کمبود مسجد در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مساجد زیرساخت توسعه فرهنگی است، گفت: در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با کمبود فضای مساجد روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی امروز _شنبه، هشتم مهرماه_ در نشست با اصحاب رسانه، ضمن تبریک میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق علیه السلام، به تشریح برنامه‌های هفته وقف پرداخت و اظهار کرد: برنامه‌های هفته وقف از دهم تا شانزدهم مهرماه برگزار می‌شود.

وی افزود: دهم مهرماه برابر با شانزدهم ربیع‌الاول، روز وقف به عنوان «وقف، رسانه، ترویج فرهنگ وقف»، یازدهم مهرماه، میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) به عنوان روز «وقف، قرآن، سنت نبوی، سیره معصومین» نام‌گذاری شده‌است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: چهارشنبه، دوازدهم مهرماه به عنوان «وقف، اقتصاد پایدار، رشد تولید» و پنجشنبه، سیزدهم مهرماه به عنوان «روز وقف، امام‌زادگان، ترویج فرهنگ زیارت» نام‌گذاری شده است.

نصیرالاسلامی تصریح کرد: جمعه، چهاردهم مهرماه مطابق با بیستم ربیع‌الاول به عنوان روز «وقف، حمایت از خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی»، شنبه، پانزدهم مهرماه وقف، حمایت از نخبگان علمی و دانش‌بنیان‌ها و روز یکشنبه، شانزدهم مهرماه، بیست و دوم ربیع‌الاول به عنوان «روز وقف، سلامت جامعه، تکریم واقفان و خیران نام‌گذاری شده‌است.»

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد جز سه استان کم‌موقوفه کشور است، ادامه داد: هیچ‌گاه دنبال امام‌زاده‌سازی نیستیم، ۲۲۵ بقعه و امام‌زاده در استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده‌است و استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به وسعت در ردیف استان‌های پر بقعه کشور است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: هزار و ۱۰۶ مسجد در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و مساجد به عنوان زیرساخت توسعه فرهنگی به‌شمار می‌رود، کمبود مسجد در مرکز استان احساس می‌شود، ۲۲ مسجد و ۳ حسینیه در یاسوج ثبت شده است.

نصیرالاسلامی با بیان اینکه ۲۰ قبرستان موقوفه، دو دارالقرآن، شش زینبیه و یک مهدیه در استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت است، ادامه داد: ۱۲ موقوفه غیر متصرفه (دارای متولی) و ۵۹ موقوفه متصرفی (در اختیار اوقاف) در استان ثبت شده‌است و آمار پایینی نسبت به میانگین کشوری است.

وی تاکید کرد: برنامه‌های ما با آرامش بهاری و ضیافت بهاری به مناسبت ماه رمضان آغاز شد و برنامه‌های نشاط معنوی تابستانه و بصیرت حسینی در محرم و میلاد پیامبر اسلام ادامه خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی از نبود موقوفه قرآنی در استان کهگیلویه و بویراحمد، اضافه کرد: جوایز مسابقات قرآنی و سایر مسابقات را باید از منابع دولتی یا از بقاع متبرکه پرداخت کنیم و به دلیل عدم موقوفه قرآنی در استان در برگزاری مسابقات با مشکل مواجه می‌باشیم.

نصیرالاسلامی ادامه داد: موقوفه معین‌التجار بوشهری در روستاهای کوشک و سرگچینه در بویراحمد به عنوان بزرگترین موقوفه استان، احیا نشده است.

وی تاکید کرد: در زمینه تولیدات دانش‌بنیان با حمایت‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد و ریاست سازمان اوقاف، تفاهم‌نامه تولید ماهی در قفس سد چمشیر با ظرفیت سالی هزار تن در سال منعقد شده‌است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد افزود: در معدن گچ لنده با مشکل ثبت شرکت مواجه هستیم و قرار است بنیاد توسعه موقوفات کشور در زمینه استخراج و بهره‌برداری این معدن وارد کار شود.

نصیرالاسلامی گفت: پروژه تجاری خلیج‌فارس در زمینی به مساحت ۳۴۰۰ مترمربع در میدان هفتم تیر، با زیربنای ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع، با سه طبقه پارکینگ و با ظرفیت پارک ۳۵۰ خودرو سفت‌کاری انجام شده است.

وی ادامه داد: پارکینگ مجتمع خلیج‌فارس یاسوج آماده بهره‌برداری است، از این‌رو به دلیل انجام کار عمرانی روی پارکینگ و به لحاظ ایمنی قابل استفاده نیست و تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: پروژه آبیاری موقوفه ۷۰ هکتاری «له سیسه مختار» به مزایده رفت و این اراضی زیر آبیاری قطره‌ای رفت و باعث کمک به تولیدات استان و درآمد امام‌زاده مختار خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به احداث سد خرسان و خسارت به امام‌زادگان در محل ساخت سد گفت: در زمینه ساخت سد خرسان ۳ و زیر آب رفتن سه امام‌زاده و مسجد در روستاها، مکاتبات لازم با آب منطقه‌ای شده است و آماده ارائه شکایت قضائی برای این مورد هستیم.

نصیرالاسلامی افزود: موقوفه قرآنی، اسکان جوانان بی‌بضاعت و ازدواج جوانان بی‌بضاعت از جمله نیازهای مبرم اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد است.

کد خبر 691645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.