۵۰ درصد عرصه‌های بیابانی به کانون‌های بحرانی بدل شده است

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: از مجموع مساحت عرصه‌های بیابانی در استان نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی را تشکیل می‌دهند، لذا حدود ۵۰ درصد به عنوان کانون‌های بحران شناسایی شدند که با هر وزش باد منجر به فرسایش بادی و خسارت جبران‌ناپذیری بر زیرساخت‌ها می‌شود.

حسین‌علی نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت استان اصفهان، سه میلیون و ۲۰۰ هکتار معادل ۳۰ درصد وسعت بیابان‌های استان اصفهان، اظهار کرد: از مساحت سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری بیابان‌های استان اصفهان، حدود دو میلیون و ۸۰۰ هکتار کانون‌های فرسایش بادی و نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی را تشکیل می‌دهند، از مجموع مساحت عرصه‌های بیابانی در استان حدود ۵۰ درصد به عنوان کانون‌های بحران شناسایی شدند که با هر وزش باد منجر به فرسایش بادی و خسارت جبران‌ناپذیری بر زیرساخت‌ها می‌شود.

وی افزود: از مجموع مساحت عرصه‌های بیابانی در استان حدود ۵۰ درصد به عنوان کانون‌های بحران شناسایی شدند که با هر وزش باد منجر به فرسایش بادی و خسارت جبران‌ناپذیری بر زیرساخت‌های اقتصادی می‌شود.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره آغاز مقابله با عرصه‌های بیابانی و کنترل کانون‌های بحرانی از سال ۱۳۴۹ در استان، گفت: تاکنون ۳۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار جنگل‌های دست‌کاشت متناسب با ظرفیت اکوسیستم و شرایط آب و هوایی گرم و خشک، طوفان‌های گردوغبار و مناطق کم‌آب که از نوار مرزی شمال اصفهان آغاز و تا شرق و جنوب امتداد دارد، اجرایی شده است.

وی اهمیت توجه با کانون‌های گردوغبار داخلی، مرزهای بین استانی و نیز مناطق بسیار دوردست را مهم دانست و افزود: برای مقابله با این کانون‌ها باید اعتبارات لازم را برای کنترل و پیشگیری بحران در روستاها، جاده‌ها، مزارع و صنایع نزدیک و در مناطق دور بدون سکونتگاه‌ها که مستعد گردوغبار هستند، تخصیص دهیم.

ضرورت پیش‌بینی ردیف اعتباری مستقل برای شناسایی و مطالعات کانون‌های فرسایش بادی

نریمانی با تاکید بر اینکه کنترل بیابان‌زایی مستلزم ردیف اعتباری مستقل برای شناسایی و مطالعات کانون‌های فرسایش بادی مرزهای بین استانی است، اظهار کرد: پیشنهادهایی ارائه شد که مانند دریاچه ارومیه که اکنون دارای ردیف اعتباری مستقل است، ردیف اعتبارات مرزهای بین دو استان نیز پیش‌بینی شود تا طی مطالعات دلایل طوفان‌خیزی این مناطق به نسبت ۴۰ سال گذشته بررسی و راهکارهای اساسی مقابله با آنها اجرایی شود.

وی تخصیص اعتبارات را در مقایسه با تخریب و خسارت‌های کانون‌های بحران فرسایش بادی و پدیده گردوغبار در استان اصفهان اندک دانست و افزود: انتظار داریم ه‌مزمان با تدوین برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ها و طرح‌های بیابان‌زدایی به نسبت سال‌های گذشته پررنگ‌تر دیده شود.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر به جز مباحث تخصیص اعتبارات برای مقابله با عرصه‌های بیابانی و کانون‌های فرسایش بادی آحاد جامعه نیز وظایفی دارند، گفت: کشاورزان با مکانیزه کردن سیستم‌های آبیاری در مصرف بهینه آب صرفه‌جویی و از کشت‌های آب‌بر همچون صیفی‌جات خودداری کنند و به سمت کشت گونه‌های کم‌آب‌بر بروند، همچنین باید از تخریب معادن در مناطق خشک با توجه به تبدیل آنها به کانون‌های فرسایش بادی و طوفان‌ها پرهیز شود.

وی خاطرنشان کرد: از میلیون‌های سال گذشته تاکنون در این مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنیم، اما با پذیرش خشکی آب و هوا و طبیعت گردوغبار و طوفانی آن باید تمام برنامه‌ها و طرح‌ها چه فردی و چه سرمایه‌گذاری‌ها متناسب با همین اقلیم طراحی و اجرا شود تا بتوان از برداشت‌های بیش از حد منابع آبی و تخریب آنها برای مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی جلوگیری کرد.

کد خبر 691955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.