خطر ایجاد کانون‌های گرد و غبار دریاچه نمک قم برای محیط زیست کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: دستکاری غیراصولی دریاچه نمک موجب فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در این محدوده شده است و برای ۲۵ میلیون جمعیت کشور مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به صدور پروانه بهره برداری معدنی در دریاچه نمک بدون کسب مجوز از این سازمان، اظهار کرد: بر اساس قانون، صدور هرگونه پروانه بهره برداری در عرصه‌های تالابی، باید با هماهنگی و اخذ مجوز از محیط زیست باشد.

وی با اشاره به قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، تخریب غیرقابل جبران تالاب‌ها را ممنوع دانست و گفت: واحد صنعتی بهره بردار بر خلاف ضوابط زیست محیطی اقدام به حفر ترانشه به طول ۱۵ کیلومتر و عرض ۳ متر در دریاچه و برداشت شورابه کرده است که در نهایت منجر به مرگ قطعی دریاچه خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با تاکید بر جبران و اصلاح خسارات وارده، از ارجاع درخواست رسمی جهت ابطال مجوز بهره برداری این واحد صنعتی به شورای عالی معادن خبر داد و خاطرنشان کرد: ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور هرگونه دستکاری در دریاچه نمک که باعث افت سطح آب زیرقشری و از بین رفتن رطوبت خاک شود را عامل گسترش کانون‌های فعال گرد و غبار در منطقه عنوان کرده است.

بازگیر با بیان اینکه دریاچه نمک و دیگر تالاب‌های استان قم به دلیل قرار گرفتن در انتهای حوضه آبریز، دارای اکوسیستم حساس و شکننده‌ای بوده و باید بسیار مورد توجه قرار بگیرند، تصریح کرد: اراضی پیرامون این دریاچه با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، به یکی از کانون‌های فعال القا گرد و غبار تبدیل شده است.

خطر ایجاد کانون‌های گرد و غبار دریاچه نمک قم برای محیط زیست کشور

کد خبر 692335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.