توزیع ۲۰۰۰ سمعک میان دانش آموزان ناشنوای واجد شرایط استان فارس

مدیر کل بهزیستی استان فارس گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با آموزش و پرورش استثنایی منعقد شده است در هفته ناشنوایان به تمام دانش آموزان ناشنوای واجد شرایط استان فارس سمعک اهدا می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان فارس، محمدرضا هوشیار امروز _ شنبه هشتم مهر_ با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی ناشنوایان اظهار کرد: امسال روز جهانی ناشنوایان با شعار "نقش آفرینی ناشنوایان با پذیرش اجتماعی " نامگذاری شده است و هدف از این نامگذاری ارتقای فرد ناشنوا و تسریع ارتباط او با جامعه است.

وی با بیان اینکه افراد ناشنوا نیز حق تعامل با جامعه را دارند، افزود: در حوزه مناسب سازی و مانع زدایی دو بخش فیزیکی و ارتباطی وجود دارد که در بخش فیزیکی باید شهر مناسب تردد و استفاده این افراد و سایر معلولیت‌ها ساخته و یا بهسازی شود. همچنین در بخش ارتباطی نیز باید فرهنگ سازی صورت گیرد تا این افراد بتواند به راحتی و بدون دغدغه با محیط پیرامون خود ارتباط بگیرند.

مدیر کل بهزیستی استان فارس با اشاره به اینکه ۲۱ هزار ناشنوا در استان فارس تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: دو مرکز گفتاری و شنیداری به این افراد در بخش دولتی خدمات رسانی می‌کنند و خدماتی مانند کمک هزینه تحصیلی و درمانی تسهیلات اشتغال سهم بیمه کارفرمایی برای کارفرمایانی که این افراد را به کار گیرند برای این عزیزان در نظر گرفته شده است.

هوشیار خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته سه برابر میانگین سال‌های قبل سمعک در استان بین مددجویان توزیع شده است و در سال جاری نیز تعداد ۶۵۰ عدد سمعک به ناشنوایان متقاضی در استان تحویل داده شده است.

وی همچنین از توزیع ۲ هزار سمعک در یک ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با آموزش و پرورش استثنایی منعقد شده است در هفته ناشنوایان به تمام دانش آموزان ناشنوای واجد شرایط استان فارس سمعک اهدا می‌شود.

مدیر کل بهزیستی فارس با اشاره به برگزاری میز خدمت یا میز ارتباط مردمی ویژه افراد ناشنوا خانواده‌های آنها در هفته ناشنوایان خاطر نشان کرد: در حال آموزش مهارت‌های زندگی با زبان اشاره در استان فارس هستیم و طبق تفاهم نامه چهار جانبه‌ای که بین بهزیستی فارس، شهرداری، شورای شهر شیراز و صدا و سیمای مرکز فارس منعقد شده است تا پایان سال یکی از اخبار با زبان اشاره پخش می‌شود.

هوشیار ادامه داد: این یک کار نمادین است تا سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی و سایر بخش‌ها الگوبرداری کنند و فضای کار خود را برای استفاده ناشنوایان مناسب سازی کنند.

وی همچنین تاکید کرد: مردم غربالگری شنوایی را در یک ماهه نخست تولد فرزند خود جدی بگیرند تا اگر نیاز به مداخله درمانی مانند کاشت حلزون است در فرصت طلایی درمان انجام شود. چرا که پیشگیری از ناشنوایی بسیار حائز اهمیت است.

مدیر کل بهزیستی استان فارس اظهار کرد: بر اساس انعقاد یک تفاهم نامه با ثبت احوال استان فارس، خانواده‌ها برای دریافت شناسنامه باید غربالگری شنوایی را نیز انجام دهند و این تبدیل به یک اجبار شده است تا بتوانیم از ناشنوایی پیشگیری کنیم.

هوشیار گفت: در سال گذشته ۵۵ هزار نفر غربالگری شنوایی انجام دادند که از این تعداد ۶۳۰ نفر نیازمند مداخله درمانی بودند.

کد خبر 691815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.