ایجاد بزرگ‌ترین نخلستان «مَجول» دنیا در بشاگرد

رئیس کل دادگستری هرمزگان از پیگیری و حمایت دستگاه قضایی برای ایجاد بزرگ‌ترین نخلستان «مَجول» دنیا در بشاگرد خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی دادگستری هرمزگان، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در بازدید از طرح یک هلدینگ سرمایه‌گذاری کشاورزی برای ایجاد بزرگ‌ترین نخلستان مَجول جهان در بشاگرد اظهار کرد: در راستای تأکیدات رئیس قوه قضائیه و سیاست‌های کلان دستگاه قضائی مبنی بر حمایت از تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری، امروز از پروژه ایجاد بزرگ‌ترین نخلستان مَجول دنیا در شرق استان هرمزگان و در شهرستان بشاگرد بازدید کردیم.

وی افزود: طرح احداث بزرگترین نخلستان «مَجول» دنیا در دشت پلپلک شهرستان بشاگرد به مساحت افزون بر ۲ هزار هکتار با کشت حدود ۳۰۰ هزار اصله نهال، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرا در راستای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در این منطقه محروم است.

رئیس شورای قضائی استان هرمزگان با بیان اینکه اراضی مورد نیاز برای ایجاد بزرگترین نخلستان مَجول دنیا در دشت پلپلک شهرستان بشاگرد تسطیح شده‌اند، خاطرنشان کرد: با نظارت دستگاه قضائی و با توجه به تمهیدات اتخاذ شده، به زودی کاشت نهال‌های این خرمای مرغوب که به مدت یکسال در گلخانه‌ها نگهداری شده‌اند، آغاز خواهد شد و تا حدود پنج ماه دیگر بیش از هزار هکتار از این نخلستان زیر کشت خواهد رفت.

قهرمانی با اشاره به اینکه به موازات ایجاد بزرگترین نخلستان مَجول دنیا در بشاگرد، بیش از ۲۰۰۰ هکتار جنگل کاری و ۳۵ هزار هکتار آبخیزداری نیز پیش‌بینی شده است، ادامه داد: اجرای پروژه کشت بزرگترین نخلستان مَجول دنیا در شهرستان بشاگرد، ظرفیت ایجاد اشتغال برای بیش از ۴ هزار نفر را دارد که در بحث اشتغال‌زایی برای جوانان بومی هرمزگان به خصوص در شرق استان، نقش بسزایی خواهد داشت.

وی با تأکید بر حمایت‌های دستگاه قضائی از سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در حوزه کشاورزی استان، تصریح کرد: تلاش داریم تا با کمک دولت و بخش خصوصی و مردم استان، شکوفایی اقتصادی به همراه رفاه مردم در مناطق محروم نظیر بشاگرد، نمود عینی پیدا کند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را عامل توسعه اقتصاد و افزایش اشتغال در منطقه محروم بشاگرد دانست و گفت: تأمین امنیت سرمایه‌گذاری بر عهده دستگاه قضائی و ضابطان است که در این خصوص دستورات لازم صادر شده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان هرمزگان اضافه کرد: موفقیت در توسعه و پیشرفت نیازمند فرآیند اجتماعی و اقتصادی در سطوح مختلف است و باید ریشه‌های مشکلات و مسائلی که موجب عقب ماندگی برخی مناطق و فقر و نابرابری می‌شوند، شناسایی شود.

قهرمانی با بیان اینکه برای ایجاد طرح‌های بزرگ و در مقیاس ملی باید حواشی اجتماعی نیز مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: در همین راستا جلسه‌ای با بزرگان و ریش سفیدان دو شهرستان جاسک و بشاگرد برگزار شد و پس بررسی دغدغه‌های آنها و اتخاذ تمهیدات لازم، خوشبختانه همه بزرگان منطقه از ایجاد بزرگترین نخلستان مَجول دنیا در شهرستان بشاگرد حمایت کردند.

وی اظهار کرد: به درخواست‌ها و دغدغه‌های اهالی و بزرگان منطقه در خصوص اراضی واگذار شده به شرکت سرمایه‌گذار و مستثنیات مالکانه مردم با دقت و به صورت ویژه در دستگاه قضائی رسیدگی خواهد شد و حقوق افراد در صورت اثبات احقاق می‌شود.

رئیس کل دادگستری هرمزگان خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای این طرح بزرگ، گامی مهم و اساسی در راستای اجرای عدالت اجتماعی و توسعه و پیشرفت شرق استان به‌ویژه شهرستان بشاگرد برداشته شود.

خرمای مَجول میان واریته‌های خرما، یکی از ارقام خرماهای شیرین و در زمره مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات تجاری درخت نخل است که به دلیل همین ویژگی‌ها، هر اصله نهال این محصول با ارز دولتی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال قیمت دارد. مجموع سطح زیرکشت خرمای استان هرمزگان ۳۸ هزار هکتار با میانگین تولید سالانه ۱۹۶ هزار تن است که از این میزان تولید سالانه حدود ۳۵ هزار تن خرما به ارزش ۴۹ میلیون دلار از هرمزگان به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود.

کد خبر 691721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.