محور علوی از بی‌نظیرترین مسیرهای تاریخی دنیا است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان با تاکید بر اینکه محور علوی یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین مسیرهای تاریخی دنیا به‌شمار می‌رود، گفت: رسیدگی لازم به این محور طی سال‌های گذشته انجام نشده و از لحاظ شهرسازی، سیما و منظر شهری مورد توجه لازم قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد دانایی‌نیا صبح امروز _دوشنبه دهم مهرماه- در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه بهسازی مرکز محله سلطان امیراحمد و خیابان علوی اظهار کرد: پس از نشست‌های متعدد با شهردار کاشان و طراح پروژه که از طراحان و معماران برجسته شهرستان و کشور محسوب می‌شود، انجام این طرح فاخر در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه با وجود ظرفیت‌های غنی گردشگری از نظر زیرساختی نیازمند تلاش و فعالیت بیشتر هستیم، افزود: ارتقای زیرساخت‌ها جز با تعامل، همکاری و برنامه‌ریزی مدون قابل تحقق نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان با تاکید بر اینکه محور علوی یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین مسیرهای تاریخی دنیا به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: رسیدگی لازم به این محور طی سالیان گذشته انجام نشده و از لحاظ شهرسازی، سیما و منظر شهری مورد توجه لازم قرار نگرفته است.

دانایی‌نیا محله سلطان امیراحمد و خیابان علوی را دو عنصر تفکیک‌ناپذیر در محدوده خانه‌های تاریخی دانست و تاکید کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در زمینه گردشگری، مطالبات گردشگران از این محدوده ارزشمند فراتر از وضعیت موجود است که ضرورت اجرای پروژه‌ای فاخر را نشان می‌دهد.

وی با با بیان اینکه پیشینه این سازه به اواخر پهلوی دوم بازمی‌گردد که به لحاظ موضوعیت میراثی، نقطه نظر خاصی در مورد آن نمی‌توان داشت، ادامه داد: این سازه جزو بناهای ثبتی میراث فرهنگی نیست و در زمره بناهای واجد نگهداری و ارزشمند تاریخی تلقی نمی‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان با تاکید بر اینکه نگرش دستگاه میراث فرهنگی نگهداشت ابنیه تاریخی واجد ارزش تاریخی در تمام دوره‌ها است، تصریح کرد: این موضوع شامل دوره پهلوی نیز می‌شود، به عنوان مثال بنای فاخر ساختمان شهرداری کاشان برای ثبت در دستور کار قرار داشته و پیگیری‌ها برای ثبت بیمارستان اخوان نیز در حال انجام است، همچنین سه منبع ذخیره آب شهرستان کاشان که از سازه‌های مهم دوره پهلوی است پس از مذاکره با آبفا در شرف ثبت قرار دارد.

دانایی‌نیا اضافه کرد: با بررسی‌های انجام شده و اعمال نظر کارشناسی، مجموعه فعلی درمانگاه به‌رغم انگاره‌های برخی افراد، واجد شرایط تشخیص داده نشده است و اجرای طرح فاخر و ارزشمند بهسازی مرکز محله که دربردارنده ارتقای زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است را ارجح می‌دانیم.

وی با بیان اینکه مجموعه شهرداری و میراث فرهنگی یک‌صدا به دنبال رفع نواقص بر زمین مانده حوزه گردشگری هستند، گفت: این پروژه فاخر که در آینده‌ای نه‌چندان دور به همت شهردار و شهرداری کاشان آغاز خواهد شد، می‌تواند یکی از افتخارات شهرستان کاشان باشد و طعم شیرین آن بر کام شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی بنشیند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان با بیان اینکه تعامل میان شهرداری کاشان و میراث فرهنگی در زمینه موضوعات میراثی موجود دارد، بر حمایت تمام ارکان مدیریتی شهرستان از جمله میراث فرهنگی برای اجرای پروژه بهسازی خیابان علوی و محله سلطان امیراحمد تأکید کرد.

کد خبر 692236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.