لزوم توسعه ارتباطات بین دانشگاه‌های ایران با مراکز علمی کشورهای جهان اسلام

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: باید ارتباطات بین دانشگاه‌های ایران با مراکز علمی کشورهای جهان اسلام تعمیق پیدا کند و تبادل اطلاعات در حوزه‌های مختلف داشته باشیم تا چالش‌های جهان اسلام را بهتر مرتفع کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین هرسیج در آئین افتتاح کنگره بین‌المللی پنجمین جایزه بین المللی مصطفی (ص) که امروز _ یکشنبه نهم مهرماه_ به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، با عرض خوش‌آمدگویی به تمام مهمانان اظهار کرد: اصفهان پایتخت فرهنگی و تمدنی جهان اسلام است و دانشگاه اصفهان بزرگترین دانشگاه مرکز کشور است. تلاش می‌کنم به چند سوال اساسی پاسخ دهم؛ اول چه ویژگی‌هایی را علم از منظر اسلام و به ویژه پیامبر برگزیده دارد؟ چه عواملی منجر به فراز و فرود تمدن‌ها چه در جهان اسلام می‌شود؟ و در پایان نقش دانشگاه به ویژه نخبگان جهان اسلام در احیای تمدن نوین اسلامی چیست؟

وی افزود: یکی از القاب پیامبر رحمت مصطفی است که کلمه‌ای عربی با ترجمه برگزیده است. تنها به یک جنبه از نظرات اسلام و آن هم در خصوص علم اشارتی خواهم داشت و به‌نظر بنده این ویژگی‌ها اگر در جامعه‌ای وجود داشته باشد منجر به ارتقای فرهنگ خواهد شد.

رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم (ص) که رحمت برای جهانیان است بر این تاکید دارد که طلب علم بر همه مسلمانان چه زن و چه مرد واجب است نباید فراموش کنیم اینکه علم محدود به یک زمان خاص نیست و بنا بر آموزه‌ها «زگهواره تا گور دانش بجوی» و اینکه علم فرامکانی است «علم را اگر در چین هست بجویید».

وی با اشاره به اینکه علم خاصیت انباشتگی دارد، گفت: یکی از خصوصیات اصلی علم به نفع جامعه بودن است البته باید بدانیم علمی نافع است که منجر به تواضع شود و تکبر به همراه نداشته باشد و در یک کلام علمی که همراه با جهت گیری و نور باشد.

علم مورد نظر پیامبر رحمت همراه به رسمیت شناختن آزادی‌های علمی است و نتیجه آن باید اقامه عدالت در جهان باشد. همراه با اخلاق و حکمت باشد.

هرسیج با اشاره به مقایسه‌ای از فراز و فرود تمدن‌های غربی و اسلامی را گفت: زمانی ما در کشورهای اسلامی شاهد پیشرفت بودیم، اما همزمان در غرب تاریکی را داشتیم. زمانی که ما در فراز بوده‌ایم غرب با فرود تمدنی همراه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در غرب مرجعیت با دینی بوده است که تحریف شده بوده و در مقابل علم و آزادی قرار داشته است، اظهار کرد: تا زمانی که دین در مقابل آزادی و علم باشد ما شاهد افول بودیم.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه بعد از قرن ۱۶ روشنگری در غرب آغاز می‌شود و علوم تجربی مرجعیت می‌یابد، گفت: پس از قرن ۱۶ آزادی به معنای لیبرالیسم ترویج می‌یابد. در ابتدا سعی شده اصحاب دین به انزوا کشیده شوند که در ادامه به سمت لیبرال دموکراسی پیش رفتند.

هرسیج خاطرنشان کرد: در آن زمان علوم تجربی مابقی رشته‌های معارف را بی‌معنا خوانده و نتیجه عملی آن این شد که علم منجر به کنترل و سلطه بر طبیعت، تخریب محیط زیست، استعمار مستقیم و در حال حاضر نیز تحت عنوان استعمار فرا نو ظهور یابد.

وی ادامه داد: علمی که عاری از اخلاق بوده است که خود موجب انقلاب سوسیالیستی و تفکرات چپ‌گرایانه در بسیاری از کشورها شد. نتیجه آن تفریط و در ادامه باعث افراط شد که تا اواخر قرن بیستم در دنیای غرب ادامه داشت و بعد از قرن بیستم به اوج خود رسید.

هرسیج گفت: بسیاری از متفکران غربی به این جمع بندی رسیده‌اند که غرب از لحاظ اجتماعی رو به افول است و حتی از نظر امنیتی در کشورهای منطقه روز به روز با کاهش قدرت روبرو است. در سوی دیگر کشورهای شرق از جمله کشورهای اسلامی و به ویژه ایران پس از انقلاب شاهد احیای تمدنی بوده است.

وی ادامه داد: تجارب بشری نشان می‌دهد ما تا زمانی که به سنت پیامبر مصطفی (ص) عمل کردیم شاهد اوج تمدنی و هرجا از تفاسیر پیامبر (ص) دوره بوده‌ایم شاهد زوال تمدنی بوده‌ایم.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: ما باید به فرآیند تمدنی کمک کنیم؛ در آیات قرآن پیامبر (ص) به عنوان نمونه و الگو معرفی شده است. نباید صرفاً به فعالیت علمی به دور از مسائل جامعه و اسلامی بپردازیم. امت پیامبر اسلام (ص) امت میانه هستند و به دور از افراط و تفریط‌های غربی و تعابیر محدود کننده از علم هستند.

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم مدلی برای جهانیان باشیم، تصریح کرد: در صورتی که دیگران بخواهند به پیشرفت همه جانبه دست یابند باید براساس مدل اسلامی حرکت کنند و اینگونه ما می‌توانیم شاهد تمدن نوین اسلامی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه اصفهان با دو رویکرد اصلی برای رفع مسائل همچنین جهت گیری در راستای بستر سازی برای احیای تمدن نوین اسلامی باشیم. باید ارتباطات بین دانشگاه‌های ایران با مراکز علمی کشورهای جهان اسلام تعمیق پیدا کند و تبادل اطلاعات در حوزه‌های مختلف داشته باشیم تا چالش‌های جهان اسلام را بهتر مرتفع کنیم.

هرسیج با تاکید بر اینکه چه در ایران و چه در کشورهای غربی تاکید بر آزادی وجود دارد، گفت: «آزادی» از نظر لفظی بین ما مشترک است اما آزادی مدنظر غرب با آزادی مدنظر پیامبر اعظم (ص) تفاوت‌هایی دارد. آزادی آکادمیک و نظری قابل قبول است و در دانشگاه‌های ما هیچ خطوط قرمزی در رابطه با مباحث آکادمیک نداریم، اما آزادی در غرب از حد خود گذشته به نام آزادی بیان به مقدسات اسلام توهین می‌شود که به هیچ وجه اینگونه آزادی‌ها مورد تائید و نظر ما نیست

وی ادامه داد: آزادی منجر به توهین و بی احترامی را آزادی نمی‌دانیم. آزادی تحت عنوان ایران هراسی و اسلام هراسی را نمی‌پذیریم. صرفاً با استدلال همه چیز قابل نقد است.

حجت‌الله سعیدی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با ارائه آمار کلی از عملکرد دانشگاه اصفهان در سال‌های اخیر، گفت: نزدیک به ۱۴۰۰ دانشجوی بین المللی در دانشگاه اصفهان داریم که ظرفیت بسیار زیادی برای همکاری بیشتر بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه‌های جهان اسلام ایجاد می‌کنند.

کد خبر 691951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.