تجربه زنانه از جنگ تحمیلی؛ نمایشی از الگوی سوم زن مسلمان

نقش پشتیبانی و خدماتی زنان در دوران جنگ تحمیلی و فراهم آوردن تدارکات لازم برای رزمندگان در جبهه‌های جنگ از مهم‌ترین جلوه‌های حضور آنها در آن دوران بود و زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس، الگوی سوم زن مسلمان را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرداختن به حماسه مقاومت مردم ایران در مقابل تهاجم همه‌جانبه بعثی‌ها به خاک میهن اسلامی بدون اشاره به نقش گسترده زنان این سرزمین در شکل‌گیری این حماسه امکان‌پذیر نیست.

زنان این مرزوبوم نه تنها همسران و فرزندان خود را برای حضور در صحنه نبرد آماده می‌کردند که خود نیز علم جهاد را برافراشته و در ستادهای پشتیبانی جنگ به کمک رزمندگان اسلام شتافتند و با ابتکاراتی که از خود نشان دادند، چهره دیگری از زن ایرانی مسلمان را به نمایش گذاشتند؛ رونمایی از کتاب «گردان نانواها» فرصت مغتنمی را ایجاد کرد که تا در برنامه‌ای با عنوان «روایت‌های پر دامنه» که با همکاری حسینیه هنر اصفهان و همکاری کافه کتاب بانو امین برگزار شد، به بررسی نقش زنان در پشتیبانی جنگ پرداخته شود.

زنان از آسایش و آرامش خود برای کمک به جبهه‌ها گذشتند

صفوراسادات امین‌جواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی و مدیر کتابخانه بانوامین که میزبانی این جلسه را بر عهده داشت، با بیان اینکه از همان آغاز جنگ تحمیلی، زنان فداکار کشور با حضور مؤثر و گسترده خویش در بخش‌های گوناگون سهم خود را در دفاع از کیان انقلاب اسلامی و میهن خود پرداختند، گفت: زنان در پشت جبهه به فعالیت پرداختند و از هر راهی تلاش کردند که به کمک رزمندگان بشتابند.

وی افزود: جنگ توانسته بود در زنان این روحیه را به وجود آورد که به کارهایشان جهت و حرکت بدهند، آن‌ها از آسایش و آرامش خود مایه می‌گذاشتند تا بدین وسیله خدمتی به نفع جبهه‌ها و برای خشنودی خدا انجام دهند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با تاکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس زنان را به صورت عنصری فعال، مبارز، ایثارگر و صبور می‌بینیم، ادامه داد: نباید از نقش تأثیرگذار زنان برای کمک به جبهه‌ها در آن مرحله خاص که کشور با مشکلات اقتصادی و تحریم‌های گسترده دست‌وپنجه نرم می‌کرد به‌راحتی گذشت، آنان در جبهه اقتصادی وارد شدند و بخشی از کاری که باید دولت در حمایت از رزمندگان انجام می‌داد را بر عهده گرفتند.

وی اضافه کرد: چهره‌ای که از زنان در آن دوران به نمایش گذاشته شد، همان چهره‌ای است که از الگوی سوم زن مسلمان انتظار می‌رود.

تجربه زنانه از جنگ تحمیلی؛ نمایشی از الگوی سوم زن مسلمان

زنان از همان آغاز جنگ وارد فعالیت‌های پشتیبانی از جبهه شدند

متین‌السادات اصلاحی‌، نیز در این جلسه با بیان اینکه با آغاز جنگ تحمیلی زنان در حوزه جغرافیایی خود مثل خانه، مسجد، پایگاه‌های بسیج وارد فعالیت‌های پشتیبانی از جبهه شدند، گفت: تهیه نان برای رزمندگان، تأمین مواد غذایی، امدادرسانی، حضور در رختشوی‌خانه و آماده کردن لباس نیروهایی که در خط مقدم می‌جنگیدند، از جمله اقداماتی بود که زنان در ستادهای پشتیبانی برعهده گرفتند.

این فعال زنان و کنشگر اجتماعی با بیان اینکه کارهایی که زنان در آن دوران انجام می‌دادند، با توجه به فاصله مکانی آنها از خط مقدم، شکل‌های مختلفی به خود می‌گرفت، افزود: در آن مرحله، مؤلفه‌های ایثارگرانه به بهترین شکل ممکن در زنان نمود پیدا کرده بود.

تجربه زیست زنانه از جنگ با تجربه زیست مردان از جنگ متفاوت است

زهرا عسگری، کارشناس ارشد مطالعات زنان، یکی دیگر از میهمانان این میزگرد تخصصی بود که از تجربه زنان در جنگ سخن به میان آورد.

وی با بیان اینکه تجربه زیست زنان از جنگ با مردان متفاوت است، گفت: روایت‌های زنان از تاریخ شفاهی موشکافانه و جزئی است و آنان در آن دوران برای کمک به جبهه‌ها دست به فعالیت‌های متنوعی زدند.

این پژوهشگر حوزه زنان افزود: حضور مادران و همسران شهدا در مساجد و جاهای مختلف برای یادآوری مسئولیت مردم در قبال جنگ، بخش دیگری از فعالیت‌های زنان در دوران دفاع مقدس است و آنان فعالیت‌های فرهنگی زنانه‌ای را برای افزایش حرکت فداکارانه، ایثار و گذشت و در جامعه و به‌طور کلی افزایش سرمایه اجتماعی برای حمایت از جبهه‌ها کلید زدند.

عسگری اضافه کرد: برای تکمیل نظریه انقلاب اسلامی در حوزه زنان نیازمند بررسی شخصیت بانوان فعال در عرصه پشتیبانی از جنگ هستیم و بهره‌گیری از وجوه شخصیتی متفاوتی که در آنان در آن دوران بروز کرده بود، برای زندگی امروز نیز بسیار کارآمد است.

تصویر یک مجاهده طولانی و بی وقفه در کتاب «گردان نانواها»

فاطمه ملکی، نویسنده کتاب «گردان نانواها» نیز آخرین میهمان این جلسه بود که از رشادت‌ها و مجاهدت‌های بانوان این سرزمین سخن به میان آورد.

ملکی با بیان اینکه این کتاب گوشه‌ای از خدمات و تلاش‌های بی‌بدیل زنان این سرزمین را به ثبت رسانده است، گفت: با آغاز جنگ تحمیلی بسیاری از زنان شهر «خانوک» از توابع شهرستان «زرند» تصمیم گرفتند، مسئولیت تأمین نان لشکر ثارالله کرمان را برعهده بگیرند، یک جهاد طولانی و بی‌وقفه به رهبری بانویی فداکار و مؤمن به نام «کل زهرا اسدی».

وی افزود: مردمان شهر «خانوک» از همان اولین روزهای انقلاب اسلامی با نهضت امام خمینی (ره) همراه شدند و در زمان جنگ نیز بسیاری از جوانان و مردان این منطقه راهی جبهه شدند.

نویسنده کتاب «گردان نانواها» با بیان اینکه تعدادی زیادی از زنانی که در آن دوران به پخت نان و کارهای دیگری مانند دوخت لباس پرداختند، در میانه فعالیت متوجه شدند که مادر یا همسرشان شهید شده‌اند.

کد خبر 691659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.