مقدمات احداث جاده بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان به اینچه‌برون فراهم شد

استاندار گلستان با تاکید بر اهمیت ارتباطات کشورهای ایران و ترکمنستان، گفت: برای بهبود راه دسترسی دو کشور مقدمات احداث جاده بندرترکمن‌باشی- بندرخشک اینچه‌برون به طول ۲۲۰ کیلومتر فراهم و مقرر شد این طرح توسط پیمانکار ایرانی انجام شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، علی‌محمد زنگانه در پایان سفر به ترکمنستان و در بدو ورود به ایران از طریق مرز زمینی اینچه‌برون، اظهار کرد: در این سفر با هیئت بازرگانی ترکمنستان دیدار کردیم که در آن بر گسترش روابط تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و رفع مشکلات روادید تاکید شد.
وی افزود: شرکت در جشن استقلال ۳۲ سالگی ترکمنستان فرصت مغتنمی بود تا بتوانیم در حاشیه آن دیدارهایی با وزرا و اعضای کابینه این کشور داشته باشیم و ضمن تبریک سالروز استقلال موضوعات خاص و ویژه را در حوزه کشاورزی، صنعت، معدن، مالی و بانکی، حمل و نقل و امور خارجه با آن‌ها در میان گذاشتیم و توافقات ارزشمندی صورت گرفت.
استاندار گلستان ادامه داد: طی دیدار با وزیر محیط زیست ترکمنستان موضوعات تغییرات اقلیمی، خشکسالی و پدیده گرد و غبار در گلستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و توافقات خوبی انجام شد، چرا که بیش از ۹۰ درصد منشأ ریزگردهای استان از خارج از کشور و از صحرای «قره قوم» ترکمنستان است.
وی گفت: در این دیدار همچنین احیای تالاب گمیشان به عنوان یک تالاب مشترک و ایجاد کمربند سبز مورد توافق قرار گرفت.
زنگانه با اشاره به بازدید از بندرترکمن باشی و دیدار با اتحادیه صنعتگران، استاندار «بالکان آباد» و نشست با قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان افزود: مکاتبات رسمی برای روابط متقابل، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، ایجاد پاویون تجاری برای تجار گلستانی و رفع مشکلات رانندگان مورد تبادل نظر قرار گرفت.
وی ادامه داد: طی شش ماه گذشته تبادل کامیونی از صفر به متوسط روزانه ۸۶ کامیون رسیده است و روزهای آتی به ۱۵۰ کامیون می‌رسد و تلاش داریم تردد مسافری و زمینه تجارت چمدانی به روال دوران طلایی گذشته بازگردد.
استاندار گلستان با بیان اینکه ایجاد خانه تجارت توسط ترکمنستان با یکی دیگر از کشورها اجرایی شده است، گفت: ایجاد خانه تجارت مشترک برای ما و ترکمنستان منشأ خیر خواهد شد و در عین حال توجه به معیشت مرزنشینان مورد توافق طرفین قرار دارد.
وی تاکید کرد: بازگشایی کنسولگری جمهوری ترکمنستان در گرگان مورد توافق دوسویه بود، چراکه این اقدام موجب توسعه تجارت و افزایش دسترسی می‌شود و با توجه به سکونت و حضور ۷۰۰ هزار ترکمن ایرانی در گلستان امید است به‌زودی شاهد این اقدام خواهیم بود.
زنگانه گفت: «مختومقلی فراغی» به عنوان شاعر شهیر ترکمن ایرانی مایه مباهات است و توافق شده با تعامل مراسم ویژه‌ای برای سیصدمین سالروز ولادت ایشان برگزار شود و با ایجاد دبیرخانه مشترک بتوانیم اقدامی فاخر و ارزشمند را داشته باشیم.
وی ادامه داد: برای ساخت سریال «مختومقلی فراغی» توافقات ارزشمندی شده و تیم سازنده با جمهوری ترکمنستان ارتباط برقرار کرده است.
استاندار گلستان تصریح کرد: مقرر شد ملاقات ریش‌سفیدان و علمای دو استان گلستان و بالکان آباد انجام شود و همچنین رویدادهای فرهنگی، مناسبات فرهنگی جایگاهی ویژه داشته باشد.
وی تاکید کرد: هدف‌گذاری صادراتی گلستان برای سال ۱۴۰۴، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است که در زمان حاضر به بالای ۱۴۱ میلیون دلار رسیده این و طی شش ماه گذشته صادرات استان ۳۷ درصد رشد داشته و واردات استان نیز که از جنس مواد اولیه است، با ارزش ۸۰ میلیون دلار بیش از ۲۴۴ درصد رشد داشته است.
کد خبر 691766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.