وحدت؛ محور امت واحده اسلام

یک کارشناس سیاسی گفت: وحدت یک وظیفه دینی است و از دین نشئت می‌گیرد، اما ممکن است برخی گمان کنند این موضوع صرفاً یک تکلیف سیاسی است، در حالی که اگر به آموزه‌های دینی رجوع کنیم می‌بینیم این موضوع بیش از سیاسی بودن، جنبه دینی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اختلاف واژه‌ای کلیدی است که دشمن برای خود نمی‌خواهد، اما برای مسلمانان و ممالک ناهمسو، خواهان قطعی آن است؛ دشمنی که با ابزار رسانه و پول با همه توان می‌کوشد شیعه لندنی و سنی آمریکایی تربیت کند و در پس آن، خواسته‌ها و امیال شوم خود را پیش ببرد.

او با کت و شلوار شیک و مجلسی از در دوستی وارد می‌شود، دست می‌دهد و حتی پیمان می‌بندد، اما همین شیک‌پوش مجلسی، داعشی را خلق می‌کند که روی حیوانیت را سفید می‌کند و انسانیت را به حاشیه می‌برد و بعد هم به خلق همان جانیان و قاتلان، اعتراف می‌کند.

فتنه‌گری، اختلاف، تفرقه‌اندازی، تطمیع و تزویر کار هر روز و هر لحظه دشمن است و چیزی جز در مسیر او بودن و برایش خم شدن را برنمی‌تابد.

اما چرا همین دشمن به ۱.۵ میلیارد و اندی مسلمان چشم دوخته است و از هیچ اقدامی برای ایجاد تفرق بین آنها کوتاهی نمی‌کند؟

درست همان زمان که پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) می‌فرمود: فرقی میان سیاه و سفید و عرب و غیرعرب نیست، بودند افرادی که این کلام نورانی برحق نبی اکرم را برنتافتند و بر همان منش و روش جهل و جاهلی پیش رفتند.

آن‌هایی که توحید را نشناختند و معرفت به حقیقت را درنیافتند و همچنان با گذشت سال‌ها و قرن‌ها بر همان منش و طریق اشتباه تاکید و تمرکز دارند؛ منشی که به فروع و فرعیات توجه دارد و به دلیل فهم متفاوت از عقیده دیگری ممکن است به رفتارهایی روی بیاورد که زیبنده یک مسلمان نیست و هم اوست که باید با درس گرفتن از بزرگان دین و ائمه در مسیر وحدت کلمه گام بردارد و برای اعتلای دین اقدام کند.

به فرموده رهبر معظم انقلاب، یکی از ابزارهای همیشه مورد استفاده دشمنان ملت‌های مسلمان برای اختلاف، مسئله اختلافات مذهبی، شیعه و سنی و از این قبیل بوده. دعوا درست کنند، اختلاف ایجاد کنند، برادران را به جان هم بیندازند، اختلافات را بزرگ کنند، برجسته کنند، موارد اشتراک و اتحاد را ضعیف کنند، کم‌رنگ کنند، یک چیز کوچک را بزرگ کنند، برجسته کنند، این همه نقاط اشتراک که بین برادران سنی و شیعه است را کوچک کنند، ضعیف کنند؛ این کاری است که دائم انجام گرفته است، اکنون هم دارد انجام می‌گیرد.

دشمنان در ایجاد فرقه‌ها و انحراف‌ها به منظور ایجاد تنش و اختلاف به‌ویژه در بین مسلمانان، معروف و مشهورند و علاوه بر تسلط زبان خود به کشورهای مستعمره، دیگر ابعاد اقتصادی و فرهنگی جوامع را به چالش کشانده و از قِبل آن سودهای کلانی برده‌اند.

امروز با اتحاد، بیداری و هوشمندی بیشتر جوامع و ممالک اسلامی، استعمار و استثمار همین انگلیس و البته غرب بر دنیای اسلام، تا حد زیادی رنگ باخته و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ این رنگ باختن و بیداری ملت‌های منطقه، سرعت گرفته و فراگیرتر شده است.

به واقع باید گفت و تاکید داشت که مهم‌ترین عاملی که به دنیای اسلام آسیب زده، تفرقه بوده است و آنچه باعث ایجاد اقتدار شده، وحدت امت اسلامی است. دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول، هفته وحدت و فرصتی است تا ضمن بازشناسی موضوع وحدت، دیگر ابعاد ماهیتی و هویتی این عنصر حیاتی جهان اسلام را واکاوی کنیم.

وحدت؛ رمز پیروزی و عزت

وحدت یک وظیفه دینی است

حجت‌الاسلام مهدی مسائلی، تحلیلگر و کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تاکید و سفارش‌های زیادی از ناحیه دین مبین اسلام و قرآن مجید، بر موضوع اتحاد شده و آن را یک نعمت بزرگ الهی می‌دانند.

به گفته وی، اگر اتحاد وجود نداشته باشد، عذاب و نقمت بر مسلمانان مستولی می‌شود و سیره و رفتار ائمه معصومین بزرگوار هم بر همین منش و روش یعنی وحدت استوار بوده است.

تحلیلگر و کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: امامان بزرگوار هر جایی که برای وحدت آسیب ایجاد می‌شده از حقوق خودشان می‌گذشتند؛ حتی جایی که ممکن است اتحاد مسلمانان خدشه‌دار شود، ائمه بزرگوار ما گذشت می‌کردند و با این رفتار به ما درس می‌دادند.

وی تصریح کرد: شک و تردیدی نیست که وحدت یک وظیفه دینی است و از دین نشئت می‌گیرد. ممکن است برخی گمان کنند این موضوع صرفاً یک تکلیف سیاسی است، در حالی که اگر به آموزه‌های دینی رجوع کنیم می‌بینیم این موضوع بیش از سیاسی بودن، جنبه دینی دارد.

مسائلی با تاکید بر اینکه همهباید معتقد به وحدت باشیم، ادامه داد: اینکه بدانیم در راستای وحدت امت اسلامی چه تکالیفی داریم، اهمیت زیادی دارد، بنابراین باید کارها و فعالیت‌های انجام دهیم که دین و مذهب با عنوان تکالیف ایجابی آنها را مشخص کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس همین توصیه‌ها و سفارش‌ها باید نسبت به دیگران رفتار نیکو داشت پس وقتی ما در جمع و اجتماع برادران اهل تسنن حاضر می‌شویم، باید به‌گونه‌ای محترمانه و برادرانه رفتار کنیم.

تحلیلگر و کارشناس سیاسی گفت: ممکن است اعتقادات آنها با ما متفاوت باشد، اما باید بدانیم همه مسلمانیم و نباید به عنوان یک گروه و فرقه جدا به سایرین نگاه کنیم.

وی اظهار کرد: در زمینه‌هایی مانند عبادات اجتماعی توصیه شده است که اجتماع مسلمانان باشکوه‌تر باشد و در نمازهای جماعت حاضر شوند؛ از همین رو می‌بینیم رئیس‌جمهور ایران اسلامی وقتی که به سوریه می‌رود در نماز جماعت یا نماز جمعه اهل تسنن حاضر می‌شود و در کنار آنها نماز می‌خواند.

حجت‌الاسلام مسائلی، حج را نماد بارز و بزرگ وحدت امت بزرگ اسلامی و مسلمانان از گوشه گوشه جهان برشمرد و افزود: اعمال، رفتار و مناسک شیعیان در ایام حج ابراهیمی جدا از سایر مسلمانان نیست، چرا که اهل بیت به ما سفارش کرده‌اند و بر وحدت امت در حج تاکید دارند.

وی یادآور شد: میان شیعه و سنتی اختلافات فقهی و فرعی وجود دارد، اما این اختلافات نمودی ندارد و امروز می‌بینیم هر دو گروه به‌خوبی در کنار یکدیگر در حج حاضر می‌شوند و وحدت اسلام و مسلمانان را به نمایش می‌گذارند.

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: سفارش به شرکت در نمازهای جماعت اهل سنت سفارش بزرگان و علمای تشیع است و این عالمان بزرگوار نیز از اهل‌بیت و حضرات معصومین این دریافت را به شیعیان اعلام کرده‌اند.

تبیین و روشنگری

وی تاکید کرد: نباید کارهایی کرد که بر آتش فتنه‌های مذهبی دمیده شود. ائمه اطهار نیز بر دوری از این دست کارها تاکید و سفارش داشته‌اند و از ما خواسته‌اند که روشنگری و تبیین داشته باشید و عقایدتان را محترمانه بیان کنید، اما از بیان تحریک‌آمیز و توهین‌آمیز اعتقادات، چشم بپوشید.

مسائلی ادامه داد: دشمنان دین برای اینکه افراد را از حقیقت اسلام و اهل‌بیت دور کنند تلاش می‌کنند دیگران را از این مکتب متنفر کنند و چالشی درون اسلام ایجاد کرده و مسلمانان را به خودشان مشغول کنند.

وی با بیان اینکه توهین‌ها و تمسخرهای مذهبی باعث ایجاد درگیری مسلمانان با همدیگر می‌شود، اضافه کرد: این مشکل از صدر اسلام بوده و امروز هم برخی طاغوت‌ها و مستکبران با ابزار و رسانه‌هایی که در اختیار دارند، این اعمال را انجام می‌دهند.

به گفته این کارشناس، آنها کتاب می‌نویسند و فیلم می‌سازند تا جامعه اسلامی را به حاشیه‌ها برانند و به جای اینکه از شیاطین و سلطه‌گرانی که خواهان تسلط بر دیگران هستند، منزجر باشند، از آنها و رفتار اختلاف برانگیزشان غافل شوند.

کد خبر 691678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.